הבטחה זו היא צו והגדרה תורנית מהותית שנאמרה על ידי משה נאמן ביתו של ד’, היא בהתהוות בהיסטוריה הישראלית מהאבות יציאת מצרים ועד היציאה של הגלות האחרונה שבה בהשגחת האל הפלאית קיבוץ הגליות בארצנו יגיע לכך. הקדמת אידאולוגיה לא בזמנה מוביל להרס הואיל וזה בדרך כלל מונע מאינטרסים של גאווה וטובת הנאה אישית ולא לאומית. לכן, קיום המצוות שהם החיבור של הקדושה בחומר העולם ולמרות זאת צריכה להיות בפרקטיקה של למעלה מהשכל ומהאינטרס האנושי. (הרבי מלובוויץ). התורה מספרת לנו בפרשה זו שני נושאים אשר הם תשתית ההתהוות האנושית ומהותה מבריאת אדם הראשון. האחד הינו ההשקפה אידאולוגיית מחשבתית של האדם בפיתוח עצמיותו ובפיתוח החברה העולמית והשני כהמשך לכך נושא הדואליות הקשר בן האדם ורעהו ומורכבותה הדורש את תיקונו. מתחילת הופעת הזהות האנושית בסיפור התורה אנו עדים לגישות שונות ברצון האדם לפתח את עולמו של הקב”ה.
מבראשית אנו רואים את שני האחים קין והבל אשר האחד רועה צאן ומשנהו עובד אדמה. הבל אשר בחר ברצון להשפיע רוחנית בתבל בחר ברעיית הצאן אשר הינה מלאכת כל המנהיגים בתנך. קין בחר בעבודת האדמה המסמלת את העשייה החומרית לפיתוח העולם. שני האחים היו צריכים לפעול ביחד לתיקון עולמו של הקבה הבל בהנהגה הרוחנית וקין בהנהגה החומרית כלכלית. אלא שאנו עדים לחוסר הצלחה של שני האחים הראשונים בהיסטוריה האנושית לשלב זרועות .הבל לא הצליח לחנך את קין במוסריות וקין לא הצליח לשתף את הבל והשקפתו לתיקון העולם.
כל התורה באה לתקן את הדואליות האחווה בן האחים והאחווה והאחדות האנושית. לכן ישנה הקדמה של ספר בראשית אשר אין בו מצוות אלא סיפור התהוות הזהות האנושית מאדם ועד יעקב והשבטים. התורה בהקדמת ספר בראשית לספר המצוות, מתארת את הרצון הא-לוהי ליצירת זהות שתביא את בשורת האחדות והאחווה האנושית. זהות זו לאחר מאבקים רבים הינה יעקב אשר הצליח להיות ישראל עם מיטתו השלמה של 13 ילדיו אשר הם תשתית שבטי ישראל מול שבעים אופני האידאולוגיה האנושית. לאחר מיכן משה רבינו המנהיג הראשון של הזהות הישראלית המאחדת את האנושות; גואל את ישראל ומקבל את התורה. אלא שהאידאל התורני של נשמת ישראל ואחד מתפקידיו נאמר לפני מתן תורה ‘ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל: רש”י ‘לא פחות ולא יותר’.
מטרת קבלת התורה הינה להבליט את הנשמה הישראלית אשר היא לפני קבלת התורה זהות של רצון לאחד את ההוויה האנושית עם איחוד המידות של חסד ודין. זוהי מורשת אברהם החסד יצחק הדין ויעקב הרחמים, לאחד את כל האנושות לעבודת הבורא עם בריאת חברה עם הערכים האנושיים האמתיים שרק ישראל יכול להנחיל. אידאל עליון זה של ישראל להיות כהני האנושות יכול כמובן להצליח רק אם ישראל יבנה בארץ ישראל חברה למופת אשר בהתנהלותה התורנית האמיתית ההיסטורית תראה מודל של ממלכת כוהנים. אלא שהתורה מראה לנו שתיקון החברה והאחווה האנושית על ידי ישראל יורשי מידות האבות ועל ידי קבלת התורה והמצווה לא הצליח.
דור המדבר חטא בעגל במרגלים ובעדת קורח. משה צווה על ידי הקבה למנות ירכיה שלטונית של משכן ראשי תיבות ( החפץ חיים) של מלך שופט כהן ונביא. בדור דעה של המדבר אשר התנהלותו הייתה על טבעית משה רבינו תפקד בתור מלך שופט וגם נביא והכהונה נתנה לאהרן וזרעו. פרשיות עם שמות של אישים הינם פרשיות העוסקות בנושאים אשר הם שייכים למשיחיות הישראלית לתיקון העולם. כל הפרשיות אשר נושאים שם הם שמות של אנשים בעלי ערך מהותי כגון יתרו פנחס בלק. קורח היה בן דודו של משה משבט לוי בן קהת מנושאי הארון ומענקי ישראל של דור דעה. התורה אינה סיפורי הדיוט לכן היא מספרת כאן את הנושאים של אמיתות האידאל וגם בעיית האחווה. ‘ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי..’ הרב יהודה לאון אשכנזי מציין שלפי טעמי המקרא אנו קוראים את שני התיבות הראשונות ביחד ויקח קרח. השאלה הינה מה הוא לקח .לא כתוב. רש”י:’ לקח את עצמו לצד אחד להיות נחלק מתוך העדה לעורר על הכהונה שתרגם אונקלוס ואתפלג נחלק משאר העדה להחזיק במחלוקת’. רש”י ודתן ואבירם.. ‘עמד וכינס 250 ראשי סנהדראות רובן משבט ראובן.. והלבישן טליתות שכולן תכלת באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה תכלת חייבת בציצית או פטורה .אמר להם חייבת...’ המדרש מביא ששאל גם על בית שמלא ספרים האם חייב במזוזה?. קורח שהיה בעל רוח הקודש ומנושאי הארון לא יודע את ההלכה לגבי ציצית ומזוזה? ולמה דווקא מצוות אלו. הרב יהודה לאון אשכנזי שיעור שנת 95. ‘ כי שבעתיים יקם קין. ראשי תיבות יתרו קורח מצרי. הארי ז”ל. משה רבינו היה צריך להתמודד ולתקן את משוואת האחווה בבחינות הכלליות שבה שהן נשמה עם יתרו רוח עם קורח ונפש עם המצרי. זו התמודדות של משה לתיקון בכל הרבדים האנושיים המיוצגים על ידי האישים הגדולים של תקופתו…’ לכן התורה מאריכה בסיפורי הקשר בן משה לאישים אלו יתרו קרח ומצרים כי טמון בהם תיקון הקשר בן משה המיצג את כלל נשמות ישראל , בעצם תיקון על ידי ישראל של כל רבדי התרבות האנושית בכל רבדיה של פנים וחוץ. לכן חשיבות הבנת מהות ואופן התיקון שלנו מול כל האידאולוגיה האנושית . זהו פרשת קורח מלמדת את צד התיקון מול אידאולוגית קורח שהיא צד הרוח הואיל וקורח היה לו רוח הקודש וגם שם יש צורך בליבון של משה וישראל.
רבי צדוק הכהן מלובלין ספרו פרי צדיק .קרח מאמר א:.’. ..איזה שייכות יש ענין הטלית שכולה תכלת ובית מלא ספרים לענין טענת קרח מדוע תתנשאו שזה היה יסוד מחלוקתו כמפורש בפסוק אך העניין על פי מה שאמר הארי ז”ל שיש מדרגות הנקראים בחינת עיגולים ויש הנקראים בחינת יושר ובעלמא דאתחרבן קודם בריאת העולם היה אז בחינת עיגולים ובעולם התיקון התחיל מדרגה בחינת יושר ולעתיד יתגלה גם בחינת עיגולים וזה סוד שאמרו סוך תענית עתיד הקבה לעשות מחול לצדיקים לשון מחול הוא בעיגול. והנה אף שענין עיגולים ויושר מוסב על המידות ..אך שעל ידי שישראל מכירין ומקבלים עליהם עול מלכותו יתברך על ידי נכתר כביכול הקדוש ברוך הוא בכתר ועיגולים הוא מבחינת מקיף וכתר הוא אור מקיף ..וזהו ענין המחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן . ומבחינת עיגולים העיגולים שם אין דון מדרגות שהכל שווים .. וזה שטען קורח כי כל העדה כולם קדושים וכולם שמעו בסיני אנכי ד א-לוהיך. ובתוכם ד והיינו כמו שיהיה לעתיד שהקבה יושב בניהם והם סביב . וכאמור בעיגול אין שום מדרגות ומדוע תתנשאו…אבל אחר כך נתבטל מדרגה זו ולא יהיה ההתגלות הזה עד לעתיד. וזה ענין שכתב טענת קורח בתורה אף שהוא שקר אם שהדבר אמת שקרח טען.. אינם דברים בדואים לגמרי כי מה שאמר כל העדה כולם קדושים הוא בוודאי אמת דישראל קדושים . ומה שאמר ובתוכם ד הוא גם כן אמת ..אך הוא רק מעין עולם הבא …ובאמת בדור המדבר ..היה גם כן מעט התגלות מעין זה. וטעה קורח וישב שכן הוא תמיד. והנה טלית הוא בחינת אור מקיף וכן בית הוא גם כן בחינת אור מקיף וצוותה התורה לעשות בטלית חוט אחד של תכלת המורה ליראה.. וזהו כדי להזכיר היראה ורק בחוט אחד אבל לעשות טלית שכולה תכלת היינו שיהיה אור מקיף מהיראה שהוא כבר בשלמות וזה אי אפשר בזמן הזה עד לעתיד שיזכו לסוד מדרגת העיגולים שהוא אור מקיף בשלימות לא יהיה נצרך עוד לחוט אחד של תכלת .וכן בית שהוא גם כן בחינת אור מקיף צותה התורה לכתוב פרשת שמע והיה על הפתח להזכיר קבלת עול מלכות שמים. אבל שיהיה בית כולו מלא ספרים . היינו שיהיה לו כבר אור מקיף . ולא יהיה נצרך עוד למזוזה זה אי אפשר להשיג בעולם הזה עד לעתיד..,’..
מאמר ב’ :’ והנה על זה היה הבירור וירדו הם חיים שאולה שגם בהשאול המה בשלמות החיות שלהם בקדושה והוא על דרך שנאמר באדם הראשון פן ישלח ידו ולקח מעץ החיים ואכל וחי לעולם . ולעתיד לבוא הם גם כן עתידים לעלות כמו שנאמר ד ממית ומחייה מוריד שאול ויעל. ‘ דברי קדשו של רבי צדוק מלמדים אותנו נקודה מרכזית שכל סיפורי התורה אפילו הנראים לנו כסותרים אותה הם בעצמם תורה לא פחות מכל מצוה .התורה מתארת את האידאל הנכון שהוא ישראל. הם כהני האנושות. הרי הבכורות בתור דגם כזה תפקדו כמדריכי המשפחה בתור מודל לישראל כולו מול האנושות. וזה היה לפני בחירת הכוהנים. כל ישראל היו צריכים להית הבכור והכהן של האנושות מבלי צורך בתפקיד הכהונה בישראל עצמו סירוב משה ללכת בשליחות ד נובעת גם מנקודה זו של רצון ליסד עם של נביאים ומלכים כולם שיהיו אז מול העולם. אלא שאידאל ההשוואה הרוחנית והשלטונית בישראל אשר היא מידת העיגול ומידת המקיף אשר כולם שווים הינה לימות המשיח. זה לא הצליח עם אדם הראשון קין הבל ועוד עד שדוד הצליח לייסד מלכות קדושה שבאמת תצליח עד לכינון מלכות ישראל האידאלית בקיבוץ הגליות , ואנו בהתחלתה היא צריכה להיות המדינה הקדושה בארץ ישראל אשר כולה תהיה מבחינת ממלכת כוהנים וגוי קדוש בעצמה ומול העולם עם דגם של חברה ערכית קדושה עם אחדות הערכים חסד ודין המובילה למוסר האלוהי של אלוהי ישראל. הקדמת אידאל זה במציאות חברתית לא מותאמת על ידי אפילו מנהיגי העם הינה דמגוגיה והבלטת אינטרס אישי.
התורה מספרת מחלוקת זו כי קורח הוא היה ממנהגי העם ובעל ערל ענק אם לא כך אז אין טעם בתיאור המחלוקת קורח ידע שהאידאל הזה לא הצליח עם דור זה שלא רצה בכלל לכנס לארץ ישראל אשר רק ממנה נוכל להיות ממלכת כוהנים ולא מברוקלין או מקנס. לכן מחלוקתו הייתה לא לשם שמים!. המחלוקות האידאולוגיות הגדולות אנו צריכים ליזהר בהם ולבדוק האם הם ללבן את הנושא או זהו אינטרסים אישיים של רצון לשליטה לכבוד ולכסף ואין בן זה לאידאל מאומה! זהו הסכנה שבהקדמת רצון לאידאל עליון לא בזמנו. זהו מסר למנהיגי האומה שהשקפתם תהיה כנה ולא צביעת אינטרס אישי לאידאל עליון. המבחן לבירור נקודה זו הינה בליבון האם הגיע הזמן להחלת האידאל שאותו מנהיג מבקש את יישומו גם ערך של תורה של בנית המדינה בארץ ישראל של אחווה דורש בירור אמתי האם הוא נעשה לשם שמים. לכן קורח אשר היה לו אינטרס אישי למרות ענקיותו התורנית וזה קורה בכל דור, הואיל ואידאל זה של ממלכת כהנים נכון אז זה יצא לפועל בזרעו עם שמואל הנביא. שמואל הנביא משבט לוי היה שקול כמשה ואהרון ואיחד את ההנהגה המדינית הנבואה והתורה ביחד וזה מה שקורח משבט לוי רצה להיות גם כהן שמואל איחד בן מדת החסד של הכהונה ומידת הדין של הלויים ומדת המלכות והשופט .זהו הדגם של ממלכת כהנים מושלמת.
לכן גם הכישלונות הגדולים של בעלי האינטרס האישי המגיע דווקא מהנהגת העם; יבוא על תיקונו לכן התורה מספרת. כישלון של ההנהגה או של הפרט לא פוסל את התחום שעסקו בו. בימינו אנו רואים הבלטת אידאלים על ידי מנהיגי העם ולא תמיד אנו עדים לבחינת שם שמים וקידום המדינה והחברה והתורה באידאלים אלו. כל המנהיגים מכל סוג(חוץ מיחידי סגולה אשר קיימים בכל המגזרים) יכולים לחטוא בחטא האינטרס האישי מול טובת מדינת ישראל העם או התורה האמיתית. אבל נאמר בכנות שגם ניסיונם הינו חשוב גם אם לפעמים הוא נכשל לפחות הם מנסים. לכן החטא של המחלוקת הקשה המונע מאינטרס בכל זאת יבוא לתיקונו על ידי המנהיגות מכל המגזרים אשר תצליח לקדם את מדינת ישראל אשר תהיה עם ממלכת כהנים וגוי קדוש לאנושות אשר תהיה מבחינת שמים בארץ ותאחד את השמים והארץ .תאחד את הפוליטיקה החברה הצבא עם התורה. ממש מוריד שאול ויעל..
לכן כל העשייה שלנו המדינית הכלכלית ובוודאי התורנית צריכה להיות מבחינת על טבעית ולא רק עם השכל האנושי המוביל ליצירת אינטרס שהוא יכול להיות לא לשם שמים.
אדמו”ר רבי מנחם מנדל מליובטוויטש הרבי. שהשבת הילולה שלו. קטעים מהתוועדות פרשת שלח מברכים החודש תמוז התשיג: . ‘..קורח לא חולק על עצם מצוות ציצית גם הוא הסכים שסתם טלית לא של תכלת
‘ חייבת בציצית לפי שזהו ענין שיש לו מקום בשכל שטלית שאינה של תכלת חייבים להטיל בה חוט אחד או שנים של תכלת .אבל טלית שכולה תכלת אין מקום בשכל שחייבים להטיל בה תכלת מאחר שהיא כולה של תכלת .ואילו מדה אמר שגם ..חייבת בציצית .כך הוא רצונו דל הקבה.. ומצא שאצל קורח היה קיום המצוות המגידה והגבלה של טעם ודעת ונזה נעשה ואתפליג קורח שחלק על משה …. כאשר הולכים על פי מדידת והגבלת השכל בלבד ולא נותנים מקום לעניין שלמעלה מהשכל אזי נעשית מחלוקת שאינה לשם שמים.. טלית הוא מקיף . דאינו יכול להשיגו בהבנתו. מעיניין שלמעלה מהשכל ושאלת אצלו השאלה איך אפשר לו להתנהג על פי התורה כאשר אין לזה מקום בהנהגת העולם?….. שכאשר לא מתחשבים עם מדידות והגבלות של טעם ודעת ומקיימים מצוות למעלה מטעם ודעת אזי מתנהג הקבה עמו גם למעלה מהגבלות הטבע. . חופה היא מקיף למעלה מן הראש היינו למעלה מטעם ודעת וכאשר החתן והכלה עומדים תחת החופה . תחת מקיף שלמעלה מראשם. שמכירים שיש דבר שלמעלה משכלם . אזי אפשר להיות הקדושים כדת משה וישראל..‘
דבריו הקדושים של הרבי מלמדים אותנו את הדרך שיש למנהיגים וגם לכל פרט מישראל לקיום התורה והמצווה מדרגה העל טבעית שלהם ולא דרך אידאל שכלי אנושי צר .רק כדברי הרבי נוכל להקים עם קדוש עם ערכי תורת משה אשר הם יישום השמים על הארץ. זו מהות המדינה העברית ומנהיגי ישראל אשר רק אז תהיה מחלוקתם מבחינת בירור ערכי הקדושה בלי שום חילוק של פלגנות של ואיתפליג אלא בהליכה אחרי המנהיגים האמיתיים אשר ינהיגו את ממלכת הכהנים אשר כל אחד ואחת בה מנהיגה זהו האתגר של התורה העברית בארץ ישראל מול האנושות.
תגובות