נכתב על ידי מאיר ואקנין
אנו בפרשיות תיאור מהלך שני המשיחים ושני המלכים יוסף ויהודה אשר רצון השפעתם לתיקון האנושות שונה. יוסף הוא החולם להיות מאלם את אלומי התרבות המצרית וממנה את תרבות כל העולם.יהודה נמצא בארץ ישראל ודרך יוזמת תמר הצד הפנימי מוליד את משיח בן דוד שהוא דרגת עולם הבא שבא מיתוך קדושת תיקון הכלכלה החברתית של יוסף ומוסיף עליה את סגולת ישראל של תורת ארץ ישראל.זהו מימד עקרוני של השפעת זרם יוסף וזרם יהודה מפרשיות אלו ועד היום. יוסף היה לפי חכמי הסוד מידת יסוד שהיא תשתית מהות הברית בן העם העברי ובורא עולם שיצר את נשמת ישראל שהיא מהות העם העברי המכניס קדושה בכלכלה האנושית.אלא שרק יוסף המצליח להיות מושלם בקשר עם האחר למרות מעמדו במצרים הוא נקרא בפי חכמי עיקר התורה שהיא בעל פה , צדיק.הוא רואה דיוקנו של יעקב והוא לא נמשך לנשים הנכריות שהן התבוללות בתרבויות מצרים לדורותיהים.אלא שיוסף רק הוא צדיק בתרבות המצרים העולמית שאר נסיונות היהודים אשר בערי הפרזות בגלויות הניכר , להיות יוסף אצל האומות הסתיים בהתבוללות או בפוגרום וגירוש.גישת יוסף מבחוץ בוודאי קדושה ומרכזית והיא מוגדרת משיח בן יוסף בתנאי שהיא תהיה בחיבור עם משיח בן דוד.
נביא בכאן בנושא הפרשה ומהות שני המשיחים יוסף ויהודה וצורך אחדותם עי הרב אשכנזי זצל בשיעוריו בצרפתית.ובהמשך דברי חכמי החן השלה הקדוש ורבי צדוק הכהן מלובלין הפרי צדיק.
שיעור שנת 1984 בצרפתית.’ אנו עדים כאן בעובדת היות פרעה חולם, זה ייחודי לפרעה זה.
העברי הוא מסוגל לחלום כמו שאנו רואים את האבות שחלמו. כתוב ביעקב ‘ ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו בשמים. היה צריך להיות כתוב ויחלום ומה החלום, אלא שצריך לקרוא לפי הטעמים : ויחלום יש אתנחתא ובגלל שחלם שהיה יכול לחלום יש אפשרות לסולם מוצב ארצה וראשו בשמים. הסולם הוא לפי המדרש
הקרבנות התפילה. אלו האמצעים המאפשרים
את היות סולם המקשר, והכל כי יעקב,העברי מסוגל לחלום. העברי בחלום רואה את המצב
ההמושלם של עולם הבא של האנושות.לכן החלום זו סגולה עברית. אי לכך זה פרעה יחודי
שהוא נמצא במצב של הזדהות עם הסגולה
העברית בהיותו גם הוא חולם. לכן יוסף יכול ורוצה דווקא במצרים של פרעה החולם למצוא
את אפשרות התיקון בממלכה זה לא אצל סתם מצרי.
צריך להבין שהתורה לא מתארת אישים גדולים שהם הגיבורים המושלמים מפאת יחדותם הגדולה. אלא שהאישים הגדולים מראשית התורה כמו שם עבר האבות ועוד הם אישים אשר מטרתם הינה תיקון הכלל האנושות . אנו לא דת של גיבור אחד כמו הנצרות או האיסלם אנו דת של אישים גדולים הפועלים לתיקון הציבוריות העולמית אנושית. זו תורת הכלל ולא תורת הפרט.
השלה הקדוש מביא שיוסף הינו במדרגה,של שם ד יהיה במספרו הקטן שהוא 17. יהוה מספרו הגדול הוא 26. יוסף הצדיק לאחר משה ואהרון עם פנחס הוא אליהו הוא יהיה במדרגת מספר השם המלא של השם.בשלב הראשון יש אותיות יוס וה בשם יוסף, עם ביהוסף הכתוב בתהילים לא כל אותיות שם ה.כי עדיין ייסף הינו שלב ראשון במשיחות העברית.
אצל יהודה יש שם השם יהוה במסודר כי הוא עיקר מלכות ישראל.אלא כאמור האיחוד של משיח בן יוסף של קידוש החוץ ומשיח בן דוד של קידוש הפנים יתאחדו בדוד ואז שני הכוחות הנצרכים יהיו בקדושתם. הלאומי והקדושה בה.
הרב יהודה לאון אשכנזי זצל מביא בשיעורו על פרשת וישב ששם יוסף שורשו א ס ף, כנאמר בנביא אסוף אסיפם נאום ד.יוסף ששומר את בריתו העברית בשיא הטומאה במצרים רק בתנאי זה ובהמשך לכך יכול להיות המאסף ומחזיר את האחדות לכל שבטי ישראל .הרב היה אומר שהפירוד של השבטים נולד כי הם נולדו בגלות לבן.ויהי כל הארץ שפה אחת, האנושות היתה באחדות ברורה והיא התפלגה לאחר מגדל בבל.שם הוליד את עבר שהוא האדם המייצג ומאחד את כל האנושות אלא שלאחר מכך נולד פלג פלגנות.אומות העולם הנפרדות הם תוצאה של מגדל בבל ולא העם העברי. ישראל נמצא במצב של אנושות פרודה שזה הגלות רק לאחר
שהאנושות כבר היתה כזו. מהות הגלות והפירוד
הינה מהות של אומות העולם וממש לא של ישראל. האומות בגלות בפירוד כבר וישראל שמקורו העם העברי של עבר לפני לידת פלג האדם השלם המאוחד ומאחד שנולד במציאות הגלות העצמית אצל לבן ומיתוך גלות מצרים הוא צריך לחזור למהותו המאחדת המאספת העצמית.זה תפקיד יוסף המאסף.וזה דורש שמירת הברית.אי לכך פרשיות אלו הם נחיצות בירור שני המשיחים תפקידם ובעיקר איחוד שני הכוחות הלאומיים מאספים של יוסף ותורניים קדושה של יהודה. להגיע לאחדות בארץ ישראל
לאחר הפירוד בגלות.אחדות כוח יוסף להיות צדיק גם בחברת האומות בלי איחור וכוח הקדושה הישראלי של העלאת המדינה של הממד הכללי לקדושה.
זרם משיח בן יוסף כמובא עי הגאון מוילנא ורבי יעקב אביחצרא והרב קוק אשר אסף וקיבץ את גולי ישראל למדינה הישראלית צריך להתאחד שלא חלילה יגוע לאחר תפקידו ,עם זרם משיח
בן דוד של התורה האמיתית הכללית שמהותה תורת הסוד. איחוד הגוף החומרי הדומה למלכות האומות ביחודיות העברית עם מוסר עם הנשמה של התוכן הישראלי הקדוש בתוך הגוף המדיני החומרי. התיקון הזה של שבטי יה יאחד חזרה את האנושות להיות שפה אחת כפירוש רשי
לשון הקודש שזה איחוד החומר והקודש להיות אותה רמה. איחוד זה כמפורט בפרשיות וישב מקץ ויגש ויחי יוכל להיות רק כשעצמות יוסף יחזרו לשכם ויהודה לירושלים.בימינו איחוד התנועה הציונית החילונית המקורית שדאגה להציל את גולי ישראל באסיפם לארץ ישראל ולא אלה שמיתוך זרם זה בעצם מתנתקים ממנו, עם זרם נושאי התורה הכללית בארץ ישראל.ראה הספד הרב קוק זצל בהבאת עצמות הרצל זל לירושלים אשר מבאר את מהות שני המשיחים וראה פירושו המהותי הרב אשכנזי זצל בספרו הספד למשיח? על כל התהליך.
כך מלמד השלה הקדוש את העיקרים שהובאו עי הרב אשכנזי בסגנונו היחודי.
וכך מלמד אותנו בתורתו של השלה הקדוש קדימות יוסף למלך במצרים זה הפתח לבנית
מלכות מדינית כלכלית עוצמתית עם מוסר עברי
שהיא תהיה התשתית הנחוצה להשלמת מלכות
ישראל האמיתית של הקדושה באנושות והיא
מלכות יהודה דוד משיח בן דוד. תיקון ערות הארץ של הקשר הזוגי שזה התשתית הבסיסית
לבנית אימון מוסרי בתא הזוגי וזאת התשתית
לבנית אימון ומוסר בקשר הכלכלי החברתי פוליטי מדיני.זה מלכות יוסף הדומה למלכות הגוים בחיצוניות שלה אלא שונה במוסריות תיקון
הגוף הלאומי והכלכלה הלאומית כנאמר עי הרמבן וילקט יוסף את כל הכסף לפרעה שלא פתח חשבונות בנק בארץ כנען למרות מעמדו.
העיקר אחכ מלכות דוד והיא קדושת התורה בכל
המערכות והיא סגולת ישראל. היעד מלכות יוסף
ביחד עם מלכות יהודה גוף ונשמה.
השלה הקדוש.תורה שבכתב.פרשיות וישב מקץ
ויגש.’צריך שתדע כי ענין התיקון הוא סור מרע ועשה טוב.סור מרע הוא הסרת זוהמת הנחש שבא על חוה והטיל בה זוהמא והוא מתפשט מדוד לדור..בהסרת הזוהמא אז קבלת התורה ועשה טוב…ויושלם תיקון קריאת שם אדם בהשלמת אדם דוד משיח וישראל הם נקראים
אדם …הוצרך הצירוף והתיקון להיות במצרים
שתסור הטומאה מזרע קודש זרע יעקב שהוא
מעין שופריה דאדם הראשון קודם שחטא.
ומחשבת טיפה ראשונה היתה על יוסף ויוסף
הוא שומר הברית.על כן על ידו ירדו למצרים
להזדכך ולהצטרף במקום ערות הארץ…
התיקון היה על ידי יוסף במצרים כי הוא זרע
קודש זיו אוקנין של יעקב שהוא משופריה דאדם
שהוא בצלם אלוהים ולא טיפה סרוחה.ולבש
כתונת פסים סוד כתנות אור.על כן הוא שטנו
של עשיו כי הוא הפוכו של עשיו.עשיו הוא הנחש
טיפה סרוחה ותולדותיו ממזרים ויוסף ברית
קודש ששמר ברית קודש במצרים השטופים
זימה ולא נתפתה מאשת פוטיפר…ומאחר שמצרים היא ערות הארץ וגבר עליהים יוסף
על כן זכה למלוך שם …וזה היה הרושם שישראל אף דיהיו עבדים לפרעה יזדככו שם יעלו באותות
ומופתים יכניעו שר מצרים..
ולולי יוסף אזי חס ושלום עדיין היינו משועבדים ויוסף פתח זה הפתח…והקבה שלח רפואה
קודם למכה דיינו שלח את יוסף קודם השיעבוד
ואז נעשו ישראל לעם מיוחד ובחר השית בהם
לעם עד שהצליחו למלוכה מלך באמת הוא
דוד מלכינו משט יהודה .ואלו לא הקדים מלכות יוסף במצרים לה היה מעולם מלוכת יהודה.
וכן הוקדם משכן שילה בחלק יוסף לבית עולמים …
ובצאת ישראל ממצרים ונעשו לעם אז תיכף היתה יהודה לקודשו ישראל ממשלותיו וכן הדגלים דגל מחנה יהודה ראשון וכן בנשיאים
עד אחרי ירושת הארץ בימי שמואל נבחר שאול
מבנימין אבל לא היתה המלכות רק בדרך שאלה…ויוסף שהוא הצינור מלמעלה …היינו
מלכותצ שממנה מלכות בית דוד ..נמשך
המלכות לזרע יוסף זה גרם לרעות הרבה
נענשו החשמונאים שלקחו המלוכה …
ולא יתוקן עד לעתיד ואז יחזור ויקדים מלכות
בית יוסף למלכות בית דוד ואז יתוקן בית יוסף
מה שקלקלו בהתחלקות מלכות בית דוד .
כי לא יבוא משיח בן יוסף לצורך עצמו רק
יבוא בשביל משיח בן דוד כי הוא ימסור נפשו
והערה נפשו למות ודמו יכפר על עם ד.
באופן שיהיה אחכ מלכות בית דוד בעם ישראל נצחיית. ואז יהיו מקוימים שני החלומות
של יוסף דהיינו הקדמת המלוכה שלו במצרים
ואחכ לעתיד הקדמות מלוכה שלו למשיח
בן דוד.ובשני המלוכות אלו כוונתו בשביל
מלכות יהודה ושניהן שוין לטובה.ואז יוגמר התיקון להיות כראשית הבריאה השלימות בגוף
ונפש כתנות אור כתונת הפסים.
הרב הורוביץ השלה הקדוש.ספרו שני לוחות הברית.תורה שבכתב פרשיות וישב מקץ ויגש.
‘א דאחד הוא יעקב וכן יוסף, כי זה הא היא א רבתי דאדם ריש דברי הימים.כי שופריה דיעקב מעין שופריה דאדם , ויוסף בן זקונים שהיה זיו איקונין שלו דומה לאביו.והא דאדם היא א דכתנות אור שנתהפך בחטא האדם לכתנות עור בע.כמו שנאמר ויעש אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור שהוא עור ובשר תלבישני.דהיינו שהאדם יוצא מהאחדות שיש בו שני חלקים מתנגדים דהיינו גוף והנפש כשזה קם זה נופל.
מה שאין כן קודם שחטא היה כתנות אור אף הגוף אור ומאיר כמו הנשמה היה הגוף זך ודק.אעפ שהנשמה יותר במעלה מהגוף מכל מקום היו שניהם מאירות…
השלה הקדוש .צאן יוסף.’כי יב שבטים נקשרו בהם והם בסוד א סוד כולנו בני איש אחד נחנו כתיב חסר א ואחר כך כתיב שנים עשר עבדיך אחים אנחנו בני איש אחד…תוספות הא מורה על יוסף..’ זהו לימוד כוח האחדות והאסיפה של יוסף כפי לימוד הפרי צדיק שרק בעקבות עמדו במידת הברית מול האישה נכריה הוא כנא בזוהר נקרא צדיק ומתוך כך יכול להיות המלך שמכניס את מימד השבת הקדושה באכילה בצריכה בחברה ולאחד את השבטים.
רבי צדוק הכהן מלובלין פרי צדיק.
‘ויהי מקץ שנתים ימים..בזוהר הקדוש ומדרש רבה פתחו פרשה זו בפסוק קץ שם לחושך.וכתב
בזוהר הקדוש אבן אפל וצלמות דא אבן נגף. .
במדרש שכל זמן שהיצר הרע בעולם אופל וצלמות בעולם.הענין דהיצר הרע עיקר עסקו לשכח את האדם כמו שנא והיה אם שכח תשכח.
ובגמרא נדרים לב:דבשעת יצר הרע לית דמדכר
ליה ליצר טוב.ואותיות החשך הם שכחה.
ותחילת הבריאה היה בשביל האדם ואדם הראשון נברא ביום ו שהוא מידת צדיק יסוד עולם
שבשביל צדיק אחד נברא העולם .
ואחר שקלקל אדם הראשון נעשה יוסף מרכבה
למדת צדיק יסוד עולם מתקן הקלקול של אדם הראשון.אור זרוע לצדיק אור היפך החשך..וזוכה
לשמחה דכתיב לישרי לב שמחה.
זהו ויהי מקץ שנתברר יוסף שעשה קץ לחשך
שנעקר יצר הרע מלבו.לכן בפרשה זו נזכר שעשה
יוסף לאחיו סעודת שבת…והסעודה היה לכו לחמי בלחמי נהמא דאורייתא יינא דאררייתא
תורה שבעל פה…וכן יון נרמז וחשך שהחשיכה
עניהים של ישראל הם רצו להטיל בישראל זוהמת
הנחש והחשמונאים ניצחום ..נרות חנוכה אור
תורה שבעל פה היפך החושך… עי שזוכין למדת
צדיק זוכין לאור הראשון שנגנז לעמלי תורה
שבעל פה.’
יוסף המכניס אור העברי בדטרמניזם הכלכלי פוליטי המצרי שהוא יצר הרע האנושי חברתי.
זה מידת עולם הבא של השבת שהוא מדת יוסף מוסף של שבת שבת העברי מדת יוסף מגלה את השגחת הבורא בעולם הטבעי היצרי.
כך יוסף אוכל במידת שבת הזו עם השבטים.
זה מהות יוסף גילוי הרוחניות בחומר זה שבת.
אלא כאמור למעלה לפי החכמים משיח בן יוסף
מחויב לפתוח את דרך קיבוץ הגלויות הגאולה
ולאפשר את תוכן העבודה שהיא דוד.זה הליך
כל הפרשיות ממלכות יוסף בחוץ במצרים ועד
מלכות יהודה בירושלים כשלפי המקובלים דוד
מאחד את כוח יוסף וכוח יהודה. כשיהודה ומלכותו של הקדושה הוא העיקר.
השלה הקדוש.תורה שבכתב .’
‘ובדרך זה הלך יוסף הוא המשביר בר ויכלכל יוסף
את כל בית אביו. ובגד ללבוש כמו שנא לכולם
נתן חליפות שמלות.גם לבוש עור ובשר יתחלף
לאור זהו חליפות שמלות.ולבנימין נתן חמשה כי
בחלקו הבית מקדש …וכל הדברים שהיו עתה ביוסף כולם הם רומזים על העתיד ועל זה היה
גלגול ביאת יוסף למצרים ועל ידו ירדו כל בית
אביו.
וענין הגלות הזדככות כן כל הגלויות עד לבסוף יחזור יוסף ויוסיף ידו שנית למלוך הוא משיח בן
יוסף.אבל באמת תשאר המלוכה ליהודה.
ותיבת דם מן אדם יחזור לטוב.בענין מצרים ראו
כי רעה נגד פניכם.פרעה ראה דם ונתהפך לדם.
מילה.כן סוד דם מן אדם הוא דוד משיח כנודע כי
סוד אדם בגלגולו הוא א דם ד וד מ שיח.
ושבעים שנה של דוד המלך עה הם מן אלף שנים של אדם שהניח לו שבעים שנה.’
הרב מלמד אותנו המובא לעיל לפי תורתו של הרב אשכנזי ונוסיף כאן הסברים מתורת הרב אשכנזי זצל על תפקיד זרם
משיח בן יוסף המאסף ומכלכל את ישראל עד
לתיקון השלם של החזרת האדם של כוונת הבורא
שהוא העברי המתקן את חטא פירוד הערכים שנעשו עי אדם הראשון מול הבורא שתוקנו עי
דוד המלך דתיקן זאת. ועד המשיח שהוא בן דוד
המתקן את חטא הפירוד בן בני האדם זו הכנסת
הקדושה במפעל המדיני כלכלי פוליטי שגורם
פירוד.יוסף מאסף מקבץ את גולי ישראל בונה את הצד החומרי מדיני של המדינה העברית.זהו רק צעד הכרחי מהותי נחוץ אבל ראשון.דוד מתקן
את חטא האדם מול בוראו של אי שמירת המצוה
והיא הפרדת הערכים של טוב ורע. משיח מתקן את האחוה את האהבה בן בני האדם מיתוך התיקונים הקודמים. לכן אנו מצפים לבן דוד ולא.
לדוד. דוד כבר תיקן הדרוש כנאמר כאן ובן דוד
יתקן את האחדות והאהבה בן בני האדם זרמיו
ומדינותיו מיתוך מהתיקון במדינה של היהודים
ועד כל האנושות.אלא שזה נעשה בקשיים
כמו שאנו רואים בםרשיות אלו עם המאבק האידאולוגי בן יוסף ויהודה המלכות במצרים
התמודדות עם אשת פוטיפר ועד האיחוד והחזרה
להיות עם בארץ ישראל באחדות בסוף גלות מצרים.כך מלמד השלה הקדוש שמלכות יוסף
נתנה את האפשרות להיות עם במצרים עם מלוכה שתועיל להיות מלכות ישראל באמת בארץ ישראל של מלכות דוד של יהודה.
לכן הכל תמיד במישור הכללי והפרטי תמיד מושגח.כל מה שאירע ליוסף אירע לציון כך המדרש. כך כל תהליך הקושי של בורות הגלויות
וחלומות כל היוספים לתקן העולם וכל הפוגרומים בסוף בהשגחת הבורא וברצון היוזמים של זרמי
יוסף יהודה משה ודוד מובילים בחסד אל לתקומת עמינו לאחר חושך הגלויות שמוארים
במדינת ישראל בימינו עם כל הקושי שבתהליך.
ובה שאנו חיים בארץ ישראל את כל הקוממיות וראית חיילי צהל ממשלת ישראל ותורת ישראל.
מאיר משה ואקנין ירושלים.חודש טבת טוב של קידוש הרוגז של עשיו.
תגובות