.נכתב עי מאיר משה ואקנין חותנו של הקדוש והגיבור אוריאל כהן הי”ד שעסק בכלל במלכות ישראל פרקטית בגודל מוחין ומסר נפשו עליה במלחמה העזה בעמלק תנאי ליישום התורה במדינה ראה רמבם. אתה חסר לכל המשפחה והעם! מצדיע לך!
אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם.ונתתי גשמכם בעתם ..
פרשת בחקתי של הקדושה במסגרת חוקיות קיום התורה בשכרה או ביישום תוצאות עזיבתה בקללות קשות בהיסטוריה של ישראל הנקראת ונלמדת תמיד לפני ואחרי מועדים מרכזיים לאחר יד אייר יוזמת צדיקי נושאי ארונו של יוסף במסע לארץ ישראל מסיני והילולת רבי מאיר מרכז תורה שבעל פה רבו של רבי , לג בעומר רבי שמעון בר יוחאי מרכז הסוד שבעל פה ובדורינו הזמן הידוע לחכמים שהתגלה היסטורית כח אייר יום כיבוש מצוה של ירושלים מרכז הקדושה עם בית המקדש וגם עצמית בששת הימים הידוע בתור הילולת שמואל הנביא שנחגגה כבר דורות באותו יום שהמליך את מלכות ישראל לראשונה שאול המלך ודוד המלך , וחג הביכורים של כוח הראשוניות שהתגלה גם עי מתן תורה בשישי בסיון המיישם את מהות הגאולה הלאומית של ניסן ויעודה ותפקידה של תורה ומצוה וענין אלוקי בממלכה העברית.זה יישום הקדושה של ישראל במציאות עם כל האחריות הלא פשוטה כי היא תיקון הכל של גורלינו הלאומי והאישי!
והנה זמני חדש זה אייר מתחילים עם עיקר התורה שהיא בעל פה הבאה מחוקיות שבורא העולם חקק בעצמו ומקיים את חוקיות זו. ישראל מקיים את התורה מבחינת קיום של תורת ומצות ה שהבורא מקים בעצמו. ישראל מקיים בקרקע המציאות ההלכתית את התורה של התנהגות האל בעצמו איזו מעלה וגם אחריות! זה נקרא מדריגת חוק חוקתי תלכו החקים שלי אני הקבה לכן ישראל נקרא גם קדוש כמו הקבה כביכול וגם ממלכה קדושה וענין אלוקי של שגרירות הקבה ותורתו באנושות.ראה מהרל בספר נצח ישראל ונר מצוה ובאר הגולה. זו מעלה שיכולה כדברי הרב אשכנזי זצל לתת סחרורת וגאוה לעמינו אלא שכך אנו עם ה מביא את בשורת התורה ואיחוד המדות ומוסר בכלכלה להתאימה לכל תרבות ועם. הרי תורת ה חוקיו ומשפטיו מבחינת כאמור חוקי ה בעצמו זה רק לישראל לכך הוא קדוש ולכך הוא בהיסטוריה קשה לפעמים כי אא להפר את חוק האלוקי התורה זו פרשת הברכה והקללה !ובוודאי לעשות שכל המערכת המדינית תהיה לפי חוק ה ותורתו זו אחריות ועמל רב לכן רשי מלמד אם בחקתי תלכו ‘שתהיו עמלים בתורה’.להיות בעמל מלאכה בשלב א שבהיסטוריה של המדינה עם הלכת התורה ובעמל תורה ומצוות בדרגת חק ה של דרגת השבת לעבדה ולשומרה רק לאחר מכך בלעדית כשהמדינה היא בדרגת שבת . כך המהרל בפירושו על אבות בספרו דרך חיים שלדעת הרב אשכנזי שם עיקר תורתט, מלמד אם אין דרך ארץ אין תורה ראשית כבריאת העולם פעולת עשיית החומר ביושרה ומתוך כך ועל כך התורה .עמל זה הינו במונח תורני של כניסה פיזית ושכלית בלימוד חק ה התורה לקיומה בעולם ולהפכו לעל טבעי בטבעי עם מקדש בירושלים מרכז קדושה. הבדל מהותי בן החקיות המשפטית חברתית מוסכמות אנושיות של מדינות הגוים וחוק הישראלי תורני אשר הוא הלכת החוק האלוקי ולא הבלי אופנות עולם הזה בכל התחומים.מובא בכאן גם מאמרו של הרב הראשי של נתניה מענקי חכמי ישראל ופוסקי דורינו הרב דוד שלוש זצל. וכך היה אוריאל כהן חתני היד זל שמסר נפשו במלחמה מול עמלק העזתי לקיים את העל טבעיות הישראלית מתוך מקור תורה שבעל פה האלוקית שלמד בישיבה התיכונית ובישיבת הסדר כרם ביבנה ובהפנמה מציאותית של רצון עז להקרבה עבור אידאל ישראל למחיית מעמלק שהוא ראשית בקליפת הטומאה מול הראשית של העברי שאוריאל חתני היקר וחיילי צהל הציגו.
.הבא נלמד בכאן בעזר ד ובישועתו את מאמרי הפרי צדיק על כך.
רבי צדוק הכהן מלובלין .ספרו פרי צדיק.מאמר א פרשת בחקתי.
‘אם בחקתי תלכו .מה כתיב למעלה סוף פרשת בהר את שבתותי תשמרו וגו עיין בבעל הטורים 1.אך הענין דאיתא במכילתא בשלח שם שם לו חק ומשפט וגו חק זה שבת ומשפט זה כיבוד אב..הנה כיבוד אב ואם נקרא משפט מפני שהיא מצוה שכלית. …שאף האומות מודים לזה 2 אך למה דרשו חק על שבת והוא על פי מה שדרשו במדרש רבה בשר ודם גוזר גזירה וכו מקיימה על ידי אחרים אבל הקבה הוא אינו כן גוזר גזירה הוא מקיימה תחלה בחקתיי תלכו חקים שבהם חקקתי שמים וארץ , והיינו שהשם יתברך מורה לילך בדרכיו והנהגותיו שהם המדות והם כל הדברי תורה שבהם ברא עולמו והשם יתברך מקיים המצות תחלה .ואף שדרשו בגמרא ברכות ו. מנין שהקבה מניח תפילין …מתפלל הוא רק מדרשא .אבל בשבת כתיב בפירוש כי ששת ימים עשה ה וינח ביום השביעי כל כן ברך .היינו מפני שנח ביום השבת ציוה לילך בדרכיו ולכן נקרא שבת סתם חק נדרש במכילתא חק זה שבת ומשפט זה כיבוד אב ואם.
3.ואין תורה אלא קודשא בריך הוא …היינו שעל ידי שישמרו חקיו ומשפטיו של הקבה שבהם ברא עולמו .4 ‘ואף שהאומות גם כן עושים משפט הם עושים רק מצד שהשכל מחייבם והישראל אפילו המשפטים עושה רק לשם שמים מצד מצות ה וזה מכניס בו קדושה כמו שאנו מברכין בכל מצוה אשר קדשנו .. מצד המצוה שורה בו קדושה השוכן בתוך ישראל וזה שכינה
4 היינו שלישראל מופיע קדושה בן מהחוקים בן מהמשפטים מפני שעושה אותם מחמת ציווי השם יתברך …מה שאין כן באומות העולם ומשפטים אף שמקיימין אותם בל ידעום לא יתנו בהם ידיעה והכרה באור ה …מה שאין כן בישראל מופיע בהם אור בן מהחוקים בין מהמשפטים וזה הסמיכות שבתותי תשמרו בחקתי תלכו…’ .
.אני ה אלוהכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים ואשבור מטת עלכם ואלך אתכם קוממיות.רשי בקומה זקופה.
לאחר סדרת הקללות הקשות המבטאות את אחריות לקיחת תפקיד הקדושה עי ישראל נאמר ‘וזכרתי את בריתי יעקב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכר והארץ אזכר.’ יש בתורה מעלת הזכירה העצמית לכשעצמה מבחינת מצוות התלויות בארץ ולא הארץ תלויה במצוות כנלמד בתורת הרב צבי יהודה קוק.
אי לכך שיא הקללות בעקבות עזיבת ברית התורה והבנת נותן התורה שזה מקדים לתורה עצמה לאחר תיאורם הוא הגלות. הגלות היא בקללות בתורה וזה נשכח עי ישראל כדהוא מתמהמה שם לאחר נסיון עשיית תפקידו שם. אי לכך כמו שאנו מקיימים את החוק האלוהי התורה בעולם כך מיקום קיומו יכול להיות רק בארץ ישראל שהיא מקור הקדושה בתבל . הגלות היא פירוק המסגרת המדינת כי לא הצלחנו לעשותה בקדושה אז חוזרים עם ערכי האומטת בתור תורה של גאולה ומחזירים הקדושה במדינה.
כך קדושת הארץ היא אשר מגלה את קדושת ישראל אשר באה מעצמיות היותו נושא את הבחוקותי תלכו עמל התורה שה מקיים.פירוד בן קדושת הארץ כשאנו גרים בה וקדושת ישראל ותורת ה הינה כפירה מוחלטת והפיכת ישראל לדת ולא לממלכת כהנים וגוי קדוש.ישראל בחוצה לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה! כל הדר בחול דומה כמי שאין לו אלוה! ובוודאי שאי עשיית תורת ה בארץ ישראל מוביל להקאת יושביה עד זמן הקץ שחוזרים ובתוך הארץ רק חוזרים גם לתורה ראה פרשת ניצבים ולא הפוך!
וכך מלמד אותנו בתורתו המהרל מפראג על המעלה הנבדלת העצמית, בלי קשר לתורה ולישראל רק , של הקדושה של ארץ ישראל כשישראל יושבים בה ולא כתיירים חלילה לנו ומגלים זאת לאנושות.כנאמר עי אור החיים מהקדוש בפרשה שלנו אם אין ישראל אין תורה ואין ארץ ישראל.כך ארץ ישראל תגלה את עצמיותה העל טבעית ניסית שהיא הקדושה בקרקע המציאות של עפרה ובכל התנהלותה המדינית היא תהיה כנלמד כאן במהרל נבדלת מן ההליכים הגשמיים החומריים שיש להם הליך עם זמן תפקודם ארץ ישראל מעל מידת הגשמי ורואים זאת אנו במדינת ישראל שהיא מעל כל הגיון גשמי כי מה שנעשה ב76 שנות עצמאות בה זה מעל הטבע זו מדת הנבדל הקדושה שנקרא צבי כמו העור שמתרווח עצמית. כך בפרשה הקללה היא הרס המרקם הלאומי של ישראל ואז זה נקרא בפי חכמים השכינה בגלות אין גילוי של מדת הנבדלות הקדושה העל טבעי של ארץ ישראל ! ועכשיו עם מדינת ישראל כל העולם רואה זאת הנבדלות במציאות של ארץ זו וריבוי התורה בארצינו נובע מקדושת הארץ ומעם ישראל שדר בה כמדיירי דיירא!
המהרל מפראג.ספרו נצח ישראל .פרק שישי .
‘והיינו שאמר שנקראת ארץ צבי כי צבי מלשון פאר הוא והדבר שהוא פאר אינו גשם כלל ובא לומר שיש בארץ ‘צד מעלה נבדלת בלתי טבעית כאשר יושביה עליה והוא הגורם שהיתה מרווחת בעצמה.וכך מה שדרשו במקום אחר .כתובות קיב עא. שנקראת ארץ צבי מה צבי ממהר במרוצתו כך ארץ ישראל ממהרת לבשל פירותיה.כל ענין זה שבארץ הוא צד מעלה בלתי טבעי ומפנימ שהיה בה צד מעלה בלתי טבעית היתה ממהרת בפירותיה …
וכן הארץ הקדושהה כאשרה יושביה עליה שזה ראוי לארץ וזהו חיות הארץ שהארץ נתן השם יתברך לישראל והיא נקראת ארץ ישראל לכך חיות הארץ היא דוקאנ כאשר יושביה ישראל עליה ואז יש לה המעלה הנבדלת בכל דבר שהיתה ממהרת פירותיה שמורה שיש בה מעלה בלתי גשמית..
.כך הארץ הקדושה כאשר יושביה עליה אז יש לה מעלה הנבדלת והיא מרווחת כי הגשם הוא בעל גבול ושעור ואין הדבר,,שהוא נבדל בעל גבול כמו הגשמי.וכל אשר יש לו קירוב אל הקדושה האלוהית הנבדלת אין לו כל כך גבול ולכך מצד שיש בארץ צד מעלה נבדלת היא מרווחת שאין לה צרות והגבול שהוא לגשם.ודווקא כאשר יושביה עליה כי כאשר יושביה עליה זהו חיותה . ועוד ישראל שהם עם קדוש יושביה עליה ובשביל כך יש לה מעלה הקדושה גם כן לכך .. ואין לה ענין גשמי מוגבל.ואין זה תמיה אם היתה הארץ מקבלת הרבוי הזה כי הוא שלא כטבע וכאלו היה זה ענין אלהי בלתי טבעי ואין זה מצורך אל הטבע כלל רק היו יושבים עליה בענין אלוהי ופשוט הוא …ואיך לא יהיה דבר שהוא פלא וחדוש, בכח אלוהי אשר לו הכח והגבורה על כל הכל בכח אלוהי קדוש.. ‘
.וכך המהרל ילמד אותנו בכאן את מעלת הקדושה הנבדלת המחייבת התנהגות תורנית ברצינות בממלכה של מלכות ישראל מול הגשמיות של מלכות האומות . גם עולםתתהתורה מחוייב לפסוק הלכה למדינה לא רק לפרט כמו בגלות!לכן הארץ והתורה חד הוא! ואיך ישראל בתור עם יולד מחדש בפתאומיות כך היה נכרזת מדינת ישראל עי בן גוריון לאחר שנים של חלוציות מארצות צפון מאפריקא ואירופא גם עי רבנים כמוממהרב אוחנה ממרוקו נציג רוטשילד בארץ והרב ביבס דתלמידו הרב אלקלעי וזאת עוד לפנימ הקונגרסים החשובים של הרצל שיישם זאת מדינית בתוך מלכות אדום ופרס שיהיו קיימים בחזרה זאת עד ימינו. רוח קודשו של המהרל! כך לימד פרק זה הרב אשכנזי. ומלמד בכאן המהרל שישראל יקבל המלכות ממלכות הרביעית אדום כך קרא קבלנו ממלכות אנגליה והעולם הנוצרי אשר הוא יורש אדום.והמהרל מלמד באופן מדהים את עובגת היות ד מלכויות קיימות מכוח שאין מלכות ישראל וכדהיא תהיה הם יעלמו וגם מלכות ישמעאל היא פרס והיא אחרת מהשאר! רוח הקודש.הרב אשכנזי היה אומר בשיעורו על פרק זה בשנת 1989 בצרפתית במהרל איך ידע המהרל במאה ה16 את כל הליכי הגאולה מול המלכויות של ישראל וגם שפרס תתגלה בתור מלכות ישמעאל ובספר נר מצוה המהרל מלמד שמלכות אדום ופרס הם ישארו בתור הקצוות המתנגדות לישראל בגאולה .במדוייק כך אנו חיים בגאולתנו..פרס איראן הרוצה להשליט את דאר אלאיסלאם שמהות שם זה זה להכניע באלימות בעולם ומנגדת את מדינת ישראל בשתף עם אדום ומתוך אדום.ראה השבוע הכרת המדינה הפלסטינית השקרית על ידי ארנלנד ספרד ועוד
פרק כא פרק מרכזי בתורתו הקדושה.ספר נצח ישראל מהרל מפראג.
‘שאי אפשר לעולם בלא מושלן של מלכות של האומות והם ד מלכויות וישראל האומה היחידה היא מלכות שיש בה הקדושה האלוהית והיא מובדלת מן המלכות העוג. וזה כי המלכויות האלו הם מתיייסים מצד העולם הזה אשר העולם הזה יש בו שני דברים כי הוא עולם גשמי כאשר ידוע ומצד הזה אין בומ קדושה .וממ אי אפשר שלא יהיה העוהז בו ממדריגת הקדושה בדבר מה דאין הדבר הזה כלל .כי העוהז בא מן השי שהוא קדוש ומאחר שבא מאתו ית אא שלא יהיה לעולם הזה התיחסות אליו יתברך…ודבר זה מבואר ואין מכחיש אותו מי שיש בו חכמה..ומפני זה העולם אשר הוא בעל גשם יש בו בחינת נבדלת בלתי גשמי…ויש בעוהז גכ בחינת גשמית וזה מצד הנברא עצמו שהוא גשמי .
.וכנגד עמדו בעולם שתי בחינות מחולקות עוג שהם נוטים אל הגשמימ והואמה הישראלית האומה הקדושה כנגד הבלינה השנית שיש בעולם בחינה שראוי לעולם צד בחינה קדושה בלתי גשמית לכך יש לישראל התורה והמצות וכל דברים אלוקיים בלתי גשמיים.
.ומפני כי העולם הזה הוא גשמי והגשם יש לו רחקים והרחקים הם ד שהם רחוקים מחולקים והם ד רוחות העולם …כנגדם יש בעולם ד מלכויות מחולקים שאין זה כמו זה ומפני שיש בכל שטח אמצעי והוא מסולק מכל ד צדדין לכך כנגד זה הוא המלכות הקדושה הוא מלכות ישראל.
.זה ענין ד מלכויות שעמדו בעולם שהם כנכד ד צדדין אשר הם אל הגשם והאמצעי מן השטח מתיחס אל הנבדל …בעבור שהצדדין הם בעלי רוחק שהרוחק מתייס לגשם אבל האמצעי מתיחס אל הנבדל שאין לאמצעי שום רוחק . לכן היה המלכות הקדושה האלוקית אחת והיא כנגד הבחינה הנבדלת הבלתי גשמית בעולם הזה.
.דאין בין דוד בא עד, שתתפשט מלכות הרשעה בכל העולם ט חדשים..והטעם כי יהיו מישראל נחשבים כאלו נולדו .. כדכתיב ידעיה היוחל ארץ ביום אחד היולד גוי פעם אחד..ובזה הזמן יולד ישראל שנקראים ישראל אדם באלו ט חדשים אשר יוצא ישראל לפועל יהיה מלכות רביעית מושל בעולם ..
.ולא יהיה מלך המשיח מקבל המלכות מן שנים רק מן אחד . לכך תחלה תפול מלכות פרס שהוא שלישי ביד מלכות רביעית ומן מלכות רביעית יקבל מלך המשיח המלכות.. ‘
.הגדרת מלכות ישמעאל עי המהרל ממש שמתגלה בימינו והיא בתורתו מוגדרת פרס!
.’ובענין מלכויות אלו הם מפקפקים במלכות ישמעאל . .מדברי חכמים אשר הם יודעים מצפוני התורה וסוד המלכויות כלם והם ביארו כי אינה מלכותת רביעית ודבר זה ידוע בבירור הגמור…רק אלו מלכויות עמדו מן מלכות קדישין עליונים ולכך אלו ד מלכויות מפני שעמדו וקבלו מלכות קדישין עליונין הם מעכבים הגאולה וארכה נתן להם וכל זמן שהם מולכים לא יחזרו ישראל אשר נטל השי המלכות מהם ונתנו לאלו ד מלכויות .
ואם מלכות ישמעאל מלכות תקיפא ממ אינו בכלל ד מלכויות ….אבל עיקר הפירוש כי מלכות ישמעאל ומלכות פרס אחד .. כי מלכות ישמעאל ומלכות פרס הם דומים ושוים בעיניניהם ובמנהגותיהם ואין כאן קושיא כלל. .
.רבי דוד שלוש זצל מגדולי חכמי פוסקי ההלכה והוגי הדעות חכם השלם שהיה בקי בדקגוק בהיסטוריה ועוד רבה של עיר נתניה מענקי חכמי דורינו.שקרה את אירועי דורינו של קוממיות ישראל עם תורה כללית ופסיקה עם מנהגי מרוקו וממלכתיות בכל תחומי הפסיקה .ראה שות חמדה גנוזה של הרב זצל ופרשנותו היחודית במציאות דורינו ואירועיו על כל התורה בספריו אור חדש .דברי תוכחה של הרב לתקופה מסויימת בארץ לפי תיאור הקללות של הפרשה שחלקם בוודאי תקפים לכולנו גם היום וכדאי שנתבונן על מה קרה לנו ולמשפחתי באבדן הקשה ונראה שהכל בהשגחה.
‘אם בחקתי תלכו תתברכו בכל הברכות הכתובות בפרשה זאת ואם בחקתי תמאסו …יבואו עליך כל הקללות הכתובות …ותגלו מן הארץ…ואם לא תלכו לא בחקות הגויים ולא בחקתי אלא בתרבויות הגויים קולנוע תיאטרון בחירות מלכות יופי כדורגל ורעיונות חברתיים כוזבים :פשיזם קומוניזם אחות עמים סוציאליזם שנועדו להטעות את הבריות להשלותם ולהסיח דעתם מהאמת. רוממות האידאליזם בגרונם וחרב פיפיות בידם לחסול מתנגדים למלחמות וסכסוכים בין מדינות ושבטים למינהם פיהם דבר שווא …אם תלכו אחרי דעות והשקפות השוללים את האמונה באל ותורתו ..אחרי הדמיון הכוזב של מה שאינו מוחשי …אם לא תשכילו לדעת ששכל האדם אינו מסוגל לקבוע דברים העמוקים מבינת אנוש ורק שוחד התאוה הקנאה והכבוד הוא המכוין את המחשבה ומטעה את האדם מלשקול את הדבר במאזני צדק אז לא תקיא הארץ אתכם אז גם לא יהיה לכם נחת מאויביכם מבית ומחוץ גם לא שלום ביניכם…
.את הקללות יש לקוראם בקול רם ולא בלחש כדי שהעם ישמע וידע מה צפוי לו אם יחטא ויראת העונש תמנענו מלחטוא..
.בדור יורד זה כשהתורה משתכחת מפי רובן של תינוקות של בית רבן ורוב הנערים מנוערים מן המצות …רואים אנו שמתקימים בנו הפכם של היעודים כי אם אין עצירת גשמים אין באים בעיתם אין אנו אוכלים את לחמינו אלא אנו סמוכים על שולחנות זרים וכל רוח שאינה מצויה של מלחמה עולמית עלולה להעמיד אותנו בסכנת רעב . הקשה מכולם שאין אנו יושבים לבטח בא בארצינו הגויים מסרבים להכיר בארץ הזו כארצינו..המות אורב לתושבים בערי הספר ובמרכזי הערים הגדולות אין שלום בארץ בינינו לבין עצמינו הפגנות ואי שביעת רצון אין הבנה בן מפלגות אין שלום בעולם …אויבינו רודפים אותנו..אין אנו מרגישים את עצמינו לעם ה…אם ימשיך העם בכפירה ובמוסר ירוד יש סכנה פו תתקים חלילה הרעה הכתובה בפרשה…
המאורעות דחלו בארצנו מאז מלחמת יום הכיפורים שזעזעו את אשיות השלטון ויצרו משבר אמון במנהיגות. .לאבדן נפשות רבות מבני עמנו בחזית ובעורף..ולהתעוררות מצבה הכלכלי….היינו צריכים לפנות אל המקורות שלנו אל ספר התורה …אנו מחפשים את הסבות למצוא הסברים לכשלותינו המודיעין הממשלה…האם שלטון אחר שיקום יוכל לשנות הדברים…התורה אומרת אם תלכו עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי..הרמבם פא הל תענית גבר זה מדרכי התשובה הוא שבזמן שתבוא צרה.. ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים …
.האדם בימי חייו עמל ויגע בענייני עוהז שהם הבל העובדים ועמלים לצורך קיומם וכל עמלם מכוון לעבודת ה מצוות תפילה ובשעות הםנאי בערב או שבתות לומדים תורה הם בגדר עמלים בתורה כי עמלם מוכוון לקיום מצוות התורה.. .’
אבות .’גלות בא לעולם ….ועל שמיטת הארץ..
מהרל מפראג ספרו דרך חיים על אבות מלמד אותנו בכאן בתורתו המהותית לדורות את נקישור היסודי בן מדות האבות וארץ ישראל שהיא מהות עצמאית שרק מתוכה האבות הם הגיעו לכך קשרנ גומלין בן מדות האבות ומהות הקדושה של ארץ ישראל.אי לכך לימוד זה חיוני לדורינו שבו יש דווקא בחלקים של מה שקרוי הדתיים גורמים המנתקים בין תורת מדת האבות שקדמה לתורת המצוות והוא כל ספר בראשית שבו לומדים רק על הזהות העברית שהיא באה רק מלאומית של עם עברי עם התנהגות של איחוד מדות חסד ודין רק מתוך כך תורת המצוה וההלכה. וזאת התבצע מיתוך הקדושה העצמית של ארץ ישראל שבה פעלו האבות. ואז אפשר לגשת לתורת סיני ולילימוד כל תורה שבעל פה מיתוך דרך ארץ הזו של מדות האבות בארץ הקדושה. ויש נגורמים המנתקים בן מדות האבות הארץ והפסיקה ההלכתית ההופכת אצלם לעיקר בניתוק מוחלט ממדות האבות והארץ. ובה אנו אמונים לפוסקי ההלכה אשר תורתם היא שילוב מהותי בן ספרי אמונת ישראל זהותו סודו ובין השולחן ערוך.
‘תדע כי השי נתן הארץ לישראל בזכות ג אבות דהרי לאברהם הבטיח את ישראל שיתן לבניהם את הארץ וכן הבטיח ליצחק וכן ליעקב.ואם לא היה שבועת האבות לא היה הארץ לישראל והארץ בפרט שייכת לאבות ולכך נתנה הארץ לאבות בפרט …וכן מוכח הכתוב שאמר וזכרתי את בריתי יעקב ואך את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכור והארץ אזכור .אמר כי יזכור הארץ בשביל האבות וזה מפני שהארץ שייכת לאבות.2וראוי שיאמר הכתוב ואזכור הארץ כלומר בשביל זכות האבות אזכור הארץ אבל אמר. והארץ אזכור כלומר שיש זכירה לארץ כמו שיש זכירה לאבות.3כי מעלת האבות דוקא מצד הארץ כי אם לא היה הארץ לא הגיעו האבות אל קדושה העליונה ולכן הארץ מגדלתן ומזה תדע כי הארץ שייכת לאבות והאבות אל הארץ לפיכך כאשר מזכיר זכות שלושה אבות מזכיר גם כן עמהם הארץ שהם ענין אחד .
4וכאשר ישראל הם דומים ומתדמים אל האבות שלהם נתנה הארץ ואליהם שייך הארץ אז יש להם הארץ וכאשר הם יוצאים ממדת האבות .. אין לישראל הארץ וגולים ממנה ..וכן אם אין שומרים מה שראוי לארץ מצד עצמה גולים ממנה…כי אין ספק שהשמיטה היא לארץ ושבתה הארץ שבת לה…’
לכן זכינו בדורינו בכח אייר הידוע כבר לחכמים כמובא בפרק כז כח של המהרל על ידיעת הזמנים ,כמועד קדוש בתור היללת שמואל הנביא מכבר ליום שיחרור ירושלים בירת הקדושה של מדינת הקדושה . וכך המהרל על מרכזיות המקדש בירושלים.
מהרל מפראג.פרק ה משנה כ
‘כי בית המקדש והתורה הם עיקר העולם כי כמו שבאדם הלב והמוח עיקר האדם הלב שממנו החיות והמוח ששם השכל וכך הכלל העולם יש בהם בית המקדש והתורה שהם עיקר העולם .שכמו שכל האיברים מקבלים החיות מן הלב אשר באמצע גוף האדם והלב מקבל פרנסה תחלה ואחכ ממנו מקבלים שאר האברים שהלב שולח פרנסה לכל האברים.וכן כל העולם שותה מתמצית ארץ ישראל כי ארץ ישראל שותה תחילה ובית המקדש הוא עיקר ארץ ישראל..ובאמצע ארץ ישראל וכמו דהמוח שם שכל האדם כך התורה שכל העולם.לפיכך בית המקדשה והתורה צמודים יחדיו מפני כי בית המקדש קדושת העולם הזה והתורה מתעלה עד למעלה .ועי בית המקדש שהוא בארץ ישראל ועל ידי התורה דמגיע עד עולם העליון יש לעולם בולם עומד בארץ ומגיע למעלה מן השמים לכך אמר כשישראל יתעסקו במקדש ובתורה ינצלו מן הגהנם . דאין הגהנם רק ששם נאבד האדם ואנו בכלל המציאות חשך ואבדון…לפיכך כאשר האדם מתעסק באורו של עולם הוא בית המקדש והתורה נצול מחושך של גהנם כי המתיסק בעיקר מציאות העולם נצול מן ההעדר המציאות הוא הגיהנם..’
שבת ירושלים ומועד טוב שבועות שלום.
מאיר משה ואקנין ירושלים.
תגובות