יום הכיפורים תיקון אכילה מעץ הדעת ● מאיר ואקנין

אכילת ערב יום כיפור הינה האכילה המצקנת כל ההנאות הלא טהורות ומעלה את העונג לקדושה.זהו עולם הבא עולם מתוקן של סדר הנכון של החיים שהם התורה ואז עץ הדעת יהיה מבורר מה בן טוב לרע

נרות שבת
לומדים ביום הכיפורים:

רבי צדוק הכהן מלובלין.פרי צדיק  .ערב יום הכיפורים.

‘בגמרא רה.ט. כל האוכל ושותה  בתשיעי מעלה עליו הכתוב  כאלו התענה  תשיעי ועשירי .’
..והוא דתענית יום הכיפורים אף שהוא רק תענית יום אחד מכל מקום מכפר הכל .לבד מה שעצומו של יום  מכפר בא התענית גם כן לכפרה  דעינין ראש  השנה דאמרינן בו היום  הרת עולם דהיינו שבמחשבה עלה להבראות בראש השנה .תוספות רה כז.ואז במחשבה היה שיהיה כמו דנאמר אז והאלוהים עשה את האדם ישר רק אחר כן קלקל.ובכל ראש השנה הוא הרת עולם פירוש כמו כמו שעלה במחשבה שעל ידי התקיעות שופר כשזוכין שהוא כהוגן אז נעשה מזה בחינת שופר גדול ומתקן הכל כמו שנאמר ביום ההוא יתקע בשופר גדול וגו.ומי שזוכה מתקן  כל פגם אדם הראשון וצדיקים גמורים נכתבין ונחתמין  לאלתר  לחיים .רק הבינונים תלוין ועומדין  עד יום הכיפורים וביום הכיפורים נתקן הפגם הזה  על ידי תענית ..רק איתא בספרים דאם היה ממתין עד שבת  ואכילת שבת  מאילנא  דחיי  ואז נעה היתר.
אבל עי תענית יום הכיפורים שכל ישראל ממתינין מעת  לעת  שלם בלי שום אכילה . .. הוא תיקון  לפגם אדם הראשון בשלימות.
.בערב יום הכיפורים  עי האכילה  הוא התיקון שיהיה האכילה בקדושה .וכמו כן אכילת שבתות וימים טובים  הוא גם כן תיקון  לפגם אדם הראשון  וכמו שאמרו אלמלא  שמרו ישראל  שבת אחת כהלכתה  מיד  נגאלין .היינו  על פי שאמרו כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו .כבר אמרנו דדייקו  בגמרא כל המענג את השבת ולא המתענג בשבת  שצריך שיהיה הכוונה  רק  לשם  שמים …היה מיד בן דוד בא.
.וכן אכילת אינון דמשתדלין באורייתא דנקראים שבתות וימים טובים כמו שאמר בזוהר הקדוש.היינן שאכילתם  הוא רק שיהיה להם קיום  החיים לתורה הוא גם כן תיקון לאותו פגם שאכל מעץ הדעת טוב  ורע  ועל ידי זה גרם הוא שיהיה היפך החיים…שאמרו כל מזונותיו של אדם קצובין מראש השנה ואדם היינו ישראל  כמו שאמרו אתם  קרויים אדם   ובפסוק מפורש כי חק לישראל הוא הפירוש דהשם יתברך קוצב וחוקק   לכל  אחד  מישראל  כמה מזונות  שנצרך לו לקיום התורה  והמצות ועבודת השם יתברך על כל  השנה.והכהן הגדול  ביום הכיפורים  גם כן מתקן  פגם אדם הראשון  שיהיה האכילה רק לצורך החיים לתורה.
.ואכילת ערב יום הכיפורים  הוא לתקן כל תענוגי  הגוף שיהיה בקדושה..הראשנ כתב להרבות בסעודה ..וכן נראה ממה שדקדקו התוספות..הכל מודים בערב יום הכיפורים דבעינן נמי לכם כדאמר התם בעצרת …ששם יש מצות ענג ושמחה..
 .אבל באמת  דגם בערב יום הכיפורים  יש מצוה בעונג  ושתיה  .בזוהר הקדוש  מפורש למענגא  נפשיה  במיכלתא ומשתיא  ובתיקונים איתא למחדי ביה.אך ענין אכילת  ערב יום הכיפורים  בא לתקן  כל אכילת ועינוגי הגוף  שיהיה בקדושה  כמו קודם החטא  שרק אחר הקלקול  הכניס הנחש הנאת הגוף  שלא לשם שמים.וזה שאמרו חכמינו זל כאלו התענה תשיעי שאכילת תשיעי לבד נחשב  כתענית תשיעי  ועשירי יחד .
שנחשב בכתבי הארי זל  ב ימים רצופין  ככז תעניות  היינו יום הב ככו תעניות .והוא לתקן  בערב יום  הכיפורים  הפגם מכל וכל.דעיקר מה שקצבו  בספרי המקובלים  התעניתים  הוא לאשר  יש  עבירות  חמורות  שתשובה  ויום הכיפורים  תולין ויסורין  ממרקין כמו שאמרו.
ושקלו המקובלים  התעניתים  שנצרך לכל חטא  שלא יהיה  צריך  ליסורין שימרקו. ועל  זה  הוא אכילת  ערב יום הכיפורים לתקן  זה …אכילת ערב יום הכיפורים לתקן פגם אדם הראשון שיהיו רק ההנאות גם כן בקדושה.
.ויום הכיפורים הוא בחינת עלמא דאתי ואיתא העולם הבא אין בו אכילה ושתיה דשבת הוא רק מעין עולם הבא א משישם לעולם הבא .ובא בו המצוה בעינוגי הגוף בקדושה.
.ויום הכיפורים שהוא לגמרי  מעלמא דאתי  המצוה בתענית ואין בו אכילה ושתיה.ואכילת ערב יום הכיפורים כאלו התענה  תשיעי ועשירי יחד מפני שהוא כמו כז תעניות אחד וכו כמספר שם הויה ,דמתקן כל הפגם של הנאת עצמו מאדם הראשון.
ומטעם זה נסדר ביומא בפרק יום הכיפורים  מענין המן שאין זה בסתם רק שבכל מקום יש בו שייכות להענין..כן ענין אגדת המן בפרק יום כיפורים  שהמן היה לחם מן השמים .  וביום הכיפורים  הוא המזונות  הרוחני  מהמן קודם שנתגשם .ובערב  יום  הכיפורים  האכילה  ושתיה  הוא בהחינת מן אחר שנתגשם וירד לעולם הזה ‘
דברי קדשו של הפרי צדיק מבהירים את מהות קדושת חג יום הכיפורים אשר הוא תיקון החוסר המתנה של אדם הראשון  לאפשרות אכילה בדרגת שבת של העלאת העונג האנושי לעילויו בדרגת רוחניות  אשר היא מקור  כל ההתהוות הגשמית .כך הצום בכיפור הינו לתקן זאת .
אכילת ערב יום כיפור הינה האכילה המצקנת כל ההנאות הלא טהורות ומעלה את העונג לקדושה.זהו עולם הבא עולם מתוקן של סדר הנכון של החיים שהם התורה ואז עץ הדעת יהיה מבורר מה בן טוב  לרע  ולא ערבוב.זו האכילה של  ערב  כיפור האכילה  המבררת את העומג ואת החיים בחיבורם לתורה.ואז תענית יום  כיפור יתקן את כל האכילות ויחבר אותן למקורם הרוחני מעין  המן  אוכל שבמקורו  רוחני .זו הכלכלה הקדושה.זו החכמה המחוברת למקורה .זו קבלת מלכות שמים של תיקון קבלת המצוה של ד ולא עשיית רצון האדם וקדימתו לצו הבורא.
כאן אכילה זה כל עשיה הנאה ורצון אנושי המחוייב להיות קשור  לרצון הבורא ולמקור הרוחני העליון של כל עשייה.עולם הבא.וזה רק דרך קודש  הקודשים בירושלים ועי האיש המושלם הכהן גדול.
מאיר משה ואקנין.ירושלים.
חתימה טובה שבת שלום חג שמח

תגובות

עוד בנושא

עוד מהכותב

דילוג לתוכן