אברם העברי יוזם היציאה מקליפת ארם לארץ עם ג’ אבות עד תורת משה

פרשת לך-  לך -  החזרה היזומה של אברם  מהעם העברי הגולה לארצו ארץ ישראל ארץ העברים בלי התגלות גרמה לגילוי נבואי ד אליו להקמת אומה עברית ולתחילת אלפיים שנה של  תורה ומוסר  וליסוד האומה העברית המתחילה מאברם עד יעקב ועד  משיח בן דוד שתהפוך לברכת העולם כך קרה בדורינו.כך יוזמת  העם שנלחם וחיילנו  בשטח עצרה את חיות טרף האיסלמי  עם השגחת האל על כל הנעשה מהתחלה!אברם הגולה  בקהילת העברים  בארם הופך לאברהם העברי עם מסר לאנושות של מוסר וקידום התנהגות אנושית.

נרות שבת
שבת בפתח:
ניתוק מקליפת ארם של העברי בגלות  של זהות ארמית שהיא רחם הזהות העברית אבל פרטנית דרך עליה לארץ  כנען שרק בה כשמה   נכנעים לשון כנען ויכולים להקים זהות כללית. הקדמה מהותית של אברם לקראת תחילת כינון זהות עברית שהיא מסר  של אונברסליות לכל בני האדם דרך דרך האבות ועד  התורה בחברה.הצלחת האחווה בזוגיות תנאי לאוניברסליות של העם העברי מתוך מדינת ישראל  לכל אומות העולם. לך לך תמידי של התעלות גם בארץ ישראל לקראת משיח בן דוד של תורת ישראל.
נכתב ע”י מאיר משה ואקנין  למנוחת עילוי נשמתו של חתני אוריאל    כהן   היד  זל  שמסר  נפשו במלחמה  מול  האויבים  העמלקים  הרוצים  למנוע את הלל לך של כל  הדור  חארץ  ישראל  ובעיקר  לירושלים.מצדיע .נחמת כל  האלמנות צהל בתוכן ביתי חנה  וכל  היתומים בתוכם  נכדותיי היפות שיר וליה.
לעילוי נשמת מר אבי שמעון חנניה בן סימי ונשמות רחלי בת  סולי וחמתי  נלי  זוהרה  לידיה  בת  רוזין .
 לימוד תורה בסד להצלחת צבא הגנה לישראל בנצחון מול חיות האסלם העזתי.
‘ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען.’ סוף פרשת נוח.
.ויאמר ד אל אברם לך לך מארצך וממולדתך אל הארץ אשר אראך ועשך לגוי גדול.. וילך אברם כאשר דבר אליו ד..
הפסוקים ברורים משפחת אברם העברית פליטי השמדת העברים על ידי נמרוד מלך בבל חוזרים מיוזמתם בלי שום גילוי נבואי אלוקי  לארץ כנען הידועה להם בתור ארץ עמם  העברים שכבושה  עי הכנעני כי  העברים בגלות ארם  מבחינת והכנעני אז בארץ כלימוד רשי שאברם היה כובש את הארץ מזרעו של שם.אברם חוזר למקומו הידוע לו ולכל הסיבליזציה אז (כך פרעה מבין טוב כשיוסף אומר לו כי גונובתי מארץ העברים מה זה הארץ הזאת משיעורי הרב אשכנזי זצל ששבת השבוע ח חשון אזכרת הרב),    מבלי יוזמה אנושית של אברם בשלב ראשוני של יציאה כנא ויצאו ללכת בריחה מארם מהרדפיות  זאת לא היתה אפשרות להחל לקדם את הלאומיות של ברכת העם העברי לכל  העמים בהישאר כל עם בתרבותו. ורק אחרי ממד היציאה ד מתגלה לאברם  ואומר לו לך לך שזו לפי הזוהר לך לדרגא שלך שינוי זהותי ולא הליכה פיזית או שינוי דרכון שכבר נעשה כאמור.כך מלמד השלה הקדוש והפרי צדיק ,זהות עברית שמתחילה ובעצם ממשיכה את עבר דהופסק, מאברם שתהפוך לישראל עם שלושת האבות עם איחוד מידות החסד והדין  שמאפשר לגלות  מיתוכו את התורה. רק  אחרי יוזמה האנושית של אברם זאת  הקבה  התגלה בפרשת לך לך לאברם לבחור  בו  ולאשר  את  המהלך היזומי שלו שאכן רק מארץ כנען תבנה הזהות הישראלית מאז ועד היום. כך בדיוק קרה בהיסטוריה שלנו ובחזרתינו לארץ ישראל בדורינו. היוזמה של כל אוהבי ציון חכמי ישראל  הגדולים שעלו ארצה  רבי יוסך קארו הרב אלקבץ   השלה הקדוש רבי חיים בן עטאר הקדוש תלמידי הגרא והחכמים שכתבו על הצורך ביזום של העם לישות מדינית  הרב ביבס  ותלמידו הרב אלקלעי   היא  היא שאפשרה  עם  יידום המאמץ הפרקטי מדיני פוליטי ציוני  ועוד..את חזרתינו. והקבה שראה את היוזמה כמו אצל אברם בירך את המהלך והצליח אותו כמו שאנו רואים את הנס של קיום מדינת ישראל עם כל המלחמות הקשות  וכל האתגרים מאז כינונה ועד היום.אלה העובדות במציאות שרק עורים שבמחנה העברים כביטוי הכלי יקר יכולים לא לרצות לראות את חזרת האל לציון דרך יוזמה אנושית זו   שהיא לימוד של פרשת לך לך מאברם היוזם עד משה היוזם ועד דורינו היוזם.הבה נראה את פרשני התורה ונקרא אותם בלי שום דעות מוקדמות שממש יכולות לסתור את פסוקי תורת ד ! ולכן התורה מקדימה את כל ספר בראשית לספר שמות ללמוד מי אנחנו מי האבות פועלם רק בארץ ישראל.
.אברם שבו חותמין מגן אברהם והוא התשתית היסודית של מאמץ אדיר שלו  לתחילת גילוי זהות  הברכה האנושית העברית ,שתתאמת עי יצחק ויעקב , ויסודה  היה צריך לצאת במאמץ ענק של גדול האדם  מקליפת ארם   לפי המקובלים שבה הזהות העברית אז היתה נמצאת שבויה בתרבות זו שמיתוכה אברם פעל ללכת מיוזמתו  לארץ  ישראל  שרק  מיתוכה  לפי  הזוהר(והיה ברכה  מסטרא דארץ  ישראל) העם העברי יוכל  להצמיח מיתוך כינון זהות עברית מלאה בהדרגה את  גאולת העולם  ועל  ידי  משיח  בן  דוד.  אפשרות זו  מאז  ועד  היום  אפשרית  רק מברכת ארצינו ורק עי שלוש המדות של חסד דין רחמים שלושת אבות שהתשתית הראשונית שלה היא חסד אברם .אברם עובר שינוי מזהות עברית חלקית גולה   בתוך תרבות ארם לזהות עברית של תחילת יסוד האומה  העברית  מיתוך הארץ  דרך התקדמות ליצחק ויעקב אל מול  העולם. שלוש אבות שלוש מידות  והמהות הרביעית היא ארץ ישראל  ואיחוד חסד ודין עי העקידה. אין אפשרות לתורת המצוות של שמות מבלי תיאור תורת הזהות העברית כינונה ותפקידה ניתוק  בן   מהות הזהות שלנו ומקום כינונה בארץ והמצוות  היא סילוף כל תורת ישראל ועיוות כל ההתנהגות התורנית האמיתית ההופכת את הזהות העברית לדת סגורה religion במקום היותה תורת  ה  של  עם nation בתוך ממלכה מדינית בארצינו לתיקון  כל האנושות לפי תורת משה שקדמה לה  זהות  האבות.כך דברי הפרי  צדיק  לפי  הזוהר המלמד את השינוי הזהותי כאמור של אברם עי בחירתו עי נקבה לאחר היוזמה שלו.
רבי צדוק  הכהן  מלובלין.פרי צדיק מאמר ט לך לך.
‘.איתא גמרא .פסחים קיז ואעשך לגוי גדול זה שאומרים אלוהי אברהם ואברכך זה שאומרים אלוהי יצחק ואגדלה שמך זהו שאומרים אלוהי יעקב יכול יהו חותמין בכולן תלמוד לומר והיה ברכה בך חותמין .בזוהר הקדוש איתא ואעשך לגוי גדול בגין דכתיב לך לך.ואברכך בגין דכתיב מארצך ואגדלה שמך בגין דכתיב וממולדתך.והיה ברכה בגין דכתיב ומבית אביך .רש אמר ואעשך לגוי גדול מסטרא דימינאמ ואברכך מסטרא דשמאלא  ואגדלה שמך מסטרא דאמצעיתא.והיה ברכה  מסטרא דארעא דישראל.הא הכא כרסיי דארבע. סמכין דכלהו כלילן ביה באברהם .כל דברהים הקדושים מרמזים על ענין אחד על פי מה שאמרו בזוהר  הקדוש לך לך וכו לאתקנא  דרגא דילך והיינו כי אברהם אבינו היתה מדתו  חסד שהוא ענין התפשטות והשתדל לפרסם כבוד  אלהותו יתהברך בהתפשטות  רב בכל העולם . ולכן  גייר גיורים הרבה להכניס כל העולם תחת כנפי השכינה.ואמר לו  הקבה  לך לך  מאותו התפשטות  שבין  האומות. כי באמת כל הגרים  שגייר חזרו לסורם  אחר פטירתו כמו שאמרו בפרקי דרבי אליעזר פרק כט.היינו גרים שגייר  בחרן.וכנגד  זה ואעשך לגוי  גדול  והיינו התפשטות  הקדושה בזרעך וכמו שאמרו בבראשית  רבה אותה  אומה שכתיב  בה כי מי גוי  גדול אני מעמיד ממך.וזה כוונת הגמרא זה שאומרים אלוהי אברהם …ואברכך מרמז על יצחק אבינו  עה וזה שאמרו ואברכך בגין דכתיב מארצך היינו שנצטוה לצאת מהתפשטות שלו אל  הארץ אשר אראך שזה מרמז  על  יצחק שלו נאמר גור בארץ הזאת .ומדת  יצחק הוא הצמצום שראה שמכל גיורי אביו לא נשאר שחזרו לסורם  ולכן צמצםצקדושתו שלא להתפשט בין  העכום ולכן לא כתיב ביצחק שגייר גיורים רק ברמז .אלוהי יצחק מדת  הגבורה היא מדת הצמצום.ומרמז בזוהר הקדוש ואברל מסטרא דשמאלה שמצינו בו ברכה מפורש וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו  ה.כי מדת הצמצום שם צריך ברכה.גם למדרש שהובא ברשי ואברכך בממון זהו ממדתו דכתיב מצפון זהב יאתה ושיעשיר יצפין.. וגם אל הארץ אשר אראך  מרמז  על  יצחק שלא  מצינו בפסוק  שהראהו . רק  הכונה שאתראה לך דהנבואה בארץ ישראל  דגם דאז עדיין לא נבחרה ארץ  ישראל .איתא מכילתא היו אז  כל  הארצות כשרות לדברות להשראת  השכינה …מכל  מקום  לשון  וירא לא  נאמר אלא אחכ מיד שבא לארץ  ישראל  לשכם.גם מדת  היראה  פחד  יצחק…ואגדלה שמך בגין דכתיב וממולדתך וזהו שאומרים אלוהי יעקב .כי ואגדלה שמך מרמז על  יעקב אבינו  עה כי שם כל  דבר מורה על  החיות שיש  בו ..ואגדלה  לשון  גדולה  הוא  התפשטות .ואגדלה שמך שיהיה  הקדושה בהתפשטות .התפשטות  אברהם עצמו עדיין אין  בטוחותצץתעל  הקיום לעד כי העה פסולת בזרעו  אבל  יעקב הוא אמת  ולא  יצא  פסולת  מזרעו ומאתו  נתפשט גדולת  ישראל  לעולמי עד..  וזה  גידול  השם התפשטות החיים לזכות לחיי עולם דכל  ישראל  יש  להם  חלק  לעולם  הבא.וקו  האמצעי  הוא  ממשיך  מן  הקצה  אל  הקצה.
…והיה ברכה מסטרא דארעא  דישראל היינו דוד  המלך עה דהיה  מרכבה למדת מלכות שנקרא ארץ.והברכה הוא  מציון  כמו שנא מטל  חרמון שיורד על הררי  ציון כי שם צוה ה את  הברכה מציוןמ  היינו  כל  ארץ  ישראל נקראת  עיר  דוד כי לעתיד יהיה כל ארץ  ישראל קדושת  ציון כמו שאמרו עתידה ירושלים  להיות ככל ארץ  ישראל והוא כנגד דכתיב  ומבית  אביך..
…ומשיח  בן  דוד יתקן גם עטיו של  נחש וימשיך החיים האמיתיים והוא יהיה הסוף שיתקן  הכל  בעולם ויהיה בלע  המות  לנצח … ואברהם זכה לזה במלחמת  המלכים  שהיה  להציל  את  לוט  שהיה בו  נפש  רות
וחותמין  מגן  דוד  בהפטרה  שהוא לשון סוף  מהענין זהו שאומרים בגמרא יכול יהו חותמין בכולן תלמוד לומר והיה  ברכה בך  חותמין כי ענין  מגן  דוד גם כן מצד אברהם . אמר לו הקבה אל  תירא מכל  מכשול אנכי  מגן  לך ..לא  יהיה שום  שליטה לשום  חטא  בעולם  לשלוט  בך …
.וקדושת דוד  המלך עה ומשיח גם  כן  מצדך וזהו שאומרים מגן דוד בהפטרה  זוהר הקדוש סיומא מלכא  משיחא .אבל עיקר  ההתחלה הוא מצדך זהו שאומרים בך  חותמין זה  שמרמז בזוהר הקדוש והיה  ברכה מסטרא דארעא דישראל  שמרמז  על  משיח כמו שנא כי שם צוה  ה  את  הברכה חיים  עד  העולם ‘
.כך פרשני  המקרא מלמדים לגבי  יוזמת אברם האישית של החלטתו בלי גילוי נבואי או  צו אלוקי לעזוב את מקום הולדתו וללכת לארץ ה ורק מיתוך כך היה אפשר שם הנבורה אליו  הגילוי  האלוקי של לך לך שהוא בעצם  אומר אני מאשר זאת ומעכשיו להתקדם ללך לך העיקרי והוא להר  המוריה  לעקידה לירושלים שהיא עיקר קדטשת  ארץ  ישראל והעולם כולו כמציגה את  האפשרות  הבלעדית של ישראל לאחד את  החסד והדין במדינה העברית. אנו חיים בארץ  ישראל כשהמרכז הוא ירושלים. ומבלי יוזמת  אברהם מאז ועד העולים מיוזמתם עד  היום אא להגיע לירושלים. והיא כאן ולא בפריס ברוקלין לונדון או מקנס!
.
 .נביא כאן את דברי הרב הורוביץ בספרו שני לוחות הברית .השלה הקדוש על הגדרת ארץ העברים במושג כנען למרות  היותה  ארץ  ישראל כי כנען הוא לא רק עם אלא מושג זהותי לפימ הסוד כמו כל התורה, מידה של הכנעה  לה למי שנמצא  בארץ ישראל ולא יכול לחיות  בה  אחרת! כי היא ארץ  ה והוא מחליט איך הגאולה שקוראת  רק  בה ומיתוכה  מתבצעת . וזומ הכנעה  הדרושה עבד  ה  ואז יש  הכרח  של  יוזמה של עבד  ה  הנכנע לחוקו לקדם את  דבר  ה  שהוא לגאול את  העולם וזו הכנעה  ולא הגאוה שלת לשים  את  הנגיעה  האישית כלפי ארץ  ישראל  וקידומה זו גאוה ולא כנען כניעה לה! ודי לחכימא ברמיזא. פרשת לך לך .קדושת הארץ.
‘…אנכי ה אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים כלומר כדי שתהיו  עבדים.וזהן שרמז השם יתברך  לאברהם אבינו כי לא ירשך זה כי אם אשר יצא ממעיך כי אברהם  אבינו נתירא שעבדו זקן ביתו ירש אותו  אמר ליה  הקבה לא ירשך  זה כלומר עבד  זה לא ירשך כי אם העבד אשר יצא ממעיך זהו ישראל עבדי אתה וזהו ענין שנשאר  שם  כנען להארץ הקדושה  אחר שהיתה של  ישראל …אלא הכוונה כי כנען הוא עבד גם כנען לשון הכנעה וזהו קיום הארץ שנהיה עבדי  ה  וכשפרקנו עול ולא היינו  עבדים לו אזי עבדים משלו בנו  ועיקר  מעלת וקיום הארץ היא בהיותינו  נכנעים ועבדים  לו .
.הכלל העולה יושבי  הארץ צריכין להיותן בהכנע וכמו גרים לא יעשו העיקר להתישב באיתן מושבו וזה שארזל וישב יעקב בארץ כנען בקש לישב בשלוה רק  יהיה בארץ מגורי גר אנכי ויהיה ארץ כנען סוד פחד  יצחק הוא מדת הדין .זהו כי גרים ותושבים אתם עמדי בשעה שאתם רוצים לישב בשלוה תהיו גרים.וסימנך ארץ אוכלת יושביה היא מכלה הרוצים לישב בה בשלוה ובתוקף לאכול פירותיה בה לבד.ואף שהמרגלים דברו זה הפסוק הם דברו לרעה הוציאו דברי קדושה לחולין.ומי שדר  בארץ ישראל  בענין הזה מובטח לו שהוא בן  העולם הבא.זה שאמרו כתובות קיא. כל המהלך ד אמות בארץ  ישראל מובטח לו שהוא בן  העולם  הבא.רצה לומר המהלך מהלך השלימות ממעלה למעלה מכח ד אמות שקובע לעצמו.אז זוכה לארץ ישראל  העליונה…’
.כך מלמד השלה הקדוש ומביא את  הזוהר  הקדוש המלמד את מהות חובת היוזמה של אברם לצאת מארם ואז ההתקדמות הזהותית  רק  בארץ  כנען של חשיבה קדושה אחרת של השגת  חוכמה אחרת של כינון מדינת ה.
‘זוהר חלק א עז ב.’כתיב ללכת ארצה כנען דרעותא דלהון הוה למיהך תמן מכאן אליפנא כל  מאן דאתער לאדתכאה מסייעין  ליה.תא חזי דהכי  הוא דכיון דכתיב ללכת ארצה כנען מיד ויאמר  ה אל אברם לך לך.ועד דאיהו  אתער בקדמיתא לא כתיב לך לך…תא חזי כיון דכתיב ויצאו אתם מאור  כשדים מיד ויאמר ה אל אברם לך  לך..אר  אלעזר לך לך לגרמך לאתקנא גרמך דרגא דילך …כיון דחמא תוקפא דהאי אתר ולא יכיל לימקם עליה מיד ויבוא עד חרן וישב שם..מיד אתגליה עליה ואמר לך לך למנדע לך ולאתקנא גרמא מארצך מההוא סטרא דישובא..וממולדך מההוא חוכמה דאנת  אשגח ותקיל תולדתא …הארץ  אשר אראך אראך מה דלא יכילת למיקם עליה ולא יכילת למנדע חילא דההוא ארעא דאיהו עמיק וסתים’ .עד כאן לשונו.
.כלל הענין דמתחילה היה הולך אברהם אבינו מהשגה להשגה עד שהשליך כל  הכוחות שלמעלה דהיינו צבא השמים והכוחות של השרים דהיינו כל טרץ  העמים וידע שיש נקודה אמצעית  דל היישוב היינו ארץ  ישראל כי הבין קדושת  הארץ …היא קדושה  ביותר אעפ שהיא חומריית כשאר  הארצות   היא בעולם  הזה  השפל על כל זה קדושה  שורה  בה ..רצה להשיג  הקדושה יתירה השורה בארץ כי הקבה בלי  שום  אמצעי מנהיג את  הארץ  הזו.אחר שראה הקבה שהוא מתעורר בעצמו ללכת טרצה  כנען להשיג  סודה אז נגלה עליו מלך מלכי המלכים …עד  שנעשה  מרכבה הוא וזרעו ..והשגה באלוהות..’
רמבן:’ויתכן לומר כי אברהם מבראשונה  ידע כי ארץ כנען היא נחלת ד ובה יתן ה חלקו והאמין כי אל הארץ אשר אראך ירמוז לו על ארץ כנען ..הטעם מפני שעשו אנשי אור כשדים עמו רעות רבות על אמונתו בהקבה והוא ברח מהם ללכת ארצה  כנען ונתעכב בחרן אמר לו לעזוב גם אלו ולעשות כאשר חשב מתחלה שתהיה עבודתו לו וקריאת בני האדם לשם ה בארץ הנבחרת ושם יגדל שמו ויתברכו בו הגויים ההם לא כאשר עשו עמו באור כשדים שהיו מבזין ומקללין אותו ושמו אותו בבור או בכבשן האש ..’
רבי חיים בן עטאר הקדוש: ויאמר ד אל אברם לך  לך .טעם שדיבר אליו  ה קודם  הראות  לו מה שלא  עשה כן  בכל  הנבראים  ב  טעמים  בדבר או להיותשהוא עליו  השלוםמ נשתדל בהכרת  בוראו מה שלא  עשה אדם זולתו  לזה לא  הוצרך להגלות אליו אלא אמר אליו דברותיו וכבר  הוכר אצלו  המדבר .
או אפשר כי להיותו אדם ראשון בקדושה בעשרה  דורות  שקדמוהו לא  היה אדם שהכיר  אלהותו   ודיבר  איתו  אלוהים לזה  נהג  ה  עמו בסדר זה  שלא  הראה שכינתו אליו  עד  שבחו אותו  אם  מקיים  גזירותיו  ולאחר  שקיים  דבריו והלך לו  מארצו אז  נגלה אליו  דכתיב וירא ה  אל אברם …   עוד ירצה לומר שילך לו מארצו אך לא יהיה כסדר יציאתו מאור כשדים שיוליך עמו מולדתו ובית אביו אלא הוא לבדו יעזוב ארצו ויפרד גם ממולדתו ואפילו מבית אביו..’
כלי יקר:’לך לך לעצמותך…לפי שלא רצה הקבה לגלות לאברם מקום מוצא הגוף והנפש עד אשר יערה עליו ממרום רוח קדשו תחילה כי הידוע שאין הנבואה שורה בחוץ לארץ.אכ כל זמן היותו בחוץ לארץ עד שלא היה בו רוח נבואה לא ידע ולא יבין מהות הנשמה אשר מקורה מן הר המוריה ..מטעם זה לא נאמר בתחילה מראה זו וירא אליו ה כי אם עד אחר שנכנס בארץ  כי אז היה מוכן ל במראות השכינה  אבל קודם זה שהיה עדיין בחול לא היה שומע כי אם  קול  דברים כי חא נראה אליו עדיין  ה עד בואו לארץ .על כן קרא למקום  ההוא סולמו של צור כיון שהגיע למקום  הזה אמר הלוואי יהיה חלקי בארץ הזאת   כוונתו  להר  המוריה כי שם  מקום  הסולם עולים ויורדים  הנשמות ושם צור חרבו של  הגוף   מאותו צור הושתת כל  העולם  כולו    האדם נקרא  עולם קטן  נוצר ממקום  אותו  צור.ומטעם נאמר לך לך כאן  ובעקידה . אלך לי אל  הר  המור .וכך כל לי ןלו ולך ולהם שבמקרא פירושם על  דרך זה.והבין אברהם  ממלת לך לל לילך לארץ  כנען אעפ שלא נאמר לאיזה ארץ  ילך…
..לך לך היינו לעצמותיך אמר והיה ברכה תהיה מקור הברכה ..מימי הברכות מן המקדש יוצאים .עי דרישת הארץ הקדושה הקבה דורש את  כל  הארצות נמצא שעי שתדבק במקום שהוא מקור הברכות תהיה גם אתה  מקור הברכות עי שתדבק שם בשכינה יהיה פיך כפי  ד  יתברך ובידך לברך לכל מי שתרצה. ‘
 התורה מתחילה לספר לנו בפריטי פרטים את בחירתו של אברם אבינו  שיקרא אברהם לאחר ניתוקו המוחלט היזום שלו מזהותו בגלות  הארמית עברית על ידי הקב”ה.  זו תחילת  המשך היוסדה במימד של עם  של הזהות הנבואית העתיקה העברית של זקנו עבר  , עבר הנביא שאברם הוא צאצא שלו. זהות היחידית המסוגלת להיות באמת אוניברסלית  שדרכה  האנושות תוכל להתאחד  לפי ערך המוסר   הא-לוהי של הענין הא-לוהי העברי כדברי הכוזרי . ורק כך תבוא ישועה והתעלות לכל המין האנושי. העולם בעשרה דורות מנח עד אברם ממתין דרך  היוזמה האנושית במקביל לבחירת הא-ל באותו אדם, להיוצרות של האדם בכוונת הבריאה של הבורא. ומאברם שהתחיל  התיקון של אדם וחוה  ועד דוד המלך שסיים את תיקון חטא של האדם מול בוראו. ואנו מחכים לתיקון האחוה האנושית  בין כל אדם למשנהו ובין כל עם לעם זה תיקון של בין דוד. תיקון דוד של החטא מול הא-ל ותיקון האחרון של בין דוד של ואהבת לרעך כמוך כך היה בין דוד שלמה שכשמו היה שלום בעולם. ובכך עוסק ספר בראשית וסיפורי האבות בהצגת תעודת זהות העברית של ישראל שהיא צריכה לתקן את הקשר של האדם מול הא-ל והקשר האנושי .הסבר הרב אשכנזי.
 אנו רואים בפרשתינו את אברם הנקרא בפרשה העברי. פרק יד פסוק יג:’ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי .’
מה היא זהות זו שהתורה מציינת כאן ומי הוא אברם. מחוייבים אנו ללמוד הדיק היטיב את הקדמת התורה למצוה הראשונה של החודש הזה בפרשת בוא. ההקדמה של כל ספר בראשית של יצירת הזהות העברית של האדם האמתי היא תורה! תורה זו שהיא ההקדמה להלכה מגלה מי זה העברי מי הוא ישראל מה מטרתו מה זהותו ומיתוך לימוד זהות זו ותפקידה אז נוכל לגשת ביותר עומק ללימוד היישום דרך התלמוד והפסיקה. הקדמת לימוד זהותנו חייבת לעבור דרך תורת מפרשי אותה זהות רשי אור החיים הקדוש המהר”ל הפרי צדיק רבי יעקב אביחצרא ורבי דוד בנו הרב אשכנזי וביישום התלמודי הלכתי מרן הרב עובדיה יוסף ועוד.
.תחילת אלפיים תורה לפי התלמוד מתחילים מאברהם אבינו לכן  תיאור על ידי התורה בסוף פרשת נוח של העזיבה היזומה של  אברם ומשפחתו את אור כשדים הינה הקדמה לאלפיים שנות תורה.  שהתורה לא יכולה להתחיל מבלי שאברם יחזור לארץ עמו העברים שממנה הוגלה על ידי נמרוד בוני מגדל בבל.
.אלפיים שנה עד עזרא הסופר בבית שני. ראשית נציין שזו עזיבה וניתוק יזום של אברם ומשפחתו מגלותם בבל בלי שום התגלות או צו א-לוהי מקדים. סוף פרשת נוח.’ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן  בן בנו ואת שרי כלתו…ויצאו איתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען..
האדמור מנחם מענדל שניאורסון זצ”ל –  הרבי מלובוויטש. שיחה שנת 5763. פרשת לך לך. : ‘פרשת לך לך היא פרשה כללית ועיקרית. בפרשה זו מתחילה תקופתו של אברהם אבינו  היהודי הראשון. ראשיתה בציווי  של הקבה לאברהם ‘ויאמר ד אל אברם לך לך מארציך.. לאחר מכן בהמשך הפרשה בדבר הליכתו ונסיעתו של אברהם בארץ ישראל וכן הבטחתו של הקבה  לתת לאברהם ולבניו את ארץ ישראל…עד לסיום הפרשה  בה מסופר אודות הציווי של מצות מילה…מכיון שעינינים אלו שבפרשה לך לך מארציך הבטחת הקבה על ארץ ישראל ומצות מילה  הם העינינים הראשונים  המוזכרים בתורה בעבודתו של אברהם אבינו היהודי הראשון אשר ממנו מקורו של עם ישראל כולו .מובן בכך שבהם בא לידי ביטוי  תוכנם הכללי של כללות התורה ושל יהדות בכלל.ידוע שעם אברהם אבינו החלה התקופה של שני אלפים תורה מסכת עז.. כל ענין בתורה מלשון הוראה  הוא הוראה נצחית בכל זמן ובכל מקום..מה היא אם כן ההוראה לבני ישראל שלאחר מתן תורה מלך לך מארציך שהיה אירוע חד פעמי אשר היווה הכנה בלבד למתן תורה לכאורה מאי דהוה הוה! הביאור שזהו כדי לידע שעבודת  אברהם  דלך לך היא הכנה ונתינת כח  לעבודה שלאחר מתן תורה אינו מספיק משום  שאין כאן הוראה בפועל  בעבודת בני ישראל לאחרי מתן תורה.. בכל שנה  מדי קריאת  הפרשה בתורה יש לחיות עימה מחדש   שאז, שבים ומתעוררים העינינים  המדוברים בפרשה  בדוגמת התרחשותם בפעם הראשונה.. כיון דמתן תורה קיים בכל יום  ובכל שנה באופן נעלה יותר . עד לחדשים ממש  לגבי מתן תורה  שקדם אליו וכפי שזה מודגש  במיוחד  בענין לך לך ההכנה שצריכה להיות הליכה אמיתית שלא בערך מצבו הקודם.. עבודה של לך לך אינה רק בשל ההכרח בהכנה  לדרגא נעלית יותר  במתן תורה.אלא משום שלך לך  נוגע לעצם השלימות של מתן תורה .
.לפי זה מובן כיצד העינין שבפרשתינו  לך לך מארציך . וכן ענין קנין הארץ  נוגע לפועל גם בזמן הזה . ולהוסיף שענין זה באופן מיוחד בדורינומ ובזמננו  זה . כלו כל הקיצין  וכק מוח אדמור הודיע שכבר שבו בתשובה  וגם את הכפתורים כבר ציחצחו  …לפי כל הסימנים  הרי שדורינו הוא הדור האחרון  לגלות  ובמילא הדור הראשון לגאולה  עפז מובןמ שזהו ענין של הזמן גרמא לערוך כבר את ההכנות בפועל  ללך לך מארציך . תיכף ומיד ממש ויקנו את ארץ ישראל  בשלמותה.. זאת אומרת  ההכנה  של לך לך נוגעת לא  רק לענין  מתן תורה  אשר ישנו  בכל יום  בדרגה נעלית יותר ליום קודמו כאמור לעיל אלא גם ובעיקר היא  נוגעת  כהכנה  לקבלת התורה החדשה  לעתיד לבוא.שזה יהיה שלא בערך  לגמרי לעליות במתן תורה שהיו קודם לכך. גם קודם הציווי לך לך עבד אברהם את עבודתו  בארצו בית אביו וכפי שהרמבם מאריך. הלכות עז פא הג…למרות כל זאת רואים אנו שבכל  הנוגע לעבודתו  של אברהם עד לפרשת לך לך לא מסופר כלל בתורה.. עד אז היתה עבודתו  באופן  כזה שהוא והעולם סביבו  היו שתי מציאויות נפרדות  עליונים ותחתונים רוחניות וגשמיות נפרדות ..עבודתו נעשתה או עי התנשאות  מעל העולם אברם אב רם שכל הנעלם מכל רעיון  או באותם הענינים   היה זה באופן דהתחתונים נשארו בדרגתם ללא קשר עם העליונים . על ידי שאברהם קיים את ציווי  ה לך לך  הוא השתחרר ויצא מתוך כל המדידות וההגבלות ורגילותו בעבודתו עד אז …והחל החיבור של עליון ותחתון..יצא מרגילותו..נדחדשה עבודה  באופן של הליכה אמיתית . הליכה שלא בערך  שעוזב לגמרינ את מעמדו  ומצבו הקודם ..שמארץ חרן הוא עלה  אל הארץ אשר אראך ארץ ישראל  ואראך פירוש אותך בעצמיך . חיבור עליונים ותחתונים .להמשיך אלקות  בתוך העולם הזה הגשמי חומרי  באופן נעלה יותר שלא בערך  ממה שהיה לפני כן . בשינוי השם מאברם לאברהם שלא היה אב אלא לארם ועכשיו אב לכל העולם כולו בראשית  אודות בריאת העולם .  עליונים . נח זיכוך המטה…תחתונים. ופרשת לך לך הפרשה השלישית ענינה הוא עליונים ותחתונים כהכנה למתן תורה..כיבוש ארץ ישראל ועבודה השלימה בה של חיבור עליונים ותחתונים    לכן שלימות קיום המצוות שניתנו במתן תורה  היא דווקא  בארץ ישראל..שמצוה מיחה מבטאת את השלימות של דירה  בתחתונים בגוך האדם.. שארץ ישראל  מבטאת את  השלימות של דירה בתחתונים בחלקו בעולם. על כל יהודי מוטל החיוב של לך בלימוד התורה לאפשא ליה לחדש בתורה.’
דברי קודשו של הרבי הדורשים לימוד של כל מילה מלמדים אותנו  שההליכה של אברם לארץ העברים של אבותיו הינה מהות הקדמה לתורה שמבלעדיה אין תורה שלימה בכלל!. היא מהות חיבור העליון עם התחתון שמביא העברי לאנושות.וכל שנה אנו בלך לך מתמיד של העמקת והבאת הא-להות בגשם החברה והכלכלה בארץ ישראל.לכן הוראה זו נצחית.לך לך !
.הרב יהודה לאון אשכנזי  הילולת הרב בח מר חשון יום שבת השבוע- ספר סוד מדרש התולדות על מדרש רבה לך לך :  ‘חזרתם של היהודים מגלות אדום לארץ ישראל היא הסיפור של אברהם אבינו אחרי שהחליט לעזוב את אור כשדים. לכן לנו חשוב מאוד ללמוד בעיון את פרשיות התורה המספרות את אשר עבר על אברהם אבינו בדרכו מאור כשדים לארץ ישראל.
.הזהות של ארם היא זהות חלקית כמו שאר  הזהויות של הע אומות עם זאת היא שמרה על היכולת הפואנציאלית להצמיח מתוכה מחדש את האחדות הקמאית האוניברסלית .הזהות הארמית משמשת כתבנית כרחם ההיסטוריה המשיחית המתחילה  בפועל  עם  אברהם …בשלב זה של חייו אברהם הוא ארמי  זהותו היא זהות ארמית אף שהוא מצאצאי עבר וזהותו האמיתית היא הזהות  העברית .הוא  אב לארם בימינו  היינו אומרים שהוא  יהודי  הזהות  היהודית היא  הזהות של  בני  אברהם  יצחק  ויעקב  כאשר  הם  חיים בארצות  לא  להם בתוך  החברה  הגויית  המארחת  אותם.הפסוק אברם הוא אברהם איננו  סתמי הוא מבטא מהפכה  זהותית שהיא תוצאה של המאמץ  האדיר של אברם כאשר הוא מצליח להיפרד לזרוק את הקליפה  הארמית שלו ולגלות  את הזהות העברית מחדש.זאת המשמעות של דרשת חזל בתחילה נעשה אב לארם ולבסוף נעשה אב לכל  העולם  כולו  שינוי זהותי זה קשור ליציאתו מהגלות קשר  ישיר.
 .בראשית יז,יז כתוב. ‘ויפול אברהם על פניו ויצחק ויאמר בלבו הלבן מאה שנה יולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד. לפי המציאות לפי חוקי הטבע לא היה עתיד לאברהם .כל עוד הוא נמצא בגלות הוא חי בלא תקוה בלא בן. בחשכת הגלות הכל נראה בלתי אפשרי  ובכל זאת בהיותו בחרן אברהם שומע מהקבה שיש לו עתיד , שיש לו תחיה ותקומה; עקב מוכנותו לשמוע את דבר ד אליו הוא קם והולך. בדרך הוא צריך להתמודד עם קשיים רבים . יותר משלושת אלפים וחמש מאות שנה אחריו אנחנו שרידי הגלות האחרונה ניצבים מול מצב דומה. להבין לעומק מיהו אברם מאור כשדים את אשר עובר עליו עד אשר הופך לאברהם העברי כי כדברי המהר”ל ‘ הכל נמשך מהשורש'(גבורות ד פרק ט).’שני פרויקטים האלה המלכויות מצד אחד והמשיחיות של ישראל נמצאים במצב של התמודדות מתמדת במהלך ההיסטוריה…נמרוד מייסד האימפריה הראשונה. מורד בבורא עולם.. מפיץ סיסמת נעשה שם..ומנסה למחוק את האישיות הפרטית   המתנגד השני הוא אברם מאור כשדים .אברם נשאר נאמן לאידאל של זקנו עבר  היא נשאר אברם העברי הוא שמר על השפה העברית על לשון הקודש ..
השם אברהם לעמת אברם המסמל את  הזהות  הארמית  הגלותית  של אברבם מסמל את הממד  האונברסלי  של הזהות העברית וחבסוך נעשה אב לכל  העולם כולו בימינו אנו אומרים אברם היהודי לעמת אברהם העברי ישראלי.
.אברם הוא אברהם הוא אותו איש אבל בשני שלבים שונים שונים לגמרי. השם החדש שהוא מקבל מבטא מהפכה של ממש, בזהותו מזהות גלותית מוקטנת  לזהות לאומית אוניברסלית במלוא  תוקפה .היהודי חוזר מגלות אדום רומי אחרי אלפיים שנה  עובר תהליך דומה. עליו לשמר את הערכים היהודיים ולהקנות  להם מימד חדש ממד עברי איניברסלי.
.בתהליך זה  קיימות מספר סכנות .הסכנה הראשונה היא שהיהודי  לא  ירצה  לחזור לארץ  כלל כי הוא  שכח  שהוא בכלל ממוצא  עברי  הסכנה השנייה היא שבמהלך  ההתפרקות  מהקליפה  הארמית  יש  כאלה שזורקים את  הפרי  עם  הקליפה  ושוכחים שהם ממוצא  יהודי.בעיות  הזהות  בימינו קשורות לשצי  מגמות  אלו . יש  כאלה השוכחין  שהתורה נכתבה  בעברית  ולא  באידיש או  בלאדינו ויש  כאלה  ששוכחים שאנו צריכים לקיים  את  התורה.העולם היהודי מצד  אחד והחברה  הישראלית  מן  הצד  האחר חיים  באותם עמותים  מי נשאר  ארמי מי כבר  עברי מי  לא  רוצה להיות עברי .
.מטרת התורה על ידי תיאור המאמץ האדיר של אברהם כאשר הוא יוצא מהקליפה הארמית  ומבקש להגיע לזהות העברית שלו היא ללמד אותנו  איך עלינו להתנהג  בזמן היציאה מהגלות האחרונה איזה תהליך ברמת זהות עלינו לעבור במקביל לחזרה הפיזית לציון . אנחנו  לומדים בחומש  בראשית  את  תעודת  הזהות של  נשמת  ישראל .ישראל מבחינת  האבות וישראל  מבחינת הבנים.
 .המעבר מהזהות הארמית לזהות העברית מצבצע  בכמה שלבים  והוא מגיע לשיאו כאשר אברהם מצטווה למול את  עצמו  בפקר יז אז  הוא  מקבל  את שמו  החדש אברהם הציווי  על  המילה גם קשור באופן  ישיר להבטחה על  הארץ.רבי צדוק הכהן מלובלין בעל הפרי צדיק(ראה פרי צדיק דרוש  ג פרשת  וארא ) מדגיש שתקופת האבות מתאפיינת כתקופה של קבלת הבטחות  אבל הבטחות אלה התקיימו רק  בתקופת  הבנים .העימות  היום  בין  העולם
 היהודי  כפזורה לחברה  הישראלית הוא  העימות  בן  אבות  לבנים  הם האבות  שלנו  כי  אנחנו  חוזרים לארץ  ישראל  מבחינת בנים.
 …יהודי החי בחברה מסוימת צמוד לפרצוף החלקי של  אותה חברה ולא לפרצוף ל האדם הכללי למין האנושי כולו.רק העברי החי בארצו יכול להיות צמוד למין האנושי כולו..
 .כאשר יהודי מדבר על אוניברסליות הוא משתמש במונח לא נכון  או שהוא מטעה בכוונה.היהידי הוא קוסמופוליטי ולא  אוניברסלי .אם השאיפה שלו דרך העבריות  הפנימית שלו הם אמנם האוניברסליות המציאות שלו  מבחינה קיומית  היא קוסמופוליט כי כל קהילה צמודה לאומה המארחת אותה  בעלת זהות ספציפית מאוד…ולא לפרצוף האדם הכללי רק עברי החי  בארצו יכול  להיות צמוד למין האנושי כולו .
.מאז דור הפלגה העולם כולו בחיפוש אחרי השפה אחת  יש שחשבו שזו המוזיקה יש שניסו ליצור יש  מאין שפה אחת לכל האנושות  כולה  כגון שפת האספרנטו.איש לא קלט שאותה שפה, אחת  נשתמרה אצל אברהם אבינו וצאצאיו . אם נעלה כיום לאוטובוס  ירושלמי  נראה שאחד מדבר אנגלית השני צרפתית השלישי רוסית הרביעי פרסית  אמהרית וכולם יכולים לתקשר בלשון  הקודש נמצא שאותו  אוטטבוס ירושלמי הוא סממן לעקבתא דמשיחא  שבו חוזרים למצב שקדם לפילוג  ולהפצה (מיתוך שיעורי הרב) .
 .אברם העברי תואר שם  עברי בא לציין כבני בניו  של  עבר ולא עירקי כשדי שבאופן  מאגי הפך  להיות  עברי..בני  עבר  הם  אומה עתיקה האומה   היכן גרו בני עבר. יוסף אומר לפרעה כי  גונב גונבתי מארץ העברים…ברור שפרעה  מבין את  דברי  יוסף וידע מהי ארץ  העברים והיכן  היא  נמצאת.  .
שם ארץ  כנען.
.השם ישראל הוא שם של העם השם ארץ  כנען  מוסבר בתורת  הקבלה כסוד ההכנעה צריך להכניע את  החומר.
מראה מקורות  מטעם עורל השיעורים
שלה  הקדוש:’וזהו ענין שנשאר ארץ  כנען  להארץ  הקדושה  אחר שהיתה לישראל  מצינו כמה  פעמים  שנקראת ארץ כנען  אלא הכוונה  כי  כנען  הוא  עבד  גם כנען  מלשון  הכנעה  וזהו קיום  הארץ  שנהיה  עבדי  ה  וכשפרקנו עול ולא היינו עבדים לו אזי עבדים משלו בנו ועיקר מעלת וקיום הארץ  היא בהיותינו נכנעים ועבדים לו.’
ליקוטי תורה האדמור הזקן  ארץ ישראל נקראת בשם ארץ  כנען לשון הכנעה וביטול זהו מדת  חסד לאברהם דנמשך מבחינת ואנכי עפר ואפר.
רבי יהודה אומר שהוא מבני בניו של עבר ורבנן אמרי שהוא מעבר הנהר ודהוא משיח בלשון עברי בראשית רבה.אחרי שהכנעני כבש את הארץ אותם עברים חיו בגלות דווקא בסיביליזציה החשובה באותו זמן והם הפכו להיות ספקי האידאולוגיה  של אותה תרבות . לימוד מהמדרש עיסוקו של תרח כבעל חנות צלמים..אין צורך בצו אלוקי כדי שאברהם יידע שעזיבת הגלות פירושה חזרה לארץ ישראל..ולא סתם חזרה לארץ הכנעני לא הגירה ממדינה למדינה ואימוץ מלאכותי של נתינות אותה מדינה אלא חזרה למולדת ולזהות העברית המקורית .
.הנבראים מקבלים בחינם בלי זכות את היש שלהם את חייהם מהבורא במהלך חייהם  דרך עמלם הם קונים  את הזכות להיות את היש שלהם.אין למילה ניסיון קונוטציה של צער או עצב.מילה זו באה לציין את עמל החיים שכל מטרתו היא להוכיח שאכן  בורא עולם צדק’כאשר הוא ברא אותנו..’
מעניין לציין ש- 2000  שנה מסוכמות בשתי פרשיות – בראשית ונח – ומפרשת לך לך עד סוף בראשית עוברות רק כמה מאות שנים. התורה מתחילתה מעוניינת להגיע לעיקר והוא: ההתקדמות של המאמץ של הזהות האנושית להוציא ממנה את העם שיהיה אחראי לקרב  את כל האנושות לבוראה. בעצם כל ספר בראשית הוא כדברי הרב אשכנזי מניטו: הצלחת התולדות.
 הרב יהודה לאון אשכנזי. יום ד ההילולה של הרב: …’במובן זה התורה איננה ספר היסטורי. התורה עוסקת  ‘בזהות האנושית’ והמוטציות המתרחשות באותה זהות במשך הזמן של ההיסטוריה החל מאדם הראשון, אב האנושות עד שהיא מצליחה להוליד את בנו ה’בן אדם’ האמתי כפי מה שהוא מכונה על ידי נביאי ישראל…התפיסה העברית של הזמן היא תפיסה דינאמית של מאמץ המביא בסופו של דבר ל’בן אדם’ כפי שהוא במחשבת הבורא… התורה חושפת את השינויים העיקריים שחלים בזהות האנושית החל מאדם הראשון דרך נח שם עבר אברהם יצחק יעקב עד שיעקב מקבל את השם ישראל… המושג תולדות טומן בתוכו את רעיון ‘הבירור’. הבירור נעשה בכל שלב ושלב כדי לזהות דרך מי עובר ‘הזהות’ המתאימה יותר למחשבת הבורא  ..’ זה  היה יכול נוח עצמו או אשור אבל הם פסלו את עצמם. בסופו  חלק זה בתהליך עשרה דורות מאדם עד נוח ועשרה דורות מנוח עד אברהם הגענו למצב שרק משפחה אחת משפחת אברהם מתוך כל משפחת האדמה הצליחה וזכתה להגיע למדרגה הרצויה וממנה יוכל לצאת אותו עם ישראל .החלק השני של תהליך הבירור הוא פנים משפחתי בתוך משפחתו של אברהם . גם כאן כל האופציות  פתוחות אבל בכל שלב מתקיים בירור תוך כדי בירור  הזה מופיע הדמות של יעקוב  כראויה לקבל את השם ישראל אברהם ולא לוט  יצחק  ולא ישמעאל  יעקב ולא עשיו’ אברם נשאר נאמן לאידאל של זקנו עבר הוא נשאר אברם העברי  שומר על השפה העברית על לשון הקודש  והוא ממשיך לדבר על האחדות שהייתה . הוא מחליט להיות עבד הבורא כדי לתקן את המצב. תואר השם עברי בא לציין לפי הפשט את ייחוסו של אברהם וצאצאיו כבני בניו של עבר ולא עירקי כשדי שבאופן מאגי פתאום הפך להיות עברי…..’
הרב דוד אביחצרא זצל.ספרו פתח האוהל..’ :  מארציך לעמת ארורה האדמה  גם רמז,מארצך עם אותיותיו והתיבה הכולל  גימטריא נחש על דרך מעפר לחמו. דהיינו לך לך  מעצת הנחש  שגרם ארורה האדמה כידוע .וממולדתך לעמת חוה אם כל חי וכו.. ומבת אביך לעמת אביך שחטא או יתכן מארצך לעמת ארורה האדמה  על דרך ועץ עושה פרי .וממולדתך לעמת נחש על,דרך לפתח חטאת רובץ שהוא הנחש  הוא היצר הרע מבית אביך אדם וחוה. .ואעשיך לגוי גדול דהיינו לעמת ארור הנחש,ארורה האדמה . אתה עתה המתקן . וזה ואעשך   לגוי  גדול  גם הוא  על גחונך תלך..שהוא נתקטן  ואתה גדול אל הארץ..מקום הקדושה לעמת ארץ העליונה מחנה שכינה לתכלית הכוונה לתיקון כל הפגמים  הנזכרים רמז אל הארץ אשר אראיך סופי תיבות גימטריא שם  על דרך ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד..אל הארץ  והאמן בי. צא מאיצטגננות שלך והיכנס בטרקלין שלי ..וזהו  ואעשיך לגוי גדול . אני כביכול בכבודי ובעצמי. ואברכיך  על דרך יברכך בממון . אגדלה שמיך לאורך ימים..ואגדלה בקו בריאות..כנזכר יש ארץ מגדלת. והיה  ברכה על דרך  ארץ אשר ד,דורש אותה. שבכוח  זה אתיא מימלא ברכה.. לך לך.והוא ידוע מזהר הקדוש על שם אברהם שהוא לעמת הנשמה  .הרב בדברי קדשו מלמד אותנו מתורת סודו שההליכה לארץ ישראל היא תיקון חטא האדם הראשון של ערבוב טוב ורע כדבר הרב אשכנזי.כל ערך היה בו טוב ורע .לכן החברה האדמה התקלקלה .מהעליה לארץ ישראל מתקנים את העירבוב בין טוב לרע ומבליטים רק את הטוב שבערכים האמיתיים מבלי תמהיל של רע.ודרך ארץ ישראל אנו מייצגים לאנושות את האדם המושלם.כמה שהעלייה למדינת ישראל קריטית זו שאלה של תיקון העולם או החרבתו דרך הקרקע הקדושה המרכזית  של העולם.זו לא רק אזרחות של מפלט מהגויים או תנאי מחיה טובים החשובים לעצמם; אלא תיקון כל האנושות דרך ארץ ישראל לכן לא לחיות בארץ זה דחיית חלילה את רגלי השכינה ותיקון העולם!!
זהו היעד  של אברם המאמץ  דרך איחוד מדתו של החסד עם מדת יצחק  הדין ומדת יעקב הרחמים זהו תיבות המילה חדר. חסד דין רחמים. לכן התורה מתחילה לספר על הזהות האנושית הראשונה האב הראשון של תחילת תהליך הוסדה של זהות ‘הבן אדם’ האמתי. אנו בעצם כבר פגשנו באברם בסוף פרשת נח.
 .פרק יא פסוק לא: ‘ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בין הרן בין בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען ויבואו עד חרן וישבו שם.’
 רבי חיים בן עטאר הקדוש:..’והגם שד’ אמר אליו לך לך, כבר אמרו (זוהר חלק א עז) שד’ אמר אליו לך לך כדעתך ללכת שהסכים ד’ על ידו, הוראת כי אברהם מעצמו רצה ללכת..’ מי זה אברם ולמה יזם הוא בעצמו את העקירה מאור כשדים ללכת לארץ כנען.
“שם ארפכשד שלח עבר פלג רעו שרוג נחור תרח אברם הוא אברהם”-  פסוק בדברי הימים .
אברם הוא צאצא של שם ועבר. זאת אומרת אברם ומשפחתו היו העם העברי של אותה תקופה שמורשתו הייתה עברית של אז, ונחלתו הגאוגרפית הייתה ארץ כנען שניתנה לשם ע”י נח לאחר המבול. זאת אומרת שאנו עוסקים לא בסתם בין אדם אלא כדברי הרב אשכנזי ‘העברי יודע שהעולם שבו חי נברא עי בורא עולם ‘.מה עשו אברם ומשפחתו אז באור כשדים? הם הוגלו לשם על ידי נמרוד שרצה לשלוט בעולם להקים אימפריה שתשרת אותו ולהשמיד את העם העברי של אז שדגל באחדות אנושית אמתית שהתנגד אליו. אמנם אברם שבר את פסלי אביו תרח שהיה יועצו של נמרוד ,תרח שבחר לעזוב את העבריות שלו להתבולל.
הרב אשכנזי:..’אברם נשאר נאמן לאידאל של זקנו עבר הוא נשאר אברם העברי הוא שמר על השפה העברית על לשון הקודש והוא המשיך לדבר על האחדות האנושית… שהייתה האידאל של משפחתו…הוא הושלך לכבשן האש עי נמרוד. על רקע סכנות האלה לא קדמה ליוזמה זו של אברם לחזור לארץ העברים כל התגלות א-לוקית, מיוזמתם הם החליטו בני משפחת אברהם פליטי העם העברי לחזור למקומם… ואף שלא קדמה ליוזמה זו כל התגלות א-לוהית כל ציווי מהקבה החליטו בני משפחת מאברהם פליטי האומה העברי דאז שהגיע הזמן לחזור למקומם… ויקח תרח את אברם בנו…ויצאו איתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען ..הזוהר ”ואחר שראה תרח שאברהם בנו ניצל מתוך האש חזר לעשות רצונו של אברהם ומשום זה ויצאו אתם תרח ולוט. המטרה המוצהרת היא להגיע לארץ כנען אין צורך בצו א-לוהי כדי שאברהם ידע  שעזיבת הגלות פירושה  חזרה לארץ ישראל. הפסוק אברם הוא אברהם’ בדברי הימים, מביא מהפכה זהותית שהיא תוצאה של המאמץ האדיר של אברהם כשהוא מצליח להיפרד לזרוק את ‘הקליפה הארמית שלו’ (גם ארם הוא צאצא של שם אבל אברם הוא צאצא של ארפכשד) ולגלות את הזהות העברית מחדש .זאת המשמעות ‘בתחילה נעשה אב לארם ולבסוף נעשה אב לכל העולם כולו. שינוי זהותי זה קשור ליציאה מהגלות קשר ישיר..’
רבי צדוק הכהן מלובלין מאמר א לך לך.. : בזוהר הקדוש דקדק על מה שנאמר וילך אברם כאשר דיבר אליו ד ולא כתיב ויצא אברם אלא וילך.. דהא יצא עבדו בקדמיתא .אך הענין על פי מה שנאמר בזוהר הקדוש לך לך לאתקנא  גרמך לאתקנא דרגא  דילך והיינו שאמר לו שאך  שנולד מתרח שהיה עובד עבודה זרה לא יפחד מזה שאדרבה מזה עצמו יוכל לילך ולהגיע למדרגתו ובקשת משם את ד א-לוהיך ומצאת כי אדרבה משם דייקא ובקשתם שהגלות יגרום ועל ידי זה ובקשתם ומצאת לאתקנא דרגא דילך מארצך ומולדתיך שנולדת במקום גרוע ושפל ומבית אביך שהיה תרח עובד עבודה זרה מזה עצמו מתוכל לתקן דרגא דילך ואמר לו אל הארץ אשר אראך מאמר וזהו שנאמר לך לך לאתקנא גרמך דרגה דילך בקבלת עול מלכות שמים שמורה ומכיר שהכל מד יתברך וכשמתחיל ואהבת רצה מהלך (מדרש  על הפרשה שאומר שמע עומד ואהבת יכול ללכת) להיות מהלך ממדרגה למדרגה לברר עצמו וזהו שנאמר לך לך. ואעשך לגוי גדול שאני בורא אותך בריה חדשה שיהיו  החמש אברים ברשותיך  וזהו  לגוי גדול  שקשורים בשורש גדול שלא ישמע ולא יראה אלא דבר מצוה.
מאמרו ו’וזהו שנאמר לך לך לאתקנא גרמך דרגא דילך וזה שהביא שביחוד ה בקבלת עול מלכות שמים שמורה ומכיר שהכל מהשם יתברך..וכשמחיל ואהבת רצה מהלך שבאהבת השם יתברך  שם העסק להיות  מהלך ממדרגה למדרגה לברר את עצמו  לכך רצה מהלך רצה עומד כפי מצב עבודתו.
אנו מחויבים לציין ולהבין שאברהם מיוזמתו האישית בחר לחזור לארצו ארץ העברים. אברהם נדרש לאחר הכרת הא-ל בתוך בורא את הנברא לעשות מאמץ אדיר לעזוב את הזהות העברית המופחתת בגלות ארם ההופכת לעבודה זרה ודווקא מהקושי הזה אברם יצליח להגיע  לתחילת היווסדה של הזהות העברית המקורית   דרך  מדתו החסד  ואחר כך כל שאר המידות .ואך ורק לאחר מכן הקבה התגלה אליו בחר בו ואישר את המהלך של יוזמתו לחזור לארצו. זהו בעצם שילוב בן בחירת הבורא של יצירה א-לוהית שנקראת אברהם ויוזמתו האישית. אנו לא רואים שום הקדמה של התורה מי זה אברהם, על צדקותו.
רבי יעקב אביחצרא  ספרו מחשוף הלבן : ‘ואמר לו הקב”ה שילך לארץ כנען שדם תחול עליו הקדושה כראוי ורצה נקבה להוציא מליבו שלא יחשוב לומר היכי שייך שיזכה להשיג קדושה עליונה שהרי הארץ שנולד בה ונתגדל בה היא טמאה ועוד שהורתו הייתה בנדה כמו שאמרו ז”ל ועד שאביו עובד עבודה זרה  שלא יהיה שום מניעה כי מאחר שהוא ראוי מצד עצמו אין לו שום מניעה  מצד זולתו. זהו שנאמר לך לך דלכאורה לך יתירה היה לו לומר רק  לך מארצך .מאחר שאתה הגון בעצמיך אין לך חשש מסיבות  שהם זולתך..’.
זהו  תלוי במאמץ אברם  לצאת מההשקפה המוגבלת של האמונה  בתרבותו אז רק בא-לוהים ולא בד”ץ המאחד כול. העברי או היהודי בימינו בגלות  הופך לאט לעברי ישראלי עם התורה העברית המשפיעה לעולם דרך יצירת עם מדינה .וזה אי אפשר הדרך קהילה בחול שאין לה שום אפשרות להשפיע על מדיניות העמים. גם בתחום ההלכתי ברור שפסיקה הלכתית  הנוגעת לכלל לציבור לענייני מדינה תשפיע על האומות בראותם דגם של עם של מדינה  היכולה להתנהל  על פי הלכות מלכים של הרמב”ם.
הרב צבי יהודה קוק : .’..ענינו של אברהם אבינו אינו מתחיל בצדקותו הפרטית, אצל חסידי אומות העולם הגדלות שלהם היא פרטית אישית … לא כן אברהם גדלותו מופיעה ממעלה למטה ענינו מתחיל מן השמים מכוח יצירה א-לוהית של נשמתו המיוחדת..’
 אברם יוזם לחזור לעבריותו אבל בחירתו בתור תחילת היצירה של האומה העברית היא בחירה א-לוהית היא יצירה א-לוהית מבלי קשר לצדקות אברם. הבחירה הא-לוהית בנו היא בלתי הפיכה וזה סתירה של הדוקטרינה הנוצרית שהא-ל  עזב את ישראל ובחר בישראל חדש, שזה הם. אנו רואים בתחילת פרשה זו שרצון הבורא הוא יצירת עם שלם ולא יצירת דת או בית כנסת .’ואעשך לגוי גדול’ זהו ענינו של עם ישראל. ‘ואברכיך’  – רש”י : בממון . כן אנו מייסדים עם במדינה עלי ארצות ולא קבוצת מאמינים המרצים באוניברסיטה על האמונה!. לכן כבר מהתחלה ד’ מבטיח לאברהם את ארץ ישראל זהו העיקר זו המטרה ומתוך הארץ אברהם יפעל להחדרת האמונה העברית באנושות ימשיך אותו יצחק וימשיך אותו יעקב. לכן היהודי בגלות חייב ליזום את חזרתו לארץ כמו אברהם ולא לחכות בפסיביות לשטיח שיביא אותו לבד… לסיכום ד’ רוצה עם מדינה שתפעל להיות הדגם של הזהות האנושית המובחרת מתוך מדינתה היא תשפיע על כל האומות.
במישור הפרטי, אנו רואים את החשיבות העליונה של היוזמה ולא של הפסיביות. נקודה זו בוודאי לא פשוטה ודורשת מאמץ רב. האם אנו באמת יוזמים בחיינו? האם אנו באמת יוזמים את הצלחת משפחתנו? האם אנו באמת יוזמים יצירת קשר אמתי עם נשותינו? יוזמה היא אכן אבן הפינה של כל ההיסטוריה הפרטית המשפחתית והלאומית. ויוזמה זו של אברהם להנחיל לעולם את המסר העברי שהוא האחוה האנושית עובר דרך ההצלחה של הזוג.
 .הרב אשכנזי ספר מדרש התולדות .מאור  כשדים  להר  המוריה
-‘בסוף פרשת נח נאמר בפירוש שמטרת  המשפחה היא להגיע  לארץ כנען  ואילו בפסוק  הפותחמ את פרשת לך לך  אין ציון של מקום  המשמש כיעד להליכה  אלא אמירה כללית…
אמר רבי לוי שתי פעמים כתיב לך לך ואין אנו  יודעים  אי זו חביבה  אם השניה או  הראשונה ממה דכתיב אל ארץ  המוריה  הוי  השניה חביבה מן  הראשונה….אנו לומדים  דהמוטיבציה האמיתית  של יציאת אברהם אבינו מאור  כשדים הייתה  כבר  ארץ  המוריה ולא סתם חזרה לארץ כנען ככנעני .לא הגירה ממדינה למדינה  מפני הסכנה  ואימוץ מלאכותי  של נתינות אותה  מדינה  אלא חזרה למולדת  ולזהות  העברית  המקורית …המדרש חושף את  הסוד  הטמון בפשט  הפסוק. ..
 .אברהם עובר עשרה נסיונות במהלך חייו.כדי לברר ולאמת  אם הוא באמת מסוגל לחשוף את זהות  העברית הטמונה בו התגלות כצדיק אמיתי של  מדת  החסד  שהיא מידה  הראשונה  בדרך חבניית  הזהות הישראלית עי האבות אברהם יצחק  יעקב .בהר המוריה מתבררת  סופית הזהות האמיתית של אברהם .כאשר מתברר שאברהם  עמד בניסיון  הזה התברר שזהותו בדיעבד היא אמיתית צדיק של מדת החסד בלבד  מנותקת משאר  המידות ובמיוחד למדת  הדין  זאת  היתה מטרת הנסיון הזה .
.הצדיק האמיתי של ישראל הוא  הצדיק של  איחוד  המידות  מאחד החסד עם  הדין  שני  הפכים קוטביים זאת מדתו של יעקב המקבל שם  ישראל . אברהם ויצחק תחילת  הדרך של גילוי  המידות יש חשיבות לסדר קודם כל חסד ומתוכו צריך לבוא גילוי מדת הדין …כל אחד מהם נדרש  לעמד ב10 נסיונות . אברהם נבחן ט פעמים נגד  מידת  החסד ויצחק ט פעמים דין   הניסיון העשירי של כל אחד מהם הוא נגד המידה ההפוכה לדעת לאמת אם הם באמת צדיקים שיכולים  להוליד בסופו של תהליך את ישראל…אברהם ויצחק הם ישראל למפרע מיעקב..לפי תפיסת אותם טועים גם עם ישראל  מחוייב  מציאות קביעה זו לא תואמת את המסופר  בתורה עם ישראל מופיע על רקע כישלון של מגדל בבל  והתפצלות לע אומות.ישראל איננו נמנה עם  הע אומות הוא  האומה  השבעים ואחד להחזיר את האחדות דנאבדה הענין המעסיק  את  התורה הוא מי ראוי  במציאות לקבל את שם  ישראל מי ראוי להיות המייסד של אותה אומה מיוחדת שחולמת על אחדות אבודה ‘
.פרי צדיק מאמר ז פרשת לך לך. בכאן ילמד אותנו הרב על כוח העשיה של היוזמה של אברהם להכיר את  בוראו ולהתקדם עד לדרגתו המהותית פנימית שהיא האהבה וכך כל  האבות  יזמו את  ההתקדמות לעבר יעד הקמת הכלל הישראלי. ובמקביל ישנו הרצון האלוהי הסתום ומוסתר שדווקא  תהיה  הקדמה של מח שנים שבא אברם היה לא במצב רוחני הנכון כי כך רצה  ה  שמהחושך  של  תרח ארם  יצא לאור אברם ו עי תיקון מעשי  וכך זה  אצל  כל  נשמה  לפי  הזוהר שהיא עוברת  היציאה מלמעלה  לארץ  זה זכות  האדם שבפועל חייו הוא קונה את  זכות נשמתו וחייו. הקבלה אז  בן הלך  לך לכונן זהות לאומית של  עם  כנאמר עי  הפרי  צדיק במאמריו  והלך לך של  הנשמה לרכוש  את  זכות קיומה באדם הגופני דווקא.זה שתי לידות  מקבילות שחייבות  להצליח והכל בזכות מעשה  האדם  הםרטי ומעשה החלוצים להקים את  הזהות  העברית  בארץ  ישראל מאברם עד ימינו. אם לאו חלילה וחס אז אין תיקון לנשמת  האדם הפקטי ונשמת והכלל !
‘סעודת  יום שבת סעודתא דעתיקא אמרו בזוהר הקדוש והארי זל חשבה נגד קדושת אברהם אבינו  עה .מדרש רבה טל ילדותך לפי דהיה אברהם מתפחד ואומר תאמר שיש בידי עון שהייתי עובד עבודה זרה .. אמר לו  הקבה טל ילדותיך מה הטל הזה פורח אף עונותיך פורחים . כל המשתמש באורה של תורה  אור תורה מחייהו  היינו טל שעתיד הקבה להחיות המתים..
 במאמר בראשית שלא נאמר בו ויאמר שהוא שכל הנעלם מכל רעיון.תוהו ובוהו מרמז למעשיהין  של  רשעים היינו שכן היה המכוון להיות  ברישא חשוכא  והדר נהורא  כדי שיהיה יתרון האור מתוך החושך דהא לית נהורא אלא ההוא דנפיק מגו חשוכא…מכוון מהשם יצברך שיהיה מקודם מח  שנה ושאחר כך יכיר אברהם אבינו את  בוראו..
.זה שאמרו במדרש מה שיקבל עול מלכות שמים כשהוא מהלך אסור אלא יעמוד וכשמתחיל  ואהבת רצה מהלך היינו שמדת כל  האבות היה בהשתדלות בעבודת השם יתברך כמו שאמרו סנהדרין צו כשאני משלם שכר לאברהם יצחק יעקב שרצו לפני כסוסים ובפרט אברהם אבינו עה שהיה עסק קדושת  מע משורש  אהבה והזריזות  חולין טז קרא זריזותיה  דאברהם .הוא לא  שקט ולא  נח מלהשתדל במעשה בעבודת  השם .זהו דנא לך לך לאתקנא דרגא דילך שאמרו  בזוהר שיהיה הולך תמידמדרגא לדרגא במדתו אהבה. זה כדמגיע לפסוק ואהבת.
.אבל ביחוד ה כשבא להשגה זו  דהויה אחד שמורה דאתה הוא  מדנברא העולם …שהכל מסודר מששת  ימי  בראשית .אז יברר השם גם  המח שנה  קודם שהכיר את  בוראו שכן היה רצונו  מראשית המחשבה.יהי אור זה אברהם .
.בזוהר סתרי תורה מרמז כל הפרשה על כל נשמה .שכן נאמר לכל נשמה ראשונה שירדה לגוף  נאמר הו הפרשה .ויאמר ה אל אברם הא  נשמתא  עלאה …סדר ביאת הנשמה מארצך דא גנתא דעדן …מארצך עדן תתאה  אקרי גן לעדן עילאה…מבית אביך דא שכינתא..בית אביך היינו  כנסת  ישראל…אל הארץ דא  האי  עלמא…וילך איתו לוט זוהר דא  איהו  נחש דאתטליא  ואטליא עלמא בגינה .ומזה נסתעף המח שנה .
 .וכן  בכל אדם הנשמה  יורדת  לגוף  בכל  הקדושות  רק  היצר  הרע הולך עמה תיכף
.טל ילדותך שכל  מה  שעבר עליו בימי ילדותו  כטל  פורח מברר  אותן  ה מטל עתיקא  היה  מבודר  מו  ימי בראשית .. רישא חשוכא הדר נהורא כדי שיהיה אור בשלימות  דלית  נהורא אלא  ההוא דנפיק  מגו  חשוכא.ובשבת בסעודה  דעתיקא יכול  האדם  לזכות לתקן כל מעשיו שיהיו כזכויות ..זה  קדושת  אברהם  אבינו עה..’
.ניסיון: הרב אשכנזי זצל
הנברא צריך להצדיק את קיומו הנבראים מקבלים בחינם  בלי זכות את היש  חייהם מהבורא  במהלך חייהם קונים את  הזכות  להיות את  היש  שלהם אין למילה נסיון קונטוציה של  צער  או עצב.מילה זו  באה לציין  את  עמל  החיים  שכל  מטרתו  היא להוכיח שאכן בורא  עולם  צדק  שברא  אותו. ‘
לפי הרב אשכנזי: רואים אנו את המושג של  ‘זכר ונקבה’ ביצרת האדם. זוהי פונקציה ביולוגית. לאחר מיכן הייתה נסירה של האדם והאישה שנבראו גב אל גב. לאחר מכן מופיע המושג ‘איש ואישה’ זה זהו ביטוי של פנים מול פנים אחד מול השני זהו סוד הנסירה. זהו כבר שני אישים שווים שהם מעבר לפונקציה ביולוגית אלא שני פרסונות, שתי מהיות. היינו צריכים לחכות מאות שנים בכדי להגיע לעוד שלב בזוגיות לשלב ‘אח ואחות’. וזהו המסר של אברהם ושרה לאנושות. אבל בכדי להצליח את תיקון האנושות ולהפוך אותה למאוחדת, עם אחווה בין העמים, כשהעם העברי יהיה המאחד של כולם,  חייבים לעבור לשלב שהזוג יהיה גם בדרגת אהבה של אח ואחות. לכן אברהם מבקש בפרשה זו משרה לומר כשירדו למצרים שהיא אחותו. זוהי מהות .זה לא סיפורים בעלמא.
‘. כל עוד אנו נשארים במישור של אהבת פנים בין איש לאשתו התיקון של העולם לא נגמר היחס בן אדם לחברו לא תוקן. אנו צריכים להגיע למדרגה נוספת של אח ואחות של אהבה אמתית הכוללת גם אהבת פנים (איש ואשתו) וגם אהבת חוץ (הכוללת אח ואחות ועם ועם)’ הרב אשכנזי . והתקדמות זו תלויה בשרה היא צריכה לעשות את המאמץ להפוך את אברהם לאח ולא רק לבעלה. לכן אברהם אומר לשרה ‘וחיתה נפשי בגלליך’ נפשי תתקדם רק בעזרתך. אז יש לנו זכר ונקיבה, איש ואישה, אח ואחות. הזוגיות המוצלחת היא בעצם הזוגיות שיודעת שיש כאן שתי אשויות שוות פנים מול פנים ולא רק שני יצורים שכל אחד ממלא פונקציה ביולוגית פורמלית ליצירת שקט תעשייתי. ולאחר הפנמת שזה שתי אשויות אנושיות שונות ושוות, אז אפשר להגיע למדרגת אח ואחות בזוגיות לאהבה שלא רק במילוי חובות אלא לאהבה של זכיות.  ‘כאשר הבעל והאישה מתחילים להידמות זהו סימן להצלחת הזיווג’. הרב אשכנזי.
האהבה האמתית של הזוג, של האיש והאישה וגם של האח והאחות שבזוגיות רק הם יכולים להביא את הבשורה לכל המשפחה, לעם ולאנושות. וזה עובר דרך אחדות ההפכים אחדות כל המידות של חסד ודין. למרות השוני יש אחדות, מאמץ אדיר שאברהם ושרה הצליחו, וגם אנו צריכים לעשות מאמץ זה דרך הזוג הפרטי ודרך העם העברי השב לארצו, כמו אברהם, ובונה כאן מדינה עם מסר של תורה שהיא הפירוט של ואהבת לרעך כמוך. אהבת האדם וכל האנושות כשהעם העברי וארצו במרכז האנושות.

– שבת שלום לכל מדינת ישראל ממשלתה חכמיה וחייליה .מאיר משה ואקנין.ירושלים.

 

תגובות

עוד בנושא

עוד מהכותב

עוד במדור

יד לאחים מציג קומיקס מסעיר מ’עלילות הפעילים’

ארגון 'יד לאחים' הוציא ספר חדש לילדים הממחיש - באמצעות סיפור מסעיר וציורי קומיקס מרהיבים…
דילוג לתוכן