חכמת עם ישראל בארצו מקדשת את המדע היווני | מאיר ואקנין

חכמים העריכו מאוד את תרבות יוון אבל במסגרת קדושת תורת ארץ ישראל . לכן נרות חנוכה אפשר לשים אותם למטה מעשרה טפחים כי מטרתם להאיר ולקדש את הסטיות השליליות של תרבות יוון

נרות שבת
לומדים בפרשה
חנוכה הכנסת האור של החכמה העברית של התורה  שבעל  פה בתוך חכמת המדעים החשובה אבל  המוגבלת של חכמת יון והעלאתה  למקורה .העל טבעי המאיר  של ההשגחה והמוסר בתוך החושך של הסופיות היונית מדעית פילוסופית.אחדות האנושות עם האור הישראלי שיכלול בתוכו את המדע היוני.היראה והלב מול השכל בלבד.יעקב ויוסף תיקון האנושות בגלות ישראל  ויהודה תיקון מיתוך ארץ ישראל.משיח בן דוד מאחד את משיח בן  יוסף ומשיח  בן  יהודה מתוך תורת  המדינה הישראלית המתקנת את האנושות.יוסף מאסף את הגלויות לארץ ישראל יהודה מתקן את העולם לאחר קיבוץ הגלויות.
יוסף ויהודה בפרשיות הבאות.פירוד השבטים מיתוך הגלות.
פרשיות וישב מקץ הם נמצאות בתוך מועד גולוי האור  של מועד העשרים וחמש לכסלו אשר הוא ביסודו  כבר כמספר יהי שהוא 25 והוא יהי אור.
מועד גילוי האור  הפנימי הישראלי  הטהור הינו ידוע  כבר לאדם הראשון לפי המדרש שבו הדליק  כבר  נרות בראותו שהאור  והימים  מתארכים ממועד זה. כך בעצם כל התאריכים והמועדים הינם ידועים לאבות ולחכמי  ישראל אלא שמחכים  לזיהוי  ההיסטורי של גילוי מהות המועד והחג בממד הכללי היסטורי של עם ישראל.כך חכמי הדור בהשראת כהני החשמונאים זיהו דזהו מועד גילוי האור הידוע שמיושם היסטורית בימיהים עם גילוי האור הפנימי האמיתי  הישראלי  של  תורה  שבעל  פה  מול לוגיקת חכמת המדעים של  יון. זהו האור של  חכמת  ישראל של  תורת  החכם המביא  את גילוי רצון  ד  לעולמו  מול  חכמת  המדעים  של  יוון  החשובה  מאוד  אלא  שהיא מצומצמת לגילוי תופעות  הטבעיות  של  הטבע העולמי.
חכמת  ישראל  הינה הגילוי  של  העל טבעיות  של  ההשגחה  האלוקית  בטבע מול הדטרמיניזם היווני  מערבי היום של היצמדות לחוקיות הטבע  הבלתי משתנה  לדעתם. והארץ היתה  תוהו  ובוהו  וחושך על  פני  תהום חכמים מלמדים שאלו המלכויות עד חושך שזה מלכות יון.ויהי אור זה  אור יחודיות תורה  שבעל  פה של הנצחיות העברית בעקבות היותה השופר  של גילוי ההשגחה  האלוקית בתוך הטבע והיפכתו לחי עולמים  ולא לחושך המסמל ראיה מוגבלת יונית של סופיות וכיליון. יון פיתחה שפה עולמית של המדע ובכך איחדה את העולם אלא ששפה זו  הינה מוגבלת  רק  לתיאור  הקיים מבלי שום אפשרות  לאפשר לאלקות ולמוסר שלו להיות בתוך שפה מדעית זאת. ישראל מאחד  את  העולם  עם מדת  היראה  הלב לפי הפרי צדיק שהיא  הכנסת  המוסר בתוך פיתוח המדעי כלכלי  עולמי אנושי. יון מפתחת החומר  ישראל הרוח התוכן של החומר ישראל מביא אור בחושך  שהוא  הסופיות הטבעית של  חכמת יון.
זהו חג  החנוכה של האור.
במקביל יון שמה  את  חכמת ישראל  הכתובה  התורה בספריה של חכמות  יון לא בחיים של המציאות.כך הם גם אומרים שהם ישראל האמיתי .זה ממד  נוסף של ניצחון האור הישראלי  האמיתי של התורה בחברה.בעצם להשכיחם  מתורך כנוסח צפון אפריקא בעל  הניסים להשכיח להוריד  את  ממד  ישראל של  הקדושה והיראה מחכמת  התורה ולהופכה חלילה לעוד  חכמה בלתי מחייבת מוסרית.זה לימוד  התורה באונברסיטה  ולא בישיבה שמכניס  את  יון בתורה!
רבי צדוק הכהן מלובלין .פרי צדיק חנוכה מאמר ה.
‘הנה בתחילת הבריאה דכתיב תוהו ובוהו וחשך לא נאמר בו כי  טוב הוא מרמז  על  הרע של ד  גלויות בראשית  רבה.עד בריאת האור  שנא בוא וירא אלוהים  כי טוב…האשכולות שעמדו מימות משה עד שמת יוסי בן יועזר היו למדים תורה כמשה  רבינו  כוח על ידי  התורה להפוך את הרע של הבריאה  לטוב. אמרו בתמורה דבסוף שניה דיוסי  בן  יועזר  דבצר ליבא אפלוג בסמיכה בטלו  האשכולות שלא היה עוד בכוחם לעשות אחדות מבחינת ההבדלה של  יום שני שלא נאמר בו  כי  טוב מפני  המחלוקת.זה היה משום דבצר ליבא  מצד  הקליפה  של חכמה  יונית  שהיה בלא  לב .יש תורה  אל  תאמין בגוים אין  תורה.דהיינו  כי החכמה שיש להם  הוא מן השפה  ולחוץ ואינה מורה ללב.מה שאין כן  חכמת  התורה  שעיקר  קנינה  הוא  בלב  ובלב  כל  חכם  לב  נתתי  חכמה.
זה ענין אמרם זל על היונים שטמאו כל השמנים  בחינת  חכמה  שבלב שהחשיכו עניהם  של  ישראל . ידוע  דראשית  חכמה  יראת  ד הוא מבחינת  אישה שנמצא בכלל ישראל  והיא קבלת  עול  מלכות שמים  מצד אמונב בלב. ‘
זה המקור של הקדמת המאמר. הרב מלמד על חכמת ישראל  שהיא היראה היישום המוסרי של התורה במציאות עם עשייה מצוה בכל תחום.יון היא חכמה חשובה  אבל  בלי  לב בלי יישום מוסרי ערכי בחברה.
ישנו עוד מימד מרכזי של גיולוי האור הפנימי של הישראלי גם המתיוון שמסוגל ברגע אחד לתת את  כל  חייו למען הכלל והאומה והתורה.. זה אור  חנוכה של הכוח העל טבעי  העברי. והוא הכוח של מלכות החשמונאים שגלתה אור  זה והיא הקדמה למלכות משיח  בן  דוד  אשר מסמל כוח  התשובה  מיתוך המניעים דווקא והופך את  מלכות  דוד  לדגם המלכות דווקא  בגלל הכוח לתקן  את אי שלמות. השלמות יכולה להסתיים דווקא מול האפשרות  לתיקון שהיא תצליח באמת. שמגלים  מיתוך ההתבוללות בתרבות  היונית של המתייונים  עד  היום.יש  כאלה.
פרי  צדיק.מאמר ו
‘בימי היונים שעמדו  לבטל את  ישראל מתורה ומצות…וכן יוסף משיתא אף שפקר מכל מקום לא נתרצה במסירות  נפש  וקידש שם שמים..ונזה נתברר שגם הבגידה שמקודם היה ברצון השגחותו יתברך ..ליקוטים מהרב הקדוש רבימפנחב מקראעץ זצל שבנרות יש התגלות אורו של  משיח ..הוא להתהפכא חשוכא  לנהורא זה שורש  אורו של  משיח  בן  דוד  שהמה חיי עולם שיתבררו  שכל  הקלקוליםמ היה מהשגחתו  יתברך  ויתוקנו  ביתר  שאת  להיות  טוב  מאוד  יתר מצדיק מעיקרו  שהוא בחינת  משיח  בן  יוסף  שלא  יהיה לו קיום זה שאמרו מקום שבעלי  תשובה  עומדים  צדיקים גמורעם אינם  עמדים .זה  נתגלה  בהארת  נר  חנוכה  שנתעלה  הריח  בוגדים  ביתר  שאת על ידי קידוש  השם…’

פרשת וישב.”וישב יעקוב בארץ מגורי אביו בארץ כנען”

האם זו לא כפילות אנו יודעים שארץ מגורי אביו זה כנען.הכלי יקר מסביר שכל האבות למרות הבטחת הקבה שהארץ שלהם ולזרעם בכל זאת היו מבחינת גרים בארץ בינתיים .הם חיו בעולם למרות רכושם כמו גרים שתמיד היו צריכים לחשב מסלול מחדש .זו מידה גדולה הם לא הרגישו בעלות בעולם הזה לא התגאו למרות פעעלותם  העניפה בכל תחומי הקנין וההשפעה הרוחנית  על  דורם.כך אברהם אמר גר ותושב אנוכי עמכם כך יצחק וישב בגרר שגם השורש הוא גר וכך יעקב כאן. זו מידה מרכזית בזהות הישראלית שהונחלה מהאבות והיא שישראל הם עם פיזי בעולם אבל הם מרגישים גרים בעולם הזה כי מעלתם הפנימית אלוקית והם בעולם של חשוכא כדברי הזוהר.
הרב  אשכנזי זצל מביא לפי החכמים שהאבות קבלו את מימד הגרות למרות  היותם בארץ העברים בכדי לקיים בה כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם כך הרגשת גירותם תכניס בחשבון הגרות הרבה שנים עד שבעצם היו גרים במצרים מאה  ותשעים שנה כמין ‘קץ’.בעצם כאמור מדת הגרות של האבות ושל ישראל זרעם מאפשר לישראל את הממד הנצחי בהויתם בעולם החומרי הואיל והם במצב של גירות עצמי בתור זהות של ענין  אלוהי השייך כבר במהותם למצב  של  עולם הבא המתוקן למרות היותם בעולם
הזה  הלא  מתוקן. כך האדם צריך להיות  בחיו למרות  השגיו ופועלו הנדרשים במצב של  גירות  בכדי לא לשבת ולהיות  תמיד מחיל אל  חיל.
כמובן שהגירות של האדם   לא  סותרת בכהוא זה את השמחה של פעילות חיו בעשותו את המצוה והתורה ופעילותו הכלכלית ועוד.
להיות  גר  ותושב ביחד זה העברי שהוא כל הזמן עובר ממצב למצב  וגם  מעביר את  האנושות.
העברי לא מסתפק  בעולם הזה אבל הוא עם שמחה של מצוה שמחה של  עשיה לקראת הבאת  משיח בן  יוסף הלאומי ובעיקר משיח בן דוד תוכנו הרוחני שבלאומיות.זה המשברים של היום המעבר וזה אתגר העברי המעביר את השלבים .כך אור החיים  הקדוש פירש את  המושג  עברי שהוא  עובר והרב אשכנזי לימד שעובר  שורשו עברי עובר  האנושות.רק מי שמרגיש  גר למרות היכרות של כשרונו ומעשיו יכול להתקדם ולהעביר את החברה לעולם הבא ולא להיות עם  גאוה  פסולה.
השלה  הקדוש.תורה שבכתב.
‘ואלה תולדות  יעקב יוסף  דכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף בר.וגם נודע כי מדת יוסף נמשך
ממדת  יעקב מדת יעקב ו מהשם ויוסף משך הו והיא  הו  זעירא דכתיב הנני נותן לו את בריתי שלום כי ו דשלום קטיעא.וכתיב האמת והשלום  אהבו , אמת מדת  יעקב והברית שלום הוא מדת יוסף וגוף וברית חד  הוא כדאיתא בזוהר.על כן נגד ושמו אחד הוא יוסף אחד .כי ענין שם הוא התגלות  הדבר כן יוסף הוא התגלות יעקב בסוד הברית המשפיע מכח הגוף הזרע להוליד.
בבראשית  רבה וישלח.אמר הקבה ליעקב כשם שאני אלוה בעליונים  כך אתה  אלוה  בתחתונים.
כמו שיהוה אחד ושמו אחד כן תמצא ביעקב שהוא אחד ויוסף אחד.יעקב א מן אחד ח בני הגבירות  ח מן אחד ד בני השפחות ד מן אחד .
כן יוסף אעפ שהוא ענף מיעקב מכל מקום הוא למעלה מן השבטים  שהרי הוליד שבטים..’
יעקב אבינו הינו שייך לגירות כשמו יעקב בהיותו בגלות וכך יוסף הינו מימד הגלות  הנצרך בזהות העברית  להעלות את האנושות לתיקונה  ולכך ממד יוסף הרוצה להשפיע באנושות  אצלה בארצותם.אלא שמחוייבים להבין וכך היה בכל גלות עד היום שנסיון יעקב יוסף להשפיע בחוץ מסתיים בשעבודים או התבוללות.
כך השלה הקדוש  מלמד על חיבור הגוף של יעקב שהוא גוף הלאום היהודי וברית יוסף שזה רצון מדת יסוד של יוסף להשפיע  על האדם וכל התחום הצרכני  היצרי שלו הנקרא בפי המקובלים ברית.
כך מסביר הרב אשכנזי מניטו שיעקב מסמל את הפעילות  בגלות וזה יוסף. יעקב  הרוצה לאחד את  כל  רועי האנושות כששאל את הרועים הידעתם  את  לבן  השלום  לו האם אתם מכירים את המשפחה העברית ושאיפתה לאחד  את  האנושות ולהכניס בה את האלקות ששמה שלום עם תנאי תשתית השלום בן בני האדם.כך כשהוא נקרא יעקב הוא בוחר ביוסף המשפיע בחוץ כשהוא  נקרא  ישראל  הוא  בוחר  ביהודה שזה היחודיות  העברית עם  תורתה  בארץ  ישראל.זה המתח  הקים עד  היום  בן  מהות  יעקב של ההשפעה בגלות  עד  האיחור והגירוש ואין שום יוצא  מן  הכלל וזהות  ישראל שהיא המלכות וזהב הארץ  הצד העליון מיתוך  ארץ  ישראל העולם יושפע.
רבי צדוק  הכהן  מלובלין.פרי צדיק .וישב מאמר ב.
‘ויבוא  הביתה  לעשות  מלאכתו כמאן דאמר לעשות  צרכיו נכנס נמצא שזהו סוכם למנין ארבעים  המרמז למלאכת שבת.(ממסכת שבת האם מילת מלאכתו כאן נספרת למנין מלאכות שבת  דברי העורך.)…על פי מה שאמרו שאשתו של פוטיפר לשם שמים התכונה שהיא עתידה להעמיד ממנו בן. מכל  שכן  שיוסף הצדיק ראה זאת  בודאי שעתיד להעמיד מנשה ואפרים מבתה.זה ענין לעשות  צרכיו נכנס שזה עיקר מדת יוסף שורש השפעת הברכה לכלל ישראל ויכלכל יוסף..זה בעצמו גודל הנסיון שנדמה לו לפי  שעה שיעשה מצוה בזה וזהו לעשות צרכיו מה שמוטל עליו מבחינת  יסוד להוליד את אפרים שהוא  השפעה לכלל ישראל להשפיע האור אוק זרוע לצדיק וירא אלוהים  את  האור כי  טוב.
כי כן דרך היצר  הרע להראות בעת הניסיון שיעשה מצוה בזה ..נראה לו דמות דיוקנו של אביו נזכר בעצמו שמדתו אמת ..והוא הסתה של היצר הרע ואין לו קיום.
ומצא למאן דאמר לעשות צרכיו נכנס מלאכתו מרמז גם כן על מלאכת שבת שהוא סוכם מספר הארבעים שהוא בעצם מלאכת שבת שהוא שורש השפעת הברכה מבועא דבירא להשפיע האור של  מדת יסוד .האור  הזה נתגלה בקדושת שבת להשפיע שפע ברכה לששת ימי המעשה . על זה נרמז בפסוק ויבא הביתה לעשות מלאכתו שהוא רוגזו של יוסף שנתהפך הכל אחר כך לטוב.’
מלמד אותנו רבי צדוק על הכוח והרצון של יוסף להכניס  את המוסר של ההשגחה  האלוקית של השבת בתוך המעשה הכלכלי חברתי של טומאת מצרים השמה רק את החומר במרכז עם האללת הכוח היצרני מדעי. לכן דרך אשת פוטיפר תרבות המתירנות המצרית רצה להוציא את  אפרים כוח המלכות הכלל ישראלי בצד החומרי עם שונות עברית אבל מצד אפרים הדומה מצד מה למלכות האומות עם הצד המוסרי. להכניס את  השבת הידיעה של ההשגחה האלוקית  לתרבות של הכוח הצרכני אלילי של תרבות  העבדות של  מצרים.
אלא שמשיח בן  יוסף  הינו שלב ראשון חשוב והכרחי  אבל חלקי בלבד לקראת המעלה הבלעדית  של הזהות העברית והיא מלכות יהודה לקדשו שהוא התורה עם הקדמת דרך ארץ העברית של האבות . מלכות דוד המאחדת את כוח יוסף הלאומי עם קיבוץ הגלויות וכוח יהודה של הרוחניות  והשפעה  מארץ ישראל דווקא.נסיון השבת במצרים של יוסף יסתים בהוראת יוסף המלך לאחיו ולקחתם את עצמותי  מזה אתכם הנסיון של כל היוספים בהיסטוריה היהודית עם כוונתם הטוב נכשל ומסתים בשעבוד נורא בגחות ובגירושים ובהתבוללות.
השלה  הקדוש .וישב צאן יוסף.
‘והקבה שלח רפואה קודם למכה דהיינו ששלח את יוסף קודם השיעבוד של ישראל  ולאחר השיעבוד יצאו ביד  רמה  ואז נעשו  ישראל לעם מיוחד ובחר השי בהם  לעם  עד שהצליחו למלוכה. מלך באמת  הוא דוד מלכנו משבט יהודה .ואלו לא הקדים  מלכות  יוסף במצרים לא היה מעולם מלוכת  יהודה  כי לא היו ישראל לעם חס ושלום .כן לענין קדושת  המקדש הוקדם מקדש שילה בחלק יוסף לבית עולמים ואף שנחרב מכל מקום פתח יוסף צנור  קדושה  אחכ נשאר  הקדושה בבית  עולמים .כי יוסף הוא הצינור  הוא העמוד שהעולם  עומד  עליו  בסוד  המדה שלו צדיק  יסוד  עולם…’
כך מלכות יוסף הינה הקדמה וצינור חיוני למלכות יהודה בהיותה המלכות המביאה את ניסיון ניהול המדיניות הכלכלה והפוליטיקה מהאומות עם דגש של קדושת ברית יוסף בתוכה. תשתית זאת היא המאפשרת הקמת מדינה בארץ ישראל עם נסיון מלכות  יוסף שיהיה מלך ראשון בארץ משיח בן יוסף. מלכות זו אם תצליח תתחבר למלכות דוד ואז תהיה מלכות שלמה תחת מלכות דוד של תורת ארץ ישראל וניהול מדינה קדושה.
רבי דוד אביחצרא זצל  אחיו הבכור של הבבא סאלי זצל ספרו פתח האוהל.
‘וישראל אהב את  יוסף מכל בניו.’על שהיה זריז ונשכר בכל הנזכר שלא השיגו מעלתו . זהו כי בן זקונים דהיינו שהיה גם כן עובד לד יתברך כמו אבותיו הזקנים. גם בן זקונים שהיה מתקן חטא הזקנים שהם אדם וחוה…
והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה …הנה קמה אלומתי  והנה תסובינה אלומותיכים ותשתחוינה לאלומתי.’האמנם אלם לעמת כללות הפה והלשון גם הוא מלשון מילה כמו שאמר מור זקני זכרנו לחי עולם הבא..קמה אלמתי הגם שכולנו  טובים אני  הוא  הגדול קמה ניצבה לעמת שתי  בריתות  הרמוזים באלומתי .והנה קמה וכו..גם אלומתי מלתי על פי מלתי כמשמעה.
גם צירוף אתי מ.ל שהוא ראשי תיבות לשון מילה..דהיינו דבשני בריתות שלי  אני  המובחר .’
זהו לימוד  הרב  על תכונת יוסף  של הכנסת קדושת היסוד של טהרת המוסריות בחברה ובקשר הזוגי אצל האומות.
רבי דוד  אביחצרא פתח האוהל.
‘ויברך ד את בית המצרי בגלל יוסף.’וכל זה לעמת נוצוצות הקדושה אשר היו טמונים ושקועים בתוך אותם המקומות  המטונפים כידוע.אשר כל חשקם ותאותם וחפצם  ורצונם של  אותם  צדיקים  יעקב יוסף  רק דווקא  לכוונה לבררם ולהעלותם  מעמקי  הקליפות למקום הקודש  פנימה. ‘
כאמור זה רצון כוח הצדקות של מהות יעקב  ויוסף שבתוך הגלות והיא לאחר העלאת הערכים של האומות מחוייבת  להיות  ישראל יהודה באיחוד עם יוסף.אם לאו הסכנה ברורה.
יעקוב לפי חכמים ביקש לשבת בשלוה חשב שזהו הוא מקים את עם ישראל .אבל זה עוד לא הזמן ולפי חכמים לכן “קפץ עליו רוגזו של יוסף”. הקמת העם דורשת עוד תהליך ארוך שהוא בעצם חיבור בין השקפת יוסף להשקפת יהודה.במה מדובר?.מרן הרב קוק מסביר שיוסף מסמל את התורה וחיבורה לשכל האנושי .זאת אומרת הבנת התורה במקביל להיגיון האנושי ביכדי לאפשר השפעה על העמים .שגם בשיכלם האנושי הטיבעי יוכלו להיתחבר לתורה האלוקית. יהודה והאחים מסמל את כוח הנבואה המיוחד רק לישראל ואין לו שום קשר לעמים.  לכן על הפסוק “וישלכו אותו הברה והבור ריק אין בו מים”במסכת שבת דף כב עמוד א.אומרת הגמרא “אבל נחשים ועקרבים יש בו” והרב קוק מסביר בכתביו”מאורות הראיה פרק ד. “תועלת ישראל להאיר מאור התורה על אומות העולם על ידי שהשכל האנושי הטיבעי יוכלו האומות החיים אק על פי הטבע  ליהינות מאור התורה ויהי קירוב  באיזה מדריגה בינם ובין ישראל…ות יוסף הישליכו לבור להורות על השפילו את השכל  לשכל האנושי…על כן נירמז הבור ריק אין בו מים אבל נחשים ועקרבים יש בו  ויוסף לימד אותם שלא יזיקו …ומיד הגמרא מדברת על נרות חנוכה שהיניחה למעלה מעשרים אמה פסולה להורות שצריך להשיג עינייני התורה גם עים השכל האנושי כדי שיהינו כל העולם “.  במילים שלנו יוסף רצה להשפיע בצידקותו המיוחדת המסמלת את כוח היתגברות על היצר .כדיברי הרב קוק”חוזק פנימי מבלי שאת פנים אל העולם החיצוני”:יופי עים גבורה”.בילשןן הסוד מידת היסוד.וכדיברי הרב שאול דוד בושקו”יוסף הוא צדיק  אבל מאידך לא פרוש מהעולם.וזה כוח מושלם להיתגבר על עשיו שכדיברי הרב קוק”מרכז עולמו ההשפעה החיצונה”. אז יוסף רצה ללכת למיצרים מיוזמתו ולהשפיע על התרבות השלטת אז ולהכניס בה מוסר בכלכלה ובפוליטיקה . לעומת זו “היתה יהודה לקודשו”.יהודה מסמל את הכוח הארצ הישראלי המיוחד הניבדל מאומות העולם .והוא חשב שצריך להקים אומה מיוחדת בארץ .והגויים יושפעו מיבחוץ כשיראו דגם של מדינה קדושה ואז אין צורך ללכת לגוים ולהשפיע אצלם .וזו סכנה גדולה שישראל יושפעו לרעה מהגויים. לכן יהודה אמר אתה יוסף רוצה להשפיע על הגויים אצלם אז תלך לא תצליח. בעצם דרך הויכוח הגדול הזה הנימשך עד היום בין ההשקפה הציונית חילונית וההשקפה הדתית ציונית נצטרך להגיע לשלב של הקמת אומה המנוהלת על ידי משיח בין יוסף שהוא הראשון להופיע -ומשיח ביו דוד .חיבור ביו יוסךף ויהודה .גשר בין שתי ההשקפות .ההשפעה על העמים מצד אחד ובניית מדינה קדושה על טיבעית מיצד שני. והחיבור הזה היה בין דוד המלך ויונתן בין שאול .יונתן מיבט בינימין אח של יוסף הבין שהשקפת יהודה דרך דוד היא המרכזית -להקים ממלכה קדושה בארץ ולהשפיע מיכאן על הגויים מיבלי חשש היתבוללות .ויונתן יהיה סגן המלך שיתרום מכוחו המיוחד של יוסף שיכול להשפיע כל העמים ולהישאר “צדיק יסוד עולם”. לפעול בעולם החומרי ולהיתגבר על כל היצרים השליליים . לכן  החכמים העריכו מאוד את תרבות יוון אבל במסגרת קדושת תורת ארץ ישראל . לכן נרות חנוכה אפשר לשים אותם למטה מעשרה טפחים כי מטרתם להאיר ולקדש את הסטיות השליליות של תרבות יוון .לקדש את הדברים החיוביים של יוון והעולם המערבי היום . אבל רק במסגרת מדינת ישראל של מלכות חשמונאי ומלכות ישראל של היום. ושניזכה לאחדות כל ההשקפות של עמינו במדינתינו.  שבת שלום וחנוכה שמח  הרבה אור וגבורה. “כי נר מיצוה ותורה אור ודרך חיים תוכחות מוסר”.
 מאיר  משה ואקנין מירושלים בירת ישראל.חג חנוכה שמח.

תגובות

עוד בנושא

עוד מהכותב

דילוג לתוכן