השלום עם מרוקו – וההודעה על הקמת חיידר במדינה

הידיעה על כינון היחסים בין מרוקו וישראל הביאה לשמחה אצל היהודים יוצאי מרוקו. ראב"ד מרוקו האדמו"ר הגר"י פינטו התייחס למהלך והודיע על פתיחת חיידר.

האדמו"ר הגה"ר יאשיהו פינטו

כמליון וחצי יהודים יוצאי מרוקו בכל רחבי העולם היהודי, התרגשו למשמע הידיעה על נרמול היחסים בין מרוקו לישראל. שעות לאחר הידיעה התייחס ראב”ד מרוקו, ליחס החם כלפי המלך מוחמד השישי והקשר בין העם היהודי למרוקו – בדבריו הודיע ראב”ד מרוקו על פתיחת “חיידר” ומדרשה מיד לאחר החנוכה.

מעמד הדלקת הנרות במעונו של ראב”ד מרוקו הרי”ף פינטו לווה בבשורה שהתפרסמה שעה קלה קודם לכן, על נירמול היחסים בין מרוקו לישראל – בשיעור ששודר מביתו של הרב בקזבלנקה, פרש ראב”ד מרוקו את ההסטוריה של הקשר ההדוק עם המלך מוחמד השישי “מלך של חסד” ואת שורשי הקשרים ההדוקים עם בית המלוכה המרוקני כפי שהדבר התבטא במהלך השנים, דרך ימי המלחמת העולם השניה, ועד להקמת ישיבת “שובה ישראל”, במרוקו, מערכת כשרות ומוסדות חינוך יהודיים, שנוסדו על ידי הרב פינטו בברכתו של המלך הנוכחי.

בתחילת דבריו אמר הרב פינטו כי “אנחנו יודעים שאין דבר שנעשה מבלי השגחה העליונה, אין אדם נוקף אצבע מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, הקב”ה מנהיג את העולם בחכמה, וכאן כשבדיוק היום, פורסם על ההסכם, כשאנחנו נכנסים ליום הראשון של חג החנוכה, שזה יום גדול של עם ישראל, ונכנסים למציאות בה יהיה אחדות בין עם ישראל למלכות מרוקו, תמיד היתה אחדות הלב, וכעת זה יתגבר, זהו יום של שמחה מיוחדת.”

בהמשך דבריו התיחס הרב לדברי המדרש בפרשת בשלח, על יסודה של מדינת מרוקו, והברכה המיוחדת שיש בה, “המדרש אומר שבשעה שבני ישראל יצאו ממצרים והגיעו אחרי ארבעים שנה לארץ ישראל, אחד משבעת העמים שהיו בארץ ישראל שמע שעם ישראל מגיע ואמר שאם זה רצון הקדוש ב”ה, הוא יעזוב ולא ילחם עם רצון הבורא, ואסף את אנשיו וצבאו ויצא.

אלו היו מיסדי מרוקו, ומאז, כך אומרים חז”ל, בזכות מעשיהם הקב”ה הבטיח להם שיהיה להם את כל הברכות שיש בארץ ישראל, שתהיה ארץ משופעת בכל טוב, וכל מי שנמצא פה מכיר ויודע הן את החלק הרוחני, אנחנו זכינו לחבר עשרים מהספרים שלנו כאן על אדמת מרוקו, תלמידי הישיבה ומי שנמצא כאן יודע שיש כאן התעלות הנפש ודבקות גדולה בקב”ה השגות גדולות בקב”ה, יש כאן קברות צדיקים של קדושי עליון, יש כאן 2500 שנה של תרבות יהודית, של תורה ומצוות, רק לזכור את שמות גדולי עולם שהיו פה, רק נזכר רמב”ם, באור החיים הקדוש, ברבי חיים פינטו ברבי יעקב אבו חצירא, רבי דוד בן ברוך רבי עמרן בן דיוואן, וכל הקדושים והצדיקים, שהם השרישו פה את השורשים הגבוהים והקדושים במקום הזה, יש אור גדול וסיעתא דשמיא גדולה.

כאן עבר הרב פינטו לתאר את הקשר החם והיחס של המלך מוחמד השישי, שליט המדינה ואמר: “מעל הכל יש כאן את המלך, שהקב”ה ירומם יחזק ויברך, את מלכותו, מלכות של חסד ורחמים, מלכות של מידות טובות והנהגות טובות, מלך שכולו יושר לב ואצילות נפש, הוא וכל משפחתו היקרה וכל הסובבים אותו שכל אחד מיוחד מהשני.

וברוך ה’, אנחנו נמצאים פה ורואים בחוש שהיהודים פה יש להם את כל מה שיהודי צריך, בצורה הטובה ביותר תפילות, יראת שמיים, כל ענין של יהדות ראינו בזמן של המגיפה איך שבית המלוכה והשלטון נתנו כל דבר של יהדות ברוחב לב, בהתנהגות מיוחדת שאין כדוגמתה”.

הרב פינטו התיחס שוב לעצם הפרסום על נרמול היחסים הצפוי ואמר “היום הזה זה יום גדול, ושמחה גדולה, שבו אנחנו עומדים ומברכים את המלך באריכות ימים, ובשנות חיים, שהקב”ה ייתן לו כח על ממלכתו, ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו כמו דור ודור, הקב”ה יחזק אותו ירומם אותו יושיע אותו וייתן בעזרת ה’ סייעתא דשמייא גדולה.”
הרב הוסיף ודיבר על חיי היהודים במדינה ואמר: “גם בני הקהילה היהודית במרוקו, מחוייבים מחויבות גדולה להיות גאים בהיותם פה תחת שלטון המלך, ולהתנהג בצורה חכמה, להיות כלי קיבול לטוב הזה, לטוב הזה שהמלך עוד משפיע עלינו משפיע עוד ועוד על היהודים. אם נסתכל אחורה יש רצף של אלפיים חמש מאות שנים שבהם בית המלוכה עשה רק טוב, כמה בית המלוכה פעל למען עם ישראל”.

בהתרגשות רבה תיאר המלך את ההתמסרות של המלך המרוקאי בימי מלחמת העולם השניה להצלת היהודים “ספרנו כבר מה שהיה פה בשואה, כאשר היטלר שלח את גנרל וישי מצרפת, שדרש מהמלך את כל היהודים , סבתא שלנו אשתו של רבי משה, כבר סומנה עם מספר על היד להשלח למחנה השמדה, רצו להעביר אותה ולהרוג אותם בתאי גזים, וכבר אספו את היהודים לגירוש.

אולם המלך אמר חד משמעית, “אין כאן יהודים וערבים יש מרוקאים, ולם אותו דבר, אם אתה רוצה יהודי תיקח אותי ראשון, ואם אתה רוצה שהיהודים יעטו טלאי צהוב, תשים עלי ראשון טלאי צהוב”. הרב קרא להתנהגות חכמה ומחויבת כלפי המלוכה והמדינה: עם ישראל זה עם של רחמנים ביישנים וגומלי חסדים, וחובת הכרת הטוב היא הדבר הראשון, מי שאין לו הכרת הטוב, חסר לו בשורש היהודי שלו, לעם ישראל צריך להיות הכרת הטוב גדולה ביותר למלך הגדול שהציל את היהודים”.

הרב התיחס שוב להצלת היהודים בשואה, מעשה אציל שלא זכה ליחס הסטורי מתאים ואמר “אנחנו חושבים שעשו פשע היסטורי שלא דיברו על זה, אנחנו בעזרת ה’ נפעל אצל ידידינו שנמצאים במוזיאון השואה בוושינגטון ובמוזיאון השואה בניו-יורק, שינציחו בזמן מיוחד ובהנצחה מיוחדת את זכרו של המלך, אוהב היהודים, שעמד והציל את היהודים במדינתו מהשואה. המלך שהוא חסיד אומות העולם, אין חסיד אומות העולם גדול יותר, ממי שהציל קהילה שלימה,

ההיסטוריה מוכיחה איך בכל המדינות, השלטונות שיתפו פעולה והכחידו את כל הקהילות, הרגו מליוני יהודים, ואילו במרוקו היה “המחנה הנשאר לפליטה”, כולם ניצלו, וכך נשארה פה עד היום ארץ של חסד ורחמים, שנותנת ליהודים את כל הטוב, והכל בחסות של המלך ירום הודו ובני משפחתו שהקב”ה יאריך ימיהם בטוב, וכל יהודי ויהודי באשר הוא מחויב בכל כוחו לבית המלוכה, מחויב בכל כוחו למלכות מחויב בכל כוחו למדינה ומחייבת להתנהג בהגינות ובאצילות.”

בדבריו אמר הרב על חובת ההתנהלות הראויה והוסיף: אחד הפוסקים הגדולים בדור שעבר היה רבי משה פינשטין, שחי בארה”ב, שאלו אותו, מה הדין באדם שיכול לעשות קצת העלמה ומשחקים עם המיסים של המדינה, האם מותר לו או אסור?

והשיב להם רבי משה, שבאמריקה חובה להזהר מלעשות זאת, משום שאמריקה זה מלכות של חסד והיא הייתה טובה והיא עזרה ליהודים וכאשר פוגעים בכסף של המדינה, זה נקרא חוסר הכרת הטוב.
ובודאי כך במרוקו, כל יהודי צריך להתנהג באצילות הנפש גדולה משום הכרת הטוב למלוכה ומשום שלא יהיה חס ושלום חילול ה’ ולהתנהג באצילות גדולה ביותר.”

בהמשך דבריו בישר הרב על התרחבות הפעילות היהודית ואמר: אנחנו פועלים כיו ב”ה במרוקו, וממשיכים להכין את עצמנו, ואת היהודים ולהיות המיוחדים והטובים ביותר, ברוך ה’ שהיתה פה הצלחה, כאשר נלחמנו על הכשרות, נלחמנו בכל כוחנו שהכשרות תהיה על הצד הטוב ביותר, ועוד נלחמים שהכשרות תמשיך להיות על הצד הטוב ביותר צריכים להילחם על הגיטין, על הקידושין, על כל הדברים שיהיה בצורה הטובה והמהודרת ביותר, לתפארת עם ישראל, בקדושה ובטהרה על פי ההלכה, ועל פי כל דקדוקי ההלכה כמו שצריך, כמו שרבותינו ואבותינו הקדושים עשו כמו שאבותינו ורבותינו הקדושים נלחמו ועשו כך גם אנחנו מחוייבים ומצווים זה צו השעה.

ב”ה הקהילה הישיבה והתלמידים פה של שובה ישראל גדלים, מיום ליום, יש עוד תלמידים ועוד משפחות, ובע”ה מייד אחרי החנוכה נקים בע”ה מדרשה, ותלמוד תורה “חיידר” לילדים של האברכים, שיהיה על טהרת הקודש, עם יראת שמיים טהורה, ועם עבודת ה’, נביא לכאן מחנכים גדולים מאמריקה מצרפת ומארץ ישראל, כדי שהילדים ייצאו לתפארת, חכמים וגדולים בתורה וביראת שמים, שכל אחד יצמח ויגדל להיות גדול בתורה.

ברוך ה’ האברכים של הישיבה למדו שחיטה, והם מספקים בשר מהודר שבמהודרים, כעת לומדים כתיבת סת”ם, והם נלחמים על הכשרות, והכל נעשה בקדושה ובטהרה.

אנחנו בע”ה נמשיך בדרך, לעשות את הכל באופן מושלם, להשלים דבר שהוא מיוחד ולעשות אותו קדוש וגדול וטוב, זו העת לעשות לד’ הפרו תורתך, יעשו פה ת”ת לתפארת במרוקו על דרך ה’ בקדושה ובטהרה ,כבר בימים הקרובים לוקחים מקום תלמידים הורים מורים וכבר יתחלי בימים הקרובים ורק הטובים והמובחרים יהיו במקום שהמקום יהיה לתפארת עם ישראל ובעזרת ה’ נעלה מחיל אל חיל. והכח של נרות חנוכה ישפיע שפע רב מכל העולמות ובעזרת ה’ נזכה כולנו לאור גדול ולישועה גדולה

תגובות

כתיבת תגובה

עוד בנושא

עוד מהכותב

דילוג לתוכן