ודין שהוא סגולת עולם הבא בתיקון חיי החברה מצד זכות המעשים פרקטית בהיסטוריה הוא רק של צדיקים וגם מהות של ישראל בתור עם שלם ובחברה ולא רק פילוסופיה פרטית רוחנית עם דתיות בלי ישום של איחוד הדין עם הרחמים בחברה מדינית עם מסוגלות עברית לדין. ולא הבנת ההקרבה הנוצרית הפסולה. הקדמת תורת האבות והאימהות מאברהם חסד ועד יעקב אמת ורק אז תורת החוק של משה רבינו במציאות.אברהם קונה בקנין את זכותו העברית לאומית את מערת המכפלה מקום קבורת אדם וחוה בחברון כי זה מקום תשתית הזהות האנושית של האדם האמיתי לקראת תיקונה מאברהם שרה יצחק וכל האבות זאת זכות אברהם על ארצו ארץ העברים. בכל זאת ומיתוך כך קנייה בקנין כמו בקידושי אישה את מערת המכפלה הידועה אצלו והשדה של כל הארץ כולה מסביבה בקנין בכסף מלא לאשרר משפטית את זכותו וזכותינו עליה עד היום בתור הזהות של האדם שמשפיעה מחברון עד ירושלים על העולם לתיקונו. אברהם מתקן את תרבות החיתית הכוחנית דרך יראת ה מעבר מאות ע המכסה את האור של עפרון לאות א של אברהם המעלה את אור בראשית בחברה דרך מערת המכפלה חברון. כתנות אור בתורת רבי מאיר.יצחק קם וישמעאל נופל .בעל הטורים . אברהם ושרה ממשיכים את מהות אדם וחוה דרך ערך המכפלה כפילות של דרך ארץ הקודם לתורה בתור מקום מהות המשך זהות האדם ומרכז שליטה והשפעה על ארץ העברים והאנושות . חברון האיחוד של הענין הא-לוהי העברי עם האנושות דרך האבות אדם וחוה. מאבק ישמעאל ביצחק לאחר קטרוגו על מעלת יצחק והוכחת ההקרבה בצד הקדושה של יצחק ותשובת ישמעאל בחברון מיתוך חינוך אברהם בעת נפילת מהותו הרעה לאחר חיסול וניצחון יצחק וזרעו על כל הפסולת שבו. תשובה של ישמעאל כלפי יצחק דווקא בחברון כלפי הבעלות על ארץ ישראל רשי ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו מכאן שהקדים את יצחק . מעשה אבות סימן לבנים עם הסכמי אברהם אם ישמעאל האיסלמי באמת יכיר ביצחק ובעלותו על ארצו ואז פרס ישמעאל כבר יהיה כמו לוט כשר אותיות כורש.השלה הקדוש., משיח ה הכרת ישמעאל בישראל לאחר השמדת מלכות פרס הנוכחית.מאברהם ושרה ועד דוד המלך עם הקדמת מלכות יוסף. מאז ועד היום.חודש כסליו אות ס תורה שבעל פה של ארץ של אות המילה סובב את ארץ החוילה תורת על טבעית בארץ ישראל העל טבעית עם על טבעי מהאבות עד כסליו וחנוכה. וגם שינה נותנת כוח. ופרי צדיק.
נכתב ע”י מאיר משה ואקנין למנוחת נשמתו העליונה של חתני הקדוש אוריאל כהן היד זל שמסר נפשו כמו יצחק אבינו במדת המוכנות לדין להחזיר את חייו אם יש צורך לה לשמירת ארצינו וקניינה ארץ האבות ומקום תיקון העולם.ולמנוחת אח כלתי הקדוש אפרים בר ליאת יכמן שמסר נפשו לשמירת ארצינו ותורת הזהות ולמנוחת רחלי בת סולי ונלי זוהרה בת רוזין ומר אבי שמעון חנניה בר סימי והרבנית חסיבה בת פיבי .זל
לומדים אנו שוב במאורעות המלחמה מול האויב הישמעאלי ושותפיו בפרס את החשיבות ללימוד מהותי עם פרשנות חזל ופרשני חכמי ומפרשי מהות זהות האדם ישראל העולם ותיקונ וחכמי הסוד , את סיפורי האבות בספר בראשית שהם ביוזמתם ובחירתם הם יסוד כינון זהות האדם השלם בכינון הזהות העברית שהיא האדם המאוחד ומהותה ותפקידה והתקדמותה עד היום בגאולה. זהות זו היו לה מתנגדים פנימיים וחיצוניים .לאברם העברי מתנגדו החיצוני היה נמרוד והפנימי לוט.ליצחק אבינו מתנגדו הפנימי הינו ישמעאל עד היום והחיצוני אבימלך. ליעקב אבינו מתנגדו הפנימי הינו עשיו והחיצוני לבן הארמי. זהו לימוד מהרב אשכנזי זצל לפי חכמי ישראל במדרש ובסוד. כל הזהויות האלו נמצאים איתנו בכל דור. רואים אנו במלחמה של עכשיו את התנגדות ישמעאל דווקא לזהות יצחק ; התנגדות של גבורת יצחק הפועלת עבור העולם לטובה זו גבורה אמיתית ולא דואגת רק לעצמה וזהות ישמעאל הדואגת להיות גבורה רק של אינטרס אישי המוביל לשפיכות דמים בכל הבחינות.
.בסוף הפרשה ישמעאל עושה תשובה בהקדימו את יצחק אליו בקבורת אברהם כנאמר בפסוק וכפירוש רשי.תשובה זו תהיה לפי הכלי יקר אך ורק כשימעאל יהיה במצב של נפילה לא רק לאומית אלא גם ערכית כשהוא ירגיש באופן של נפילה קרי ענוה של תשובה מול יצחק בכל המישורים.ראה כלי יקר על הפסוק על פני כל אחיו יפול.
זו התורה מפרטת לעומק את המאמץ של אברהם ושרה תחילת האבות והאימהות שמכוח יזומי עצום לפי מידותם הם הובילו ליישום הבטחת הבורא שהם וזרעם יהיו זהות האדם השלם העברי וגם ירשו בחזרה את ארצם שהיא ארץ העברים מקום גילוי זהות העברי המתקן את האנושות. ומהם יצמח יצחק עם רבקה שיובילו ליעקב ואז ישראל. ואנו מחוייבים ללמוד ולשנות הדיק היטיב את הנושאים העקרוניים של תורתנו ,שבהתנהגות אבותינו; שהנה הנם הדרך ארץ העברית ההכרחית לפני נתינת התורה לצאצאי האבות; ישראל. תורת המצוות איננה מנותקת מסיפורי האבות של אברהם שחזר להיות עברי בארצו דרך התהוות יצחק עד התהוות יעקב. היא הבסיס של כל התורה ושל תחילת אלפיים שנות תורה המתחילה מאברהם ואך ורק דרך שלושת האבות , ולא דרך ישמעאל ועשיו , תיווצר אותה ראשית של מחשבת הבריאה אשר היא הזהות האנושית המקורית שתקרב את כל האדם לא-לוהי ארץ ישראל (כדברי הרמב”ן והכלי יקר).וזהות זו בעלת צלם אלוקי כלימוד המהרל, אחרי מאמץ עילאי של האבות היא ישראל עם מלכות דוד שקדם לה מלכות יוסך מאז ועד היום אשר תאיר את האנושות דרך מדינת העברים עם תורתה היא ממלכת הכהנים וגוי קדוש. ראה הספד הרב קוק זצל על הרצל ופירוש ההספד עי הרב אשכנזי זצל בספר מספד למשיח. וכך מלמד הפרי צדיק המאמר הבא בכאן על זכות אברהם ושרה שהצלחו שמהם עם תהליך תצא מלכות דוד במדינת ישראל אשר תהיה פרצוף האדם האמיתי כללי שאותו אברהם ושרה החלו ליסד.זכות עצומה של אברהם ושרה להתחיל תהליך ענק. לכן מגן אברהם.
.רבי צדוק הכהן מלובלין .פרי צדיק .
‘מפטירין והמלך דוד בא בימים .ושייכות הפטרה זו לא רק למה שנאמר ואברהם זקן.רק לכל הפרשה שמדבר בענין זה.מתחלה מדבר מחיי שרה שנשלמה ונתבררה בכל עשר מדות כמו שנא מאה שנה זוהר הקדוש.מאה כנגד כתר עליון שכולל עשר פעמים עשר.אחכ כתיב ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו היינו שאף העבד זכה מפני שהיה עבד האבות אברהם ויצחק.אחכ כתיב ואלה שני חיי ישמעאל שזכה גם כן בשביל אברהם שנא בו גויעה ואסיפה מפני שעשה תשובה בחיי אברהם לכן בא ההפטרה והמלך דוד זקן בא בימים …ג נכתרים בזקנה ובימים ושלשתן היו ראש לנסיון אברהם ראש לאבות יהושוע ראש למלכות משבט אפרים ודוד ראש למלכות משבט יהודה …דנבחר ממשה להילחם בעמלק ואין עמלק נופל אלא ביד בניה של רחל ראיה שיהושוע בקדושה נגד קליפת עמלק …מכל מקום אין מפטירין בפרשת ויהושע זקן ..מפטירין במלך דוד כי שניהם שווים .אברהם ראש לאבות וממנו נשתלשל אומה ישראלית וכן דוד ראש למלכות משבט יהודה ומזרעו יהיה משיח בן דוד שיתקן הכל …’
.מהרל מפראג .ספרו נר מצוה על חנוכה.ישראל נקרא אדם כי יש לו צלם אלוקי והוא תואר אדם המשפיע רוחנית על העולם. האומות הם אדם גדמי רק אלא מוטבע רק בטבע שזה תפקידם.וזאת מתחיל מרצון אברהם לקבור את שרה במערת המכפלה מקום קבורת אדם וחוה כי רצון להמשיך את זהות האדם המתוקנת.זו גם חג החנוכה.
‘…כי יש באדם עוד מעלה שהוא עצם האדם והוא צלם אלוקי אשר זה הוא על הכל וזה לא ניתן לאלו ד מלכויות והדבר זה ידוע כי כך אמרונזל יבמות סא א. אתם קרוים אדם …כי צלם האלוקי לא נתן רק לישראל ולא לאומות העולם …מכל מקום יש להם צורת אדם אבל הפרש יש כי אצל ישראל צלם האלוקי הוא עיקר והכל טפל אצל הצלם כי הצלם הוא נבדל מהגוף ולכך הכל בטל אצלו ..כי האומות יש להם צלם שהוא מוטבע בגשמי דברים …הצלם בטל אצלם כי אינו צלם נבדל כמו שיש אל ישראל . ..כי חלק הג הוא השכל שהמלכות הזה היה בו החכמה ותבונה כמו שהוא מבואר מן היונים ..ולכן היו נותנים דעתם על התורה ולבטל אותה מישראל כי לא היו רוצים שתהיה החכמה בפרט שהיא יותר חכמה והיא יותר עליונה מן החכמה האנושית שהיה להם כמו שהיא התורה שהיא החכמה על הכל והחכמה הזאת שהיא על הכל לא שייך אל האומות. לכן המלכות הם היונים לא היו מתנגדים לישראל כי בתורתם…’
.ארבע עשר פסוקים מוקדשים לרכישת מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו מידי כובשי ארץ העברים אז החיתיים וקבורת שרה אימינו בתוכה. מעניין לראות שוב את האריכות הגדולה של התורה בנושאים מסוימים הקשורים לבנית הזהות העברית תורנית ובעלות ארץ ישראל יחסית לאחרים. לדוגמא נושא התפילין או השבת אשר הם מצוות מרכזיות ביותר מסוכמים בכמה פסוקים וכאן רכישת קרקע בחברון התורה מאריכה בזאת מאוד כמו כל סיפורי האבות. ובכלל נזכור שספר בראשית כולו מוקדש לחיי האבות בארץ ישראל שמהות מידותיהם הינה החדר חסד דין רחמים ראשי תיבות של חדר לפי האדמור הזקן מובא על ידי הרב אשכנזי.מהות זו היא יסוד מדינה עברית אידאלית . התקדמות לאיחוד מידות אלו זו היא מהות הקדושה אשר תצליח ותמשיך את יצירת הבן אדם , הבן של אדם הראשון שתוקן על ידי העם הישראלי עם הדרך ארץ של האבות שהוא ההקדמה הנחוצה לתורה. קדושה הינה מציאות של זהות על טבעית נסית שתהיה ישראל אשר תוכל בקרקע המציאות של ארץ ישראל לעשות מדיניות עם קדושה זו בשורת הגאולה מכל השעבודים לעולם.מכאן נבין את התיאור הארוך במשא ומתן בן אברהם העברי לעפרון בן צוחר.
ישנו כאן תיקון והתקדמות בעצם תיאור רצון אברהם לרכוש קניין ברור על פי דין דווקא את שדה מערת המכפלה והמערה הידועים אצלו בתור מקום מרכזי ולא במתנה.אברהם ושרה הם דמות אדם וחוה במילואם בתיקונם שיתחיל כינון זהות שתוכל להיות האדם השלם.לכן חכמים מלמדים שאדם וחוה נקברו במערת המכפלה ורצה אברהם לתקן ולהמשיך את זהות אדם וחוה. מערת המכפלה היא התשתית היסודית של כינון זהות האדם המוסרי השלם לכן רצון אברהם להיות הוא בעליה ואז הוא ימשיך את הזהות. וכל זאת מארץ ישראל אשר היא מקור הוית עפר אדם הראשון וכל האנושות מכאן חשיבות חברון וכל הפסוקים כאן של הרכישה מאז ועד היום.
.המקובלים השלה הקדוש רבי חיים מולוזין תלמיד הגאון מוילנא מסבירים וזה מובא על ידי הרב יהודה לאון אשכנזי זצ”ל בשיעוריו: שישנו תיקון במהות שמותיהים של עפרון ואברהם ובוודאי כל אות בתורה הינה כמובא על ידי הזוהר שמו של הקבה לכן שם זה דורש לימוד.
.עפרון עם אות ע מלשון עפרוריות אות ע הראשונה שבשמו הינה אות ע. הוא נקרא גם בין צוחר אותיות ה וח הן אותיות מתחלפות לפי מהות לשון הקודש הנבואי .צוחר הוא הצוהר הוא במשמעות של אור. חכמים אומרים שעפרון שכל מהותו החיתית הינה לראות רק חושך במערת המכפלה למרות מהות האור שבתוכה מלשון צוחר ככתוב בנוח שפתח את צוהר התיבה רשי מסביר שם חלון התיבה שממנה נכנס אור. אברהם אומר לד בתפילתו על סדום בפרשת וירא ואנוכי עפר ואפר; אברהם מיתוך אות ע של עפר מיתוך עפרוריות העולם החומרי עולם הטבע הטבעי מצליח עם מאמץ של הלך לך מחרן לארץ ישראל לקדם את אות הע של עפר לאות א של אפר. ע.פר ו א.פר מעבר מע המסמלת את העור הסותם כל בלי אור לאות א שהיא א.ור .עפרון מצידו רואה רק את החושך הסתימה שטבע רק את האות ע. אי לכך קניית מערת המכפלה מידי הכובש החיתי הינה גאולת קרקע של ארץ ישראל אשר במהותה מאבק בין העברי לחיתי אשר הוא אופטימיות עברית ישראלית של החדרת האור של העינין הא-לוהי הישראלי כמובא על ידי רבי יהודה הלוי בכוזרי; בטבע החשוך של העולם כרצון בריאתו של הבורא למטרת תיקונו על ידי האדם שיתברר היותו העברי . וזאת מול תרבות החיתית ובכלל העולם מאז ועד היום בחלקו להיות במצב של חוסר האפשרות להגיע לעולם מתוקן אשר האור המוסרי יהיה אפשרי בו.גאולה זו הינה במקביל לתיקון כוח שהיה בידי חת והוכנס לקדושה.גאולת קרקע של ארץ ישראל ובוודאי בחברון עיר האבות אשר היא התשתית הראשונית של מלכות ישראל אשר המשכה ומהות קיומה המרכזי הוא בירושלים . האבות הם התשתית הזהותית למלכות ישראל מלכות עם זהות שך איחוד המידות כולן.לכן דוד מלך בחברון ראשית כול .לכן בפרשה הקודמת אברהם מגלה עצמאית את הלך לך העיקרי להגיע לארץ המוריה מקום הוראת תורת הסנהדרין דבעל פה עיקר העברת מסר התורה לעולם מירושלים. ובפרשה זו לאחר ההגעה לירושלים אברהם בזכות שרה אימנו רוכש בכספו את חברון אשר מיתוך ובעזרת גילוי וידיעת אברהם את מהותה שהיא עצמות ההקדמה המהותית לירושלים. ומערת המכפלה היא תשתית מקור הזהות האנושית שמקורה בעפר הר הבית. אי לכך דוד מלך קודם בחברון.ומכאן מרכזיות לאנושות של מערת המכפלה אשר אברהם ימשיך את האור שבה לאנושות ולא החושך שעפרון החיתי ראה. זהות אדם שלם מול זהות שלא הצליחה להיות כך.מאז ועד היום .אי לכך מרכזיות המצאות ישראל היום בחברון כי ישראל צאצא האבות מתקני פרצוף האדם הם המשך דיוקן האדם והצלחתו באנושות החברתית כלכלית פוליטית.מכאן מרכזיות כל מי שהוא גזע העברי לחיות על אדמת ארץ ישראל בהרחבת הערים הקדושות חברון ירושלים הן תשתית העולם.
.אני בה מביא בכאן לימודי השלה הקדוש בתורתו של מעלת תורת החן את מעלת יצחק שיתואר בפרשה גם.זו הקדמה חשובה להבנת המעבר בן אברהם ומיתוכו ליצחק.
.השלה הקדוש. הסבר מדרגת יצחק המהותית שהיא סוד הצלחת ישראל וכדברי הרב אשכנזי לא מרבים לדבר על יצחק למרות מהותו! פרשת וירא תורה שבכתב והר המוריה .דף פא מהדורת עוז והדר.בנושא סעודת המלאכים עי אברהם וסוד הקרבן דווקא באכילה ולא הקרבת האדם בעקידת יצחק דרך מוכנות מהותית ובהכרח של מסירות נפשו ומוכנתו גם בעקבות לקיטרוגים של האומות לגבי מעלתינו.ראה שם.יצחק הוא דרגא נוספת לכך רבקה.לכך הוא הבסיס של אפשרות למעבר לאות א של כתנות אור כי צלח אפשרות חיים עם דין וזה רק ישראל מסוגל אם ברצון אם בהכרח האירועים עי אויבינו המזכירים לנו כי מי אנו ארצינו ותורתינו .זה מלחמה של היום!! מאז ועד היום. מעבר בפרשה בין אברהם ליצחק.
השלה הקדוש.
‘בבחינת המלאכים היתה סעודה כקרבן לאשם ואחכ היו המלאכים ניזונים מזה.ועצם הקרבן אדם כי יקריב ואברהם הקריב עצמו במילה אשר עדיין היה,חולה .ונתבשר בסעודה זו שהיא קרבן על יצחק יצחק ראש הנימולים מילה בזמנו הוא יהיה קרבן תמים עולה תמימה .נצנצה בו רוח הקודש שיהיו מקטרגים על יצחק היינו ישמעאל והשטן על כן קידש את ישמעאל לחנכו במצוות שלא יהיה מושרש בקליפה ולא יועילו דברי ישמעאל וקטרוגו ..באופן שאחר דבריו של ישמעאל והאלוהים ניסה . הגר שפחת שרה נכנעת ..נדבקת קצת במעשיה..
זהו ענין שנקרא הר המוריה על שם הקטורת כי שם נעקד יצחק וכן סעודה זו שהיא קרבן כל קרבן למעלה ברוחניות נעשה ריח ניחוח . .הרי ששני שמות של קטורה שהיא הגר דהיינו כקטורת נתקיימו בעקידת יצחק אחר דבריו של ישמעאל היה לטובה ולברכה ליצחק ולזרעו עד עולם אברהם אבינו הכניס לישמעאל לחינוך קדושה שעל ידה יתקדש יצחק בקישור עקידה וכקטורת שהוא ריח ניחוח רמז לדבר הגר בגימטריא יצחק…
.סוד מטעמי יצחק רומזים לסוד סעודה . זה יהיה שיחזיר העולם לקדמותו כמו שהיה ראוי להיות אלו לא חטא אדם..ויזדכך החומר בסוד כתנות אור ב א, יהיה העולם כראשית המחשבה יקוים מעל עץ הגן אכול תאכל . יהיה עץ החיים כי לא יראה מות וחי לעולם …יתגלגל הטוב האמיתי עי יצחק . היא הנותנת כי ביצחק שהו מדת הדין המדוקדק זה גורם למעלה העתידה שנהיה בני עליון…’
.נושא עליונות מדת הדין בזכות האדם זה מדת יצחק ומדת ישראל בהיסטוריה שלו שיהיה הוא המסוגל לעבור אותה בזכות זהותו ומעשיו ולא רק בחסד.
.דברי השלה הקדוש:
‘.ומתחילה צריך שתדע מה שפירשתי בפרשת בראשית בענין מתחילה עלה במחשבה לברוא העולם במדת הדין …חס ושלום לא נתבטלה מחשבה ראשונה … רק נשאר לבי עליה שלרוב מעלתם הקבה מדקדק עמהם במדת הדין..ורוב המון עם שאין מעלתם גדולה שיתף מדת הרחמים..לעתיד שיחדש הבריאה להיות כאדם הראשון קודם שחטא אז כולם יהיו בני עליון אא לבוא לזה אלא אחר הדין המדוקדק.זהו ענין הזדככות הגלויות והצרות בכלל האומה ישראלית ועוד ידקדק הקבה כחוט השערה במדת הדין המדוקדק אחכ יהיה הכל קדוש וטהור ומזוכך.נמצא מדת הדין הוא בעצם רחמים גדולים.זהו יצחק בן אברהם מדת החסד . מדת הדין..יפה כוח הבן מהאב מדת הדין גורם הרחמים אז יהיה שם יצחק המורה על הדין קץ חי זוהר ירמוז יצחק על צחוק שמחה זה סוד ישחק…כי אברהם הוא סוד בריאת שמים וארץ ויצחק הוא בערך אדם הראשון קודם החטא כי הוא הראשון אשר הורתו ולידתו בקדושה בהסרת הערלה דהיא הקליפה
.ויצחק מדת הדין מעלת בני עליה ונתקדש בקדושת אדם הראשון שנלקח מן האדמה אדמת קודש של בית המקדש …הועלה שם לעולה תמימה ונתקדש שם באופן שנאסר לו לילך מחוץ לקדושת הארץ..’
.וממעלת יצחק של הדין אפשר להתקדם למעלת המשך תיקון אדם וחוה והאנושות בקניית קנין את מקום מעלת האדם וחוה חברון בהרי יהודה במדינת העברית .אין אפשרות ללמוד את האדם רק מחברון ועד ירושלים ומשם לכל צורת חיי האומות שתושפע מן מדות האבות חסד דין רחמים.
.השלה הקדוש.פרשת חיי שרה תורה אור.
”ענין הקבורה הוא בסוד עפר אתה ואל עפא תשוב .תחילת הוית אדם הראשון עפר מן האדמה שאמרו רזל .ירושלמי נזיר ז הב.נטל עפרו ממקום שנא מזבח אדמה תעשה לי.צבר עפרו מכל האדמה מארבע רוחות …נודע אדם נראשון הוא כולל כל הדורות הבאים ממנו כי כולם תלויים בו בחייהם כמו שאמרו רזל זה תלוי בראשו וזה בעינו וזה בשערו .אף במותן לא נפרדו כי האדמה אדמת קודש ממקום מזבח האדמה אשר נלקח ממנו האדם .זו האדמה כוללת כל אדמת ד רוחות העולם כי שם משתיתו של עולם אבן השתיה שממנו הושתת העולם.ואלו לא חטא היה חי לעולם אבל לאחר שחטא ונתגרש מגן עדן …נגזר מיתה..מכל מקום יקר בעיני ה המותה לחסידיו וטוב מאוד זה המות כי אז חוזר למעליותא דהיינו לגן עדן וחי לעולם חיי נשמה …על כן נקבר במערת המכפלה ששם פתוח פתח לגן עדן כדאיתא בזוהר הקדוש בפרשה זו.
אברהם ידע בההיא מערתא סימנא ולביה ורעותא תמן הוה בגין דמקדמת דנא עאל לתמן וחמא לאדם וחוה טמינין תמן.ומנא הוה ידע דאינון הוו אלא חמיה דיוקניה ואסתכל ואתפתח ליה חד פתחא דגן עדן תמן וההוא דיוקנא דאדם הוה קאים לגביה.תא חזי על מאן דאסתכל בדיוקנא דאדם לא אשתזיב לעלמין ממות ..אבל אברהם אסתכל ביה וחמא דיוקניה ואתקים וחמא נהורא דנהיר עד כאן לשונו.
.הרי תחילת הויית האדם ממקום המזבח הכולל כל ד רוחות האדמה וסוף האדם במערת המכפלה ששם שלימותו לעלות ממדריגה למדריגה הבורא הוא היודע שאלו המקומות היו ראויין….
.שכל הדורות נכללו באדם הראשון בחייהם ובמותם לא נפרדו .מכל מקום הוא באמצעיות האבות .ולא נקראו אבות רק אברהם יצחק יעקב וכן האמהות .ואנחנו בניהים כי הם השרשים ואנחנו הענפים.והם אבותינו ואנחנו בנים להם. אבל הכל כח אדם וחוה דשניהם נקראים אדם .כיצד אברהם ושרה הם תיקון האדם וחוה וקיומם.ויצחק ושרה הם קלסתר פנים של אברהם ושרה ונתהוה העולם עי יעקב אבינו שופריה דיעקב,מעין שופריה דאדם הראשון ונתדבק בעץ החיים .כי אדם הראשון קלקל בעץ הדעת והאבות התחילו לתקן הקלקול.אברהם שורש עץ הדעת טוב ורע לתקנו ויצחק הוא עץ הדעת שממנו טוב ורע ויעקב הוא התוכיות עץ החיים בתוך הגן מטתו שלמה אשר על אומה ישראלית אמר השם יתברך ואתם הדבקים בה אלהיכם חיים כלכם והם מוכנים לחיי עד.’ עד כאן תורת השלה הקדוש.
.חברון מחברת לפי הרב קוק זצ”ל את אדם הראשון האנושיות הכללית עם האבות והאימהות שהם גילוי ייחודיות התורנית העברית ישראלית. ואז העברי יוכל להביא את מסר התורה לאנושות זה חיבור אדם וחוה הקבורים במערת המכפלה והאבות והאימהות. חיבור האנושות לתורת האבות אשר היא חיבור כל המידות ביחד והחלתם ביחד בחברה האנושית זה סוד ישראל .והחלת החסד והדין ביחד בחברה הכלכלית חברתית פוליטית היא ההקדמה לתורת המצוות של סיני.
פרי צדיק.מאמר א.ועל כן שרה שהיתה אם ראשונה לכל ישראל נדרש עליה כל אשת חיל ..
ודרש זממה שדה ותקחהו זממה ונטלה שדה המכפלה מה שאמרו בזוהר הקדוש רזא דמלה שדה המכפלה ודאי.מאן מכפלה ה דבשמא קדישא דאיהי מכפלה .דלא הוי בשמא קדישא אות אחרא מכפלה בר איהי עיין שם.היינו ה עילאה ה תתאה שהוא שכינתא עלאה שכינתא תתאה .זוהר הקדוש כגונא דא כתיב כריח שדה אשר ברכו ה לעילא ותתא.שכינתא תתאה ישראל נקראה שדה זהו שנא אשר ברכו ד .שרה שהולידה את יצחק שהיה ראשון דנימול לשמונה התחלת צמיחת כנסת ישראל.דרש עליה זממה שדה ותקחתהו שזכתה להיות כנסת ישראל דרש תנחומא מפרי כפיה נטעה כרם זה ישראל זממה שדה ה דבשמא קדישא דאיהי מכפלה שדה המכפלה ותקחהו שזכתה להיות כנסת ישראל מפרי כפיה נטעה כרם זה ישראל שממנה יצאה כנסת ישראל אומה הישראלית .
הרב מלמד אותנו את יסוד תשתית המשך הוסדה של הזהות העברית על ידי המעבר בן הזהות הארמית עברית הקהילתית המוגבלת של שילוב ארמי עברי למעבר לזהות עברית שהיא אוניברסלית באמת.דווקא דרך קנית מערת המכפלה שהיא דווקא יחודית של מהות שני אותיות ה שהן עשרת הדיברות והן יסוד האומה הישראלית של מהות ההתנהגות המוסרית של האדם האידאלי .זהות האומה הישראלית.וזאת מעבירה זכות הלאומית היחודית דווקא של שרה אימנו.דווקא דרך יחודיות מערת המכפלה של איחוד שתי אותיות ה יחודיות העבריות הלאומית של שרה משם תהי התשתית של האומה הישראלית בדרך לירושלים.
רבי צדוק הכהן מלובלין פרי צדיק.מאמר ב.
‘אחר העקידה כשנשלם אברהם אבינו עה בכל העשר מידות כמו שנאמר ואברהם זקן בא בימים באינון יומין עילאין כמו שאמרו בזוהר הקדוש אז קנה שדה המכפלה לקבורת שרה .איתא בזוהר הקדוש שנפתח לו פתח גן עדן שם. דהוה סליק ריחין עילאין וחמא נהורא דנפיק מגו מערתא (ראה אור וריחות). וזה ריח שדה אשר ברכו ד.ריח גן עדן. ונהורא היינו מאור ראשון.וה פעמים אורה שבפר יהי אור כנגד ה חומשי תורה אור תורה שבב לוחות שהם תרי ההין.כמו שאיתא בהקדמת תיקוני זוהר חמש לגו חמש אילין ה ה ומאילין אתיהבן עשר דברן דאורייתא.וזה נרמז גם בשדה מכפלה ה דבשמא קדישא דאיהו מכפלה זוהר הקדוש.
במדרש רבה לכתוב בני חת עשר פעמים כנגד עשרת הדיברות ללמדך שכל המברר מקחו של צדיק כאילו מקיים עשרת הדיברות. צריך להבין מה טיבם של בני חת לעשרת הדברות שיוזכרו עשר פעמים כנגדם.אך הענין על פי מה שאמרו סנהדרין מד:כשאמר לו הקבה ליחזקאל לך אמור להם לישראל אביך האמורי אמך החיתית. על פי מה שכתב רבינו זצללהה מלובלין בספר דברי אמת דז אומות כנגד ז קליפות שהם זה לעומת זה כנגד ז מידות תחתונות .והחיתי כנגד מידת הגבורה מלשון חתת ופחד ובקליפת מדת קנאה. ואמר אביך האמורי כנגד אברהם אבינו עה שהוציא הקדושה והחיות מהם.דסיחון ועוג מלכי האמורי דא עוג דאתדבק באברהם דאתגזר עמיה.ואמר חתית דשרה הוציאה הקדושה מבני חת. שרה היתה מידת היראה כן נכתב בה כי יראה .ויצחק שמדתו פחד יצחק כתיב ולשרה בן שהיה מידתו מכח שרה .היה שדה המכפלה בשביה אצל בני חת.ואחר שנשלם אברהם אבינו עה בעשר המידות אז קנה מהם שדה המכפלה לקבורת שרה שהיא הוציאה הקדושה והחיות מהם. זהו שאמר ואמך החיתית .אברהם ושרה משם נטלו גדולתם ובני חת נתנו לה קבר.וזה שהוזכר כאן בני חת עשר פעמים .שכתוב מהארי זל דשמו של אדם שורש חיות של האדם.ועיקר החיות בבני חת שלהם הוא בשמם וכשנכתב בתורה עשרה פעמים בני חת מורה הוציאו מהם כל שורש החיים שלהם והקדושה שבהם..היינו מכפלה ה דבשמא קדישא דאיהי מכפלה שהיא מידת היראה שדה אשר ברכו ד..ואצלם היה בהיפוך מדת הקנאה שזה קליפת החיתי.וכשהוציא שדה המכפלה מידם כתיב ויקם השדה והמערה אשר בו.איתא בזוהר קימה ממש הוה ליה .’ דברי הרב.
.אברהם ושרה מתקנים את הזהות האנושית הרצונית של הבורא בבריאתו את האדם דרך תיקון מידות כובשי חברון ומערת המכפלה אז החיתיים לא הצליחו להיות הם הזהות הרצונית האנושית של הבורא להיות האדם של עולם הבא של יום השבת מיתוך עולם הזה.שרה אימנו מצליחה עם מאמץ ענק להיות היא הזהות העברית דרך יישום המוסר במציאות ולא רק אידאולוגית. הרב אשכנזי זצ”ל ציין שהמוסר בחברה דרך התורה נקרא יראה בלשון הפרי צדיק. זה מובא כאן בהסבר הפרי צדיק כאן. החיתי הביא את מידת היראה של שרה מהד הנובעת מהפיכת מידת הגבורה להתגבר על החומר המיותר ועל היצר , לקליפה של הגבורה מבלי יראה גבורה מעשית של פעילות מבלי מוסריות תורנית . אברהם ושרה הם לקחו מיתוך מעשיהם של צדק ומשפט מוסרי את תפקיד הגבורה האמיתי של איזהו גיבור הכובש את יצרו מיתוך רצון לתיקון העולם ולטובת האנושות. תרבות החיתי נכשלה בזה והשאירה את מידת הגבורה רק בצידה החומרי יצרי במנותק מכל קשר ערכי מוסרי תורני. הנביא שזו הזהות העברית ישראלית תורנית של האדם המדבר עם בוראו ובוראו מתגלה אליו, צריך להיות גיבור ועשיר. זו הגבורה הדרושה שהיא במידת היראה גבורה מוסרית ערכית של להיות עבד הבורא עבור כל האנושות ותיקונה זה העברי וזה ישראל .הפרי צדיק מביא כאן את האור שבמערה שלא נקלט על ידי תרבות החיתי המקדשת את הגבורה לגאוה אנושית פסולה ולא לתיקון העולם בגבורה של יתגבר האדם בבוקר כארי לעבודת בוראו כמובא בשולחן ערוך.
הרב יהודה לאון אשכנזי. שיעורו בצרפתית שנת 1986. : ‘בפרשה זו תיאור מפורט של מקום קבורת שרה ובקשת אברהם מהתרבות השלטת במקום החיתיים לתת לו מקום לקבור את שרה אמנו. החיתיים מבקשים לתת במתנה לאברהם הידוע אצלם כבר כנשיא א-לוהים לקבור במקום את שרה. אלא שאברהם מסרב ומעוניין לרכוש מקום מוגדר ביותר באיזור והוא דווקא מערת המכפלה הממוקם במקום מוגדר.נושא הקניה של המקום הספציפי הזה דרש מפאת חשיבות אברהם וגם המקום את התערבות עפרון החיתי נשיא החיתיים בעל המערה .אנו מחוייבים להבין לפי הפסוקים באופן ברור שאברהם ידע את מרכזיות רוחניות המקום וחשיבותו האנושית והארץ ישראלית. הרי התורה לא אומרת לפני למה אברהם רוצה דווקא את המקום הזה .אברהם יודע לפי המדרש שאדם וחוה קבורים במערה זו. יש לנו כאן רצון של אברהם להיות הוא ושרה הממשיכים את תואר האדם כמו שהבורא רוצה אותו להמשיך את תיקון אדם וחוה בכדי לקדם את הזהות הנדרשת שהיא העברית. עפרון החיתי עד עכשיו הוא הנמצא בתור ההמשכיות של אדם הראשון הוא החוליה מאדם הראשון עד אליו שלא יכל להיות הוא הזהות המצופה. אברהם מבין ויודע זאת לכן הוא רוצה דווקא את המקום הזה אשר הוא המפתח להמשך תיקון חטא אדם וחוה לקראת הגעה לזהות הנכונה של האדם. .יש לנו בפסוקים את המילה בני חת , מהשורש של חטא. אברהם רוצה לתקן את כל בני החטא כל האדם שיוצא מאדם הראשון עד עכשיו תיקון של חטא אדם וחוה בכדי לתקן את בני החטא.. ..צריכים להבין שדברי המהות משל המקומות והאירועים היו ידועים מסורתית לאבות ולגדולי עמינו. לדוגמא אברהם ולוט אכלו מצות ביד בניסן עוד לפני האירוע. הם ידעו את קדושת היום רק שחיכו לאירוע ההיסטורי הקשור לאותו יום בכדי לציין אותו רשמית וכשזה קרה בדור יציאת מצרים חכמי הדור זיהו את התאמת היום שידעו כבר במסורת העברית עם האירוע ואמרו זה האירוע המתאים. כנל לכל אירוע היסטורי .כך המדרש אומר לגבי חנוכה שאדם הראשון הדליק אבוקות ביום זה .הגאון מוילנא בספרו על הזוהר ספרא דצניעותא מציין בבירור את תאריך ה באייר בתור יום של גאולה .המקור כתוב לרוצים ללמוד!
זקני ירושלים חגגו והכירו לפני שנים רבות את קדושת כח באייר בתור יום חשוב שצוייו עם הילולת שמואל הנביא. ביום זה ירושלים המזרחית שוחררה על ידי צנחני צהל ברצון ההשגחה. וכך כל התאריכים הבאים ידועים וגם נחגגים על ידי המקובלים עד היום וכשיודעו נדע אותם .לכן גם כאן אברהם ידע במסורת את מרכזיות מערת המכפלה וחברון. חברון לשון חיבור שהוא בשניים לכן מכפלה.
.גר ותושב אנכי עמכם. זהו המצב הייחודי של עם ישראל בתור מסר לאנושות. האדם מרגיש בעולם הזה גר למרות שהוא מציאותית תושב. זו המציאות המהותית של כל בין אדם רק שישראל מציינים זאת עם ההיסטוריה שלהם. הקב”ה אומר אם אתם מרגישים תושבים בעולם הזה הלא מתוקן אז אני גר בעולם ואם אתם מרגישים גרים בעולם הזה אז אני תושב. כשישראל הרגישו שהם תושבים בארצות הגלות נאמר להם שהם גרים גם כשהיגיעו לארצם..
נביא כאן מאת הסברו המהותי של תלמיד הגאון מוילנא רבי חיים מוולוזין. בתורתו של רבי מאיר כתוב כותנות אור על בגדי אדם הראשון ולא כותנות עור ככתוב. אברהם אומר אנכי עפר ואפר בתפילתו על סדום. ישנה כאן אות ע של עפר ואות א של אפר. נאמר גם שצריך להבין שעפר כאן זה לא ההסבר הנוצרי שנתנו למשפט זה כאילו התבטלות של אברהם שלא ראינו שהוא רגיל להשתמש בביטוי זה. אלא עפר משורש פ ר שזה פרי דווקא לפרות הךוך ממש! זה כוח הפיריון של יצור האדם שבא מחומר העפר של האדמה המפרה! עפר ואפר. אות ע המסמלת את שבעים האומות שאברהם רוצה להפוך אותם לאות א של אחדות האנושות. לחזור לקריאתו של רבי מאיר כותנות אור גוף מואר של האדם. אות ע מסמלת את העור שהוא השכבה המונעת כניסת אור לאדם. הוא עם העור מבודל מהאור מהקשר עם האחר הוא סתום לעצמו. כך המילה עיוור זה אומר עור המסתיר כול .זה תיקון ורצון התורה הקשר עם האחר להסיר את העור העוורון האנושי לעבור מאות ע לאות א.עפרון מייצג את העור החוסר תיקון. הוא רק עפר בלי פריון.
בסוף הפרשה רואים דווקא בחברון את תשובת ישמעאל והכרתו ביצחק אשר הוקדם על ידו בקבורת אברהם במערת המכפלה וזה לא בכדי שזה המקום ששוכנים בו עיר יהודית ועיר ערבית סמוכה .אולי יחיו בשלום זה יכול לקרוא היום בפתאומיות.
הרב צבי יהודה הכהן קוק זצל היה אומר זו השגחה שהקבה עשה שהאנגלים הפרוטסטנטים המכבדים לגלית את התנך דרך לורד בלפור הכריזו על רצון הקמת מדינה ליהודים .כי זה לא היה קורה עם הקטולים… עד 1967 איך שהוא למרות הקושי הכיר העולם במדינת ישראל בגבולות הצרים שלה כי ההתמודדות היתה עם עשיו ויכולנו להסתדר עם השילטון הסוציאליסטי הנוכחי הישראלי עד אז.מ1967 עם כניסה ליוש וירושלים המזרחית ההתמודדות היא עם ישמעאל וזה הרבה יותר מורכב כי יש לישמעאל אחיזה מסויימת בעקבות המילה ראה זוהר על ארץ ישראל. כל עוד שישראל עוד לא חזר. לכן היתה דרושה מ- 1967 התמודדות שלנו על הארץ רק דרך תשובת והתנהגות הרצויה של התורה ציונות לפי התורה כי ציונות חילונית לא הספיקה כבר לאחיזה ביוש”. דברי מניטו.
רבי דוד אביחצרא זצל אחיו הבכור של הבבא סאלי זצל.ספרו פתח האוהל.’ אלה הם בני ישמעאל ואלה שמותם בתצריהם שנים עשר נשיאים לאמתם ואלה שני חיי ישמעאל . ויגוע וימת ..על פני כל אחיו נפל.אכן אליבא דכלי עלמא על זרעו של ישמעאל לא יזכר ולא יפקד וזהו שבא למעט כאן באלה הם כמורה באצבע דהיינו אלה הם בעולם הזה ולא כן באותו עולם שהם ריקנים אלה על דרך אלה אלוהיך דהיינו אלה הם רעים וחטאים לה . וגם נזכר מהמדרש שלעתיד לבוא על פני כל אחיו נפל מפלה שאין לה תקומה . גם בואכה אשורה עם הכולל גימטריא ישראל שהמה באותו עולם אורה ושמחה . אך לבני ישמעאל על פני כל אחיו נפל וליהודים היתה אורה ושמחה. “
מלמד אותנו הרב אביחצרא זצל שרק ישמעאל בנו של אברהם אז רק עשה תשובה בהיותו אצל אברהם. אלא בהינתקו מאברהם הוא ישמעאל הרוצח שופך דמים שיפול מול זרען של יצחק בניצחון המאבק מאז ועד היום על הזהות העברית ועל ארץ ישראל.זו הבטחה על פני כל אחיו נפל.בעזר ד ובישועתו חיילי צהל וכל מדינת ישראל תנצח עם מידת הגבורה של יצחק את שופך הדמים הישמעאלי ושותפיו מאדום הרוסי הסיני והטורקי והפרסי .
הרב יהודה לאון אשכנזי. שיעור בצרפתית חיי שרה שנת 1995. : ‘אברהם הוא עברי שחזר מגלות ארם עם משפחתו לארצו הידועה כבר בתור ארץ העברים נחלת שם ועבר. אם כן מה מקום בתורה בבראשית ובכל התורה של הצהרת הקבה שהוא נותן את הארץ לצאצאי האבות העבריים בני ישראל. אברהם ומשפחתו חוזרים מגלות ארם אלא שחלק מהמשפחה כגון תרח נחור ואחר כך לבן נשארים בגלות ארם עם זהות ארמית עברית שתתנתק מהזהות העברית המקורי של אברהם. היה דרוש בירור מהותי של הסרת הפיסולת מזהות העברית המקורית של עבר הנביא. הסרת פסולת ישמעאל מאברהם והסרת פסולת עשיו מיצחק. ורק יעקב הוא העברי הוא ישראל. בדרך הפרדות מלוט שבסדום שהוא גם פסולת מזהות העברית. היה צריך דרך שלבים של מאמץ האבות הפרדת זהויות דומות אבל שהן לא עבריות אמיתיות. דומה בתורה זה אומר יש שינוי… לכן היה צריך תיאור של הבטחת ד דווקא לאבות ולצאצאי האבות הברורים יצחק ויעקב שארץ ישראל היא דווקא שלהם לומר ולא של האחרים היוצאים מאותה זהות עברית אלא שהתנתקו ממנה. לכן יש להם דרישות בעלות על ארץ ישראל לכן היתה דרושה הבטחה א-לוקית. לכן אברהם היה צריך בדרך קנין כספי לרכוש, את מערת המכפלה וכל שדה ארץ ישראל בחברון והלאה ולא במתנה בכדי לאשרר קניינית ומהותית גם שארץ העברים הידועה היא אכן של ישראל ולא של האחרים. זה במסכת קידושין מהות הקניין בכסף של האישה כי זה מראה על יחס וחשיבות ומרכזיות של האישה לכן עם כסף מלשון לכסוף לכן הגמרא לומדת מאקט הקנין של אברהם דווקא עם כסף ולא במתנה לגבי מערת המכפלה שכך קנין נעשה עם כסף. קח ממני או ר אברהם לעפרון וכתוב כי יקח איש אישה קיחה בלי קנין של כסף זה, לא נישואין זה משהו אחר. אז דווקא הקנין מראה הזדהות יחס כבוד .זה הקשר בין קניני האישה ומערת המכפחה. נאמר שבגלל שהאשה מסכימה לקבל את קנין הטבעת שיש קידושין ולא הפוך. זה האישה שהחליטה לגבי האיש.. . ‘
רבי דוד אביחצרא .ספרו פתח האוהל.: ‘ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים .שבחלוקת השנים הללו לג חלוקות דהיינו מאה ועשרים ושבע נוסף על שנה בכל פרט ופרט.ירמוז לנו על הצדקת שרה אימנו עליה השלום שכל כך זכתה בכח מעשיה הטובים עד גדר מעלת נפשה רוחה נשמתה בכל ימי חייה .וגם לרבות אור המאיר לה מאורות המקיפים הגדולים אור צח אור מצוחצח שהם חיה ויחידה כידוע…גם בקרית ארבע . דהיינו לעמת גמר תיקון נפש רוח נשמה שלה עם גופה הם ארבע ..וזהו בקרית שהוא הגוף שעם הנפש רוח נשמה הם ארבע דהיינו ותמת שרה הטעם הוא כיון שגמרה התיקון כדת וכהלכה שהיא בקרית ארבע ..שגמרה כל תיקונה כראוי.היינו בקרית ארבע בשביל גמר תקון הגוף הנקרא קרית ארבע שמפרש הי חברון שהוא כתיב וקרינן היא לכלול הגוף גם כן שהוא המחבר ועל ידו נגמר כל התיקון. זהו נמי חברון בראשי תבות חכמה בנה רוח ונפש שהם חיה נפש רוח נשמה וכו..’
שרה אמנו בעבודתה השלמה של תיקון כל מאפייני האדם השלם השלימה את כל המימד של נפש רוח נשמה חיה ותיקנה אותם במהותם לאחר קלקולם על ידי חטא חוה ואדם. שרה אמנו ואברהם אבינו תיקנו את חטא האדם וחוה אשר הוא עירבוב הרע במה שנראה טוב. זהו תיקון כל ממדי חיות האדם כנאמר.
רבי דוד אביחצרא . : ‘בארץ כנען. דהיינו שכל כך גדלו יסוריה ברב הכנעת גופה הנקרא ארץ בשביל יחוד קדשא בריך הוא עד גדר תכלית התקון . בארץ כנען דהיינו לעמת שכינת עוזנו היא מחוברת בנבואה בכוח מעשיה הרמים .גם רמז בארץ כנען עם האותיות והתבות והכללות גימטריא מלכות. ויבוא אברהם המכיר כל זה גם הוא לעמת הנשמה כמו שאמר בזוהר הקדוש .גם בו ,ה אותיות לעמת ה מעלות הנזכר (מעלות נפש רוח נשמה חיה יחדה) לספוד הלעמת גופניות ולבכותה לעמת רוחניות. ‘
שרה במאמץ עבודתה של מהות הענוה העברית הפועלת נמרצות אבל אך ורק לשם הבורא, הביאה את האפשרות להמשך השגת דרך יצחק, את הזהות העברית .השגה זו היתה בלעדית באפשרותה הגשמית יהרוחנית אך ורק דרך חברון וארץ ישראל זוהי הגדרתה כאמור על ידי הרב של ארץ ישראל היא ההכנעה לבורא .זה הסבר המקובלים ארץ כנען זה שם העצם של ארץ ישראל מלשון הכנעה לצו המוסרי תורני עברי של הבורא. זה לא רק,שם של עם שכבש אז את הארץ מבני עבר אלא זו מידה. שרה עם מידת ההכנעה לבוראה יכולה ליקבר ולאחד את גופה הקדוש המתוקן עם ארץ ישראל וחברון המתוקנים שבקרקע העולם ומביאה את בשורת ההכנעה של האבות והאימהות לכל האנשות. הכנעה עם עשייה במקום גאוה של עשייה.’
רבי אברהם אבן עזרא: ‘.. וזאת הפרשה להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות לחיים ולמתים ועוד לקיים דבר ד לאברהם להיות לו נחלה’.
רבי חיים בן עטאר הקדוש :..’לתת טעם למה הוצרך אברהם לדבר עם בני חת, גם להאריך כל האמור בענין, וכי מי שהיה צריך לקנות אחוזת קבר… יהיה צריך להרעים תבל ויושביה? לזה גמר אומר ‘לאמר’ (וידבר אל בני חת לאמר’) פירוש לא לצורך ד’ אמות קרקע לקבור את שרה הוצרך לדבר ליושבי הארץ, אלא לאמר האמור בעניין שקנה מערת המכפלה אשר אין ערוך אליה, ולזה הוצרך לדבר לכולן ולכל ההמצאות כדי שיועיל קניתה לפי דין.’
אנו רואים כאן את המאמץ העילאי של אברהם, למרות שאותו אזור היה כבוש בידי החיתים בזמנו. חייבים להדגיש שארץ כנען הייתה שייכת בחלוקת העולם לאחר המבול על ידי נוח לשם. אברהם הוא צאצא של שם ועבר. הוא ומשפחתו היו בגלות בארם כשרוב העם העברי של אז התבולל או הושמד על ידי נמרוד. משפחה זו של שרידי העברים ביוזמת אברהם חוזרת לארץ העברים ומוצאת בה כובשים כגון כנען וחת. אנו רואים שאברהם מכונה בפרשת וירא אברהם העברי. וגם כשיוסף יעמוד לפני פרעה הוא יאמר ‘כי גנב גונבתי מארץ העברים’ ואנו לא רואים שפרעה שואל אותו מה זה הארץ הזאת. אז כל העמים כבר אז ידעו שאברהם הוא עברי ושהארץ הזאת היא שלו. ובכל זאת אברהם רכש בקניין מלא משפטי את מערת המכפלה בחברון בכדי שלא תהיה שום טענה מהעמים אז וגם לזרעו היא תהיה קנויה באופן מלא. אלא שאנו רואים שעד היום מוקדי החיכוך של הכובשים הישמעלים הנמצאים באזור חברון לא תם. עדיין האסלם, בחלקו הישמעאלים כאן מבקשים בעלות על מערת המכפלה על חברון. וזה לא מקרי. לפי הרב יהודה לאון אשכנזי.
רבי יעקב אביחצרא : ספרו מחשוף הלבן- ..גר ותושב אנכי עמכם.אפשר לרמוז דהנה קליפת נוגה כיון שהיא סמוכה לקדושה היא טוב ורע .ועל ידי מעשיהם של צדיקים מתברר ממנה הטוב וחוזר לקדושה.ועל זה נאמר ונוגה לו סביב.נוגה היא קליפת נוגה והיא סביב הקדושה וחוזרת הקדושה שבה ומתחברת עם הקדושה הגמורה .דנוגה לשון זריחת אור להורות דהאור הקדוש גנוז בה…. ואפשר דגם כאן במערת המכפילה היתה תחת יד קליפת נוגה ורצה אברהם אבינו להוציאה ולהחזירה לקדושה ..הקדושה שבליפת נוגה דראוי לקרות לה גר ותושב דבעודה בתוך קליפת נוגה נקראת גר וכשתצא שם ותחזור למקום הקדושה תחזור גם היא תושב כמו הקדושה במקום הקדש..’
הרב מלמד אותנו עיקרון מנחה לפי המקובלים. עיקרון זה של רצון הצדיקים להחזיר את הקדושה בלי פיסולת לחיקם. את הערכים החיוביים הטמונים בקליפה של אידאולוגית העמים מוצאים לאור לצוהר שלהם על ידי פעילות הצדיקים. יש חיוביות בכל אלא שהיא דורשת בירור. הרב אשכנזי מבהיר זאת גם באומרו שכמובן אברהם ידע מה מעלת מערת המכפילה ידע ששם קבורים אדם וחוה ושדווקא שם ומישם לכל הארץ. שרה היא הממשיכה של חוה והוא של אדם. לפי הסוד תאריכים ומקומות היו ידועים לגדולי עולם בחשיבותם ובמה שהם מציינים. כגון פסח נחגג כבר על ידי אברהם וגם חנוכה על ידי אדם הראשון. וגם ה באייר חג העצמאות היה ידוע למקובלים כמו גם כח באייר הילולא של שמואל הנביא ואח”כ שיחרור ירושלים. לכן חשיבות ומרכזיות המערה להמשך הזהות האנושית שהתחילה על ידי אדם הראשון הייתה ידועה לאברהם .ידע את מיקומה ואת ערכה ליצירת הזהות של הבן אדם האמיתי ורק דרך מערה זו ורכישת דרכה את כל ארץ ישראל. אברהם ושרה ואח”כ האבות והאימהות רק הם ממשיכי הזהות האנושית האמיתית.
הרב פרי צדיק המובא לעיל מסביר לנו שהחיתים היו תרבות ענקית עם ערכים מסויימים אלא שנוטים לשלילה ודווקא מהם ניטלת חברון… ולכן מסביר לנו הרב אשכנזי לפי הסוד של פירוש תלמיד הגאון מוילנא הרב חיים מוולוזין. אברהם אומר ואנוכי עפר ואפר ומחזיק המערה נקרא עפרון בן צוחר. אברהם הצליח לעבור מהאות ע המסמלת את הריבוי את הפירוד לשבעים זהויות לאות א המסמלת את האיחוד איחוד האנושות חזרה. מהאות ע שבעפר לאות א שבאפר. אצל עפרון זה הפוך הוא עפרון עם אות ע אות הריבוי; הוא רק בן צוחר בן האור(צוהר) .עפרון הוא הירידה ההגשמה של האור הקדום שהפך אותו לסתום למגושם. אז רואים לפי חכמינו את החשיבות שישנה לחברון ולארץ ישראל לכל הא בהחזרת האור לעולם.
מרן הרב קוק : …’הנה בפרק ‘כיצד מעברין’ מסכת עירובין דף נא א. פליגי רב ושמואל בענין המכפלה איך היתה כפילתה ‘חד אמר שני בתים זה לפנים מזה וחד אמר בית ועליה על גביו’ – מערת המכפלה נקראת על שם כפילות המערות בפנים. האם זו מערה בתוך מערה או מערה על מערה.
…’ והנה מעלות השלמות כפולות הנה במעלתן… האחת המעלה השכלית ‘הערת השכל’… עוד שנוספה לו ‘הערת התורה הא-לוהית’… והנה עצם הערת השכל כיון שהוא דבק בטבע האדם כשהוא דבק עם הערת התורה גורם שנעשה רצון הגוף שלם עם חוקי התורה… והנה אדם הראשון הוא אב לכל בני האדם… והיתה בו הערת השכל חזקה אך בזה עוד לא נגמרה התכלית כל הזמן של א הותחלה להלוה עם הערת השכל הערת התורה הא-לוהית… החיבור בין אדם הראשון שעשהו השם ישר מעוטר בהערת השכל עם האבות הקדושים שהם סיבה להערת התורה בעולם… על כן שם העיר חברון לשון חיבור כי היא נאותה אל החיבור הנכבד להשלמת הגוף מצד השכל והתורה…’ מדבר שור דף רנט.
הרב מבאר לנו כאן את החשיבות של חברון ומערת המכפלה מבחינת תפקידו של ישראל. במערה זו קבורים אדם וחוה ויהיו קבורים בה אברהם יצחק יעקוב ושרה רבקה ולאה. אדם וחוה מסמלים את המהות האנושית האוניברסאלית והאבות לאחר הצלחת יעקוב לייסד את ישראל, מסמלים את הייחודיות העברית התורנית שמטרתה הינה להביא את השקפת התורה והמוסר לעמי תבל בכדי להעלות את האנושיות שלהם לדרגה מוסרית לפי האידאולוגיה של כל אומה. וזהו החיבור במערה בין ‘הערת השכל’ האנושית הטבעית ובין ‘הערת התורה הא-לוהית’ שזה העניין הא-לוהי כדברי הכוזרי של ישראל. וזה עובר מחברון ולא מברוקלין פריס או לונדון!.. אין שום אפשרות לעם ישראל, הנקרא יהודי בגלות בעקבות זהות מוגבלת, להיות באמת העם העברי ולהשפיע על השכל האנושי על ידי תורתו העברית רק מהארץ. ואם זה הבינו אז העמים הכובשים את אזור חברון ומבינים היום האסלאם והערבים צאצאי האידאולוגיה של ישמעאל. אכן הם עושים הכול לשלוט בחברון ולומר שהם ורק הם צאצאי אברהם ורק דרכם המסר לאנושות יעבור. אלא שהם בני אברם ולא אברהם. הם בני הגר שפחת שרה. ישמעאל נולד לאברם ושרי כשהיו בשלב שלא הצליחו להביא לעולם את היורש שד’ מצפה לו באמת.
מאבק ישמעאל ביצחק. שרואים מאז תחילת התנועה הציונית הגאולית ועד מאורעות מלחמת אוקטובר 2023 עם ההתנהגות של שפיכות הדמים של ישמעאל פיסולת חסד של אברהם כדברי הפרי צדיק.
שרי הייתה עקרה זה אומר שלא הצליחה להוליד את יצחק. זה לא רק ענין ביולוגי זה עניין מהותי. כשהא-ל מבטיח לאברהם שיהיה לו בן משרה הוא עונה ‘לו ישמעאל יחיה לפניך’. מוזר מאוד!
הרב יהודה לאון אשכנזי – מניטו: ..’אנו רואים שוב ושוב שתלמידי חכמים מובהקים אינם מתייחסים לנושאים אלו לפי התורה אלא לפי שיקול דעת מומחה זה או אחר. כאשר נשאלים שאלה של כשרות… הם מגלים חכמה עמוקה… לוקח להם שנים לפסוק… אבל כאשר מתעוררת שאלה קיומית ברמת עם ישראל כולו הם נסמכים על שיקול דעתם האישית כאילו אין בתורה בהלכה כללים ברורים איך לפסוק… התורה מספרת על התחרות בין ישראל ובין ישמעאל, עשיו, לוט, אבימלך, לבן כדי שנדע מה לעשות מבחינת ‘מעשה אבות סימן לבנים’.
הזוהר פרשת וירא חלק ב דף לב עא: …’אוי על אותו זמן בגלל ששרה התעכבה מללדת כתוב בתורה ‘ותאמר שרי אל אברם בוא נא אל שפחתי ואבנה גם אנכי ממנה’, על זה עמדה לה השעה להגר אם ישמעאל לירש את שרה ונולד לה בין מאברהם אבינו. אברהם אמר לקדוש ברוך הוא ‘לו ישמעאל יחיה לפניך ..בכל זאת אברהם ביקש גם על ישמעאל עד שהקבה השיב לו ולישמעאל שמעתיך .ואחר שישמעאל נימול לפני שיצחק נולד השר של ישמעאל שאל את הקבה מי שנימול יש לו חלק בשימך? אמר לו כן. הרי הוא נימול אמר לו: יצחק נימול כמו שצריך ובזמן שצריך אבל ישמעאל לא… אמר לו: סוף סוף הוא נימול… אוי על אותו זמן בגלל המצווה הזו שעשה, מה עשה הקבה הרחיק אותו מהעולם הבא ונתן להם חלק בארץ ישראל… בגלל המילה שמלו את עצמם עתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ כל עוד היא ריקה מעם ישראל כמו שהברית שלהם ריקה בלא שלמות. הם ירצו לעכב את ישראל מלשוב לארצם עד שיגמר הזכות שלהם… תרגום בעל הסולם.
הרב אשכנזי..: ‘רבי שמעון בר יוחאי מסביר שיש לאברהם הצדיק של מידת החסד נטייה לישמעאל ישמעאל הוא בנו לכן אוהב אותו אהבה טבעית. שרה אימנו היא לאומנית והיא זו שקובעת שרק יצחק ירש את הארץ… איך נוכל להסביר את הנטייה הנאיבית הזו של מספר רב של יהודים שמתאבדים לדעת חז”ל. ההליכה היזומה של אברם לארץ ישראל. התוצאה אברם הופך לאברהם. הצלחת האחוה בזוגיות תנאי לאוניברסליות של העם העברי מתוך מדינת ישראל לאומות העולם… פעם נתתי משל המסביר מצבים רבים בהיסטוריה שלנו. האלפיים שנות גלות היה אברהם מתפלל שההבטחה תתקיים ושבניו יוכלו לשבת בארץ. הוא היה אומר לקב”ה תן לבני את הארץ שלהם… הקב”ה היה משיב לו : אבל איזה מהם? הערבים הגרים ביריחו או היהודים המתגוררים בשיקגו!…’
דברי הזוהר אלו המראים באופן נבואי את ההתלבטות של ישראל לגבי ירושת ארצם התחילה כבר מההתלבטות של אברהם כלפי יצחק ורצונו לידבק בישמעאל. וכמה אנו רואים זאת בדורות שלנו. כמה התלבטויות וחסדים עושה ישראל עם בני ישמעאל בארץ. והנה הזוהר אומר שאוי לשעה זו של ההתלבטות של אברהם זה גרם לשליטה של ישמעאל בארץ. אבל הזוהר מבהיר שליטה רק כשעם ישראל לא בארץ ,כשאנו חוזרים לארץ אז מסתיימת השליטה של ישמעאל הזמנית שניתנה לו בעקבות המילה שלו שהייתה לא מושלמת וריקה. לכן הוא ישלוט רק כשהארץ תהיה ריקה. חייבים אנו להתייחס ללמוד ברצינות את הנושאים האלו כך שנוכל להבין את התהליכים העוברים על עמינו ולהתנהג בהתאם עם כל המתנגדים לחזרתנו לארץ כמו ישמעאל והאסלאם הערבי.
‘ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה… ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו אל מערת המכפילה…’
הרב אשכנזי: ..’איך אפשר לומר שאברהם מת בשיבה טובה כל עוד היתה קיימת המחלוקת בין ישמעאל ליצחק .רש”י משיב בשם המדרש בפסוק ‘ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו’ . ‘יצחק וישמעאל – מכאן שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו והיא שיבה טובה שנאמר באברהם.’ כאשר ישמעאל נתן את הזכות הקדימה ליצחק, הוא בעצם הכיר בזכותו של יצחק על ארץ ישראל. באותו זמן היה ישמעאל חי במצרים והוא בא ממצרים לקבור את אביו בחברון מקום מושבו של יצחק… הכרתו של ישמעאל בבכורתו של יצחק, בעובדה שארץ ישראל שייכת לצאצאי יצחק ולא לו… ברמת הכלל עוד לא זכינו לכך ואין זה מקרי שהעימות סביב חברון כה קשה…’ ספר סוד מדרש התולדות.
רק ישראל העברי יצליח להעביר את בשורת התורה לעמי תבל וזה יצליח אך ורק שישראל ישלוט בחברון ובכל הארץ. ואנו חייבים להפסיק את ההתלבטות שלנו במהות זהותנו העברית אשר מהותה העצמית היא תורה ומצוות וגם בבעלותנו על הארץ שהיא הארץ שבה תלויות המצוות כולן ולא הפוך כדברי הרב צבי יהודה קוק זצל.רק מיתוך כך נוכל להמשיך ולהפסיק את הכיבוש של ישמעאל בחברון ולהשאירו רק בתור זהות הגרה שם מבלי שליטה מדינית כל שהיא. אנו בני אברהם יצחק ויעקוב היורשים האמתיים. ירושה הבאה בזכות האמת ההיסטורית הכתובה בתנך והידועה גם לאסלאם ולנצרות. לכן התורה מאריכה בקניית המערה בחברון על ידי אברהם ובתשובתו של ישמעאל כלפי ארץ ישראל השייכת ליצחק.
.והיום זה קורה מול עינינו עם ההכרה של האמיריות מרוקו סודן ועוד מדינות ערב במדינת ישראל אבל עם נסיגה של חזרה לרשעתו של ישמעאל בחלקו במלחמה נגד ישראל הנוכחית.
תשובה זו תתבטא במלואה בתנאי שישראל תשא בגאון את מורשתה הכפולה, ולכן ארץ ישראל נקראת ‘מורשה’ והתורה גם נקראת ‘מורשה’. הגיע הזמן שאחרי 76 שנות מדינה שנפנים את שתי המורשות האלו ארץ ישראל ותורת ישראל העברית, תורת האבות אשר היא ההקדמה הנחוצה לתורת משה לשולחן ערוך המיישם אותה בחברה. תורת האבות היא ההקדמה הנחוצה לתורת המצוות היישומית. האבות הם אבות הזהות ומשה הוא הרב של תורת המצוות דרוש חיבור !רק כך נבין את ערכה של מדינתנו בשאיפה לעשותה אור לגויים באמת עם תורתה הזהותית מצוותית וחכמתה במלא מרחבה הגאוגרפי מהפרט עד הנילוס. זה תפקיד חכמי התורה שאנו שותים את מימם לומר זאת לכל העולם זאת ולא רק פנימה .
פרי צדיק חודש כסליו מאמר ב. בתורת הרב המלמד את מהות חודש כסליו אשר הוא נמצא בפרשיות האבות העל טבעיים שהם הקדמת התורה שהיא מעלת תורה שבעל פה מיתוך ארץ ישראל וכל זאת ממידה ההיסטורית העל טבעית של עם ישראל וארצו אשר הם אות ס הסובב את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב. מהאבות העל טבעיים שהורישו טבע זה לבנים לנו בתוככי ארץ על טבעית עם תורה על טבעית. זה האבות וחנוכה.
‘ושם חודש זה כסלו והוא מלשון אם שמתי זהב כסלי וכן כי ה יהיה בכסלך שהוא לשון מבטח עוז נראה שעסק חודש זה שכל אחד מישראל יהיה לו מבטח עוז בה.ובספר יצירה המליך אות ס בשינה וכסלו בשנה .אות ס איתא בזוהר …נפילין דאינון סמיכין עלך . .חזר דוד וסמכן ברוח הקודש שנא סומך ה לכל הנופלים …איתא הנה טוב מאוד טובה שינה .. מיתוך שאדם ישן קמעא הוא עומד ויגע בתורה הרבה יש שינה שהוא טוב מאוד…הארי זל חשב יב החדשים כנגד יב שבטים כסלו נגד בנימין …רק בנימין ושלמה זכו להיות ידידים של השם יתברך וכל אחד מישראל יכול לזכות לזה אם יפנה ת עצמו להשם יתברך …חודש זה זה נס חנכה שהיה שלא כדרךהטבע’.
.מאמר ג.פרי צדיק ‘אות ס הוזכר בתורה ראשונה בנהרות הוא הסובב את כל ארץ החוילה …מדרש רבה דדרש בגלויות הוא הסובב את כל ארץ החוילה ארץ ישראל דכתיב ביה הוחילי לאלוהים אשר שם הזהב, שאין תורה כתורת ארץ ישראל ולא חכמה כחכמת ארץ ישראל עיין שם. אות ס מורה הסובב את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב אלו דברי תורה .תורה שבעל פה ששורשה בארץ ישראל שאז שינה טוב מאוד כשהוא מסייע להיות יגע בתורה הרבה…
שבת שלום בניצחון צהל על פיסולת ישמעאל בימינו וסימן טוב לרעייתי קרול שזו פרשתה . מאיר משה ואקנין ירושלים
תגובות