משה יודע על מה מתפללים .תפילת הכלל של משה לכנס לא”י דגם התפילה לדורות

נרות שבת
לומדים בפרשה:
ואתחנן אל  ה בעת ההיא לאמור…אעברה  נא  ואראה את הארץ  הטובה ..ההר  הטוב והלבנון.
נכתב על ידי מאיר משה ואקנין למנוחת נשמתו הקדושה של  חותנו אוריאל כהן הי”ד, שמסר נפשו עבור כלל ישראל במלחמה בעמלק  העזתי היד מצדיע ומתגעגע
משה רבינו הגואל  הראשון  והאחרון של  ישראל לפי הארי  החי זל מתאר  כאן שהוא  במקביל  לכל  נביא ויותר מכל  נביא הינו במהות של יודע להתפלל. הרב אשכנזי בשיעורו על  התפילה  מלמד שהקבה אמר לאבימלך שאברהם יתפלל עבורו כי  נביא  הוא.הרב אבן  עזרא מביא שנביא  מלשון  ניב  שפתים יחודיות הדיבור האנושי הינו הדיבור  מלמטה למעלה וזאת  התפילה וזאת מהות יחודיות האדם השלם שהוא הנביא, לכן הוא היודע להתפלל.כשהדיבור של ה הוא מלמעלה למטה.אולי לדעתי לכך הספר כולו נקרא דברים כי התפילה היא דבור האדם מול  בוראו לבקשת צרכיו וצריכים לדעת על מה לבקש מתי ואיך ואיפה אי לכך הנביא הוא יודע את  כל  אופני  התפילה.הרי משה יכל לא להזכיר את  התפילה על  עצמו בחירת  משה לפרש בתורתו את חשיבות התפילה היא לימוד של תורה שבעל  פה של  דרגת משה רבינו.אי לכך המסכת הראשונה  בתלמוד ברכות  עוסקת  בברכות  התפילה ולא  בכדי! נציין  בכאן שמשה מתפלל מלמד על מהות התפילה לבעבור הכניסה לארץ  ישראל להקים בה מדינה  עברית הוא מתפלל לכך זה עיקר  תפילתו  על  עצמו אינו מבקש  שום  בקשה  אחרת תועלתית כל  שהיא רק ליכנס לארץ  ישראל כי זה מקום  המקדש השכינה התורה הנבואה זה דרגת  משה ותפילתו.
ואנו לומדים מכך שהתפילה הינה ראשית  כל עבור בקשות שאי  אפשר להשיג בפעולת  האדם כמו בקשת משה  לכנס לארץ  כי  זה  היה  מעל  הטבע  עבורו דווקא  כי הוא  בדרגא מעל המציאות  המדינית. כך מלמד הרב  אשכנזי  זצל  שמאיפה  יש לאדם  זכות  לומר  לה  תשנה  עבורי  את  החלטות  שלך זו  חוצפא! כביכול  ה  לא  מנהל את  עולמו? לכן אנו  מתפללים  רק  בזכות  אברהם  יצחק  יעקב שהם מתקנים  את  העולם  במידותם של  חסד  ודין ומעבירים  את  העולם  לדרגה  על  טבעית מוסרית  עברית וזאת  רק  האבות  יכלו  לכן  הם  התפללו לא לדברים  טבעיים  אלא לתיקון עולם ורק  אנו מכוח האבות זה של  תיקון  העולם  אנו  מורשים  ויכולים  להתפלל כי המלאכה היא  גם  שלנו. ובתוך המסגרת  הזו אנו מורשים לבקש  את  כל  הבקשות  שיעזרו להגיע  למטרת  האבות של  תיקון  האנושות ובתוך זאת גם  הבקשה  הפרטית. לכן  בתפילה מהתחלה  אומרים אלוקי אברהם  אלוקי  יצחק  אלוקי  יעקב.ומיתוך שמשה הנביא הכי גדול מתפלל על  כך  כי  מהות  דרגת  האבות  הינה  ארץ  ישראל שבה  פעלו ובאמצעה ומיתוכה  אפשר ומורשים להתפלל כי  רק  דרך  ארץ  ישראל יש  אפשרות  תיקון  אנושי  וגם השכינה  רק  בארץ  ואנו  משתחוים מול המקדש  בתור  הלכות  התפילה לכן  הקשר  מהותי  הלכתי. לכן  משה  מתפלל  עבורו  כי  זה  ליכנס  למקום  התפילה דהוא  ארץ  ישראל בכדי  להגיע  לתכלית  עבודת  האבות.לכן מהות  התפילה  הינה  בעיקר  להחזיר  את  השכינה לציון  וכל הבקשות  החומריות  הן  עזרה למתפלל  להשיג  זאת ואז  גם  הבקשה  החומרית הינה  מורשית למתפלל  ואינה חוצפה  של  שינוי  ההשגחה.
רשי.ואתחנן’אין חנון בכל מקום אלא לשון מתנת חינם אעפ שיש להם לצדיקים לתלות במעשיהם הטובים אין מבקשים מאת  המקום אלא מתנת  חינם לפי שנאמר לו וחנותי את אשר  אחון אמר לו בלשון ואתחנן .דא זה אחד מעשרה לשונות שנקראת תפלה כדאיתא בספרי.’
כך רשי  מלמד על אחד  מלשונות  התפילה  שהוא ואתחנן .ומלמד דמשה  בקש  מתנת  חינם כי להגיע להצלחת היצוע  משימת  האבות של  תיקון דהיא רק  נותנת  זכות להתפלל זה מעל הטבע  הרגיל  האנושי  ולכך  דרושה  עזרה  אלוקית. כך שגם  משה היה צריך לתפילה זו למרות  דרגתו.  ושבת זו  נקראת שבת  נחמו  ודווקא  בה  נושא  נתפילה  כי בקשת התפילה העל  אינטרסנטית  העל  טבעית  זו  התפילה לחזור  לארץ  ישראל  ולהצליח  לבנות  בה  מדינה  שכל  המערכות  הם  בקדושה הפוליטיקה  הכלכלה ושתורתה תהיה תורת  הכלל וזה  מאמץ  על  טבעי שדורש  תפילה כמובן עם  כל  המאמץ  האנושי  הדרוש. להתפלל  על  העל טבעי מכוחות  האדם  לא  פוטרים  את  האדם מעשייה יזומה. התפילה אז, תתן  כוח  לאדם להצליח  במשימה  העל  טבעית. וכל  זאת  בתפילה  במנין  כי  המנין  הציבורי  הוא  על  טבעי  הוא בלי חטא ציבור  לא  חוטא. ותפילה  להצלחת העל  טבעי  דורשת ציבור זה  אומר  אחדות.ותפילה  זו דורשת הכנעה וענוה כי זו  האדם  מכניע את  עצמו לבורא דרך הבקשה שהוא רוצה לעשות  רצון  בוראו שהוא לבוא  לארץ  ה  ארץ  ישראל ולא רצונו האישי  לבקש בקשות לתןעלתו ורק  לישאר  בגלות שאז  תפילתו לא שלמה וגם  הוא מתכון לירושלים שתבנה והיא  כבר  בנויה זה צפצוף  הזרזיר.
רבי חיים  בן  עטאר  הקדוש…עוד  נתכון לדייק ארבעה  תנאים הצריכין לקבלת  התפילה .אחד שיתפלל כעני הדופק על הפתח כדרך  אומרו תחננונים  ידבר  רש. ב שיבקש ממקור הרחמים ג זמן התפלה כדרך אומרו ואני תפילתי לך ה עת  רצון .ד שתהיה תפלתו מפורשת ולא תהיה סובלת פירוש בלתי הגון…’
.
.רבי  צדוק  הכהן  מלובלין  מלמד  בתורתו את דרגת בקשת הקבה ממשה הגואל שלא יתפלל יותר  מדי כי הוא צריך לישאר עם דור  המדבר להכניסו  לארץ  ישראל כך שהמדינה  העברית  תהיה בדרגת  העל  טבעית של  דור  המדבר ומנהיגם  משה אבל בתוך מסגרת  מדינית טבעית.זו משימה  שרק ישראל העם  העל  טבעי  יכול להצליח.ומנהיגי  הדור  הם  היודעים לזהות  את הזמן  שהוא זמן גלות  או  גאולה. ואם זה  הזמן של  הגאולה  אז  תפילת  משה מיושמת ופועלים ליכנס  לארץ  ישראל. זיהוי הזמן
…’רב  לך  אל תוסף דבר אלי רשי מספרי הרבה  מזה  שמור לך. לעולם הבא…

.שש שבועות הללו שלא ידחקו את  הקץ פירש  רשי  שלא ירבו בתחנונים על כך  יותר  מדי היינו שיש שהיה כח בידם להרבות בתפלה  והיו פועלים בתפילתם  לקרב את  הקץ כמו שמצינו  ברח  ובניו  במ פה.על זה  היה  שבועה שלא ידחקו  את  הקץ  כך הפירוש  רב  לך  בידי לעולם  הבא היינו בעד  דבר זה  שלא  תפציר  בתפילה כי  אם  היה  מפציר  בתפילה היה כח ביד  משה לפעול בתפילתו לבטל  הגזירה .אבל  רצון  השם יתברך  היה שישאר  משה רבינו  עה בחול  כדי  שעל  ידי  זה  יכניס  דור  המדבר לעתיד  כמו שנא  ויתא  ראשי  עם  תהה  בצידון  ותבוא  עמהם .זה שנא  רב לך  בידי לעולם  הבא  לא  בעד  שכר  מצוות רק  בעד  זה שלא תרבה בתפילה..אפילו כשיראו שהם ראוים ויש  להם  תורה  ומעשים  טובים  על  זה  היתה  השבועה  שלא  יעלו  בחומה .  כיון  שהקץ  לא  נגלה  כל זמן  שלא  עלה  ברצונו אין אתנו  יודע  אם  ראוים לגאולה  מצדם..’
.רבי חיים בן  עטאר  הקדוש.’ויתעבר ה  בי למות חוץ לארץ מטעם הידוע כדי שיעמדו עמו לעולם הבא …’  דגם  המנהיגות כאמור .
.וראה בעינך.’ הוצרך לומר תיבת בעיניך ומה  גם אחר  שאמר סמוך שא עיניך נתכוון לומר כי  מה ששאל  לראות על ידי הליכתו לארץ כאומרו אעברה ואראה יעשה לו ה נס ויראה באמצעות עיניו לבד בלא  הליכה כל מה ששאל לראות אחר שיעבור והוא דבר שאין עין הזולת תוכל לראות והוא מה שדקדק במאמר עיניך בכינוי..’
.כך מלמד אותנו אור  החיים  הקדוש על דרגת משה ועל דרגת הראיה  הנכונה שאנו צריכים להגיע  כשאנו  רואים את מרחבי וערי מדינת  ישראל שהראיה הינה על  טבעית ניסית של ארץ  ה  מקום  השכינה. לראות  את  הנכון ולא חלילה לבקר את ארצינו  חס  ושלום! זו הזכות שאנו תלמידי משה רבינו ולכן הוא המשיח שילמד את ישראל לראות את  כל  הארץ  ומעלתה  בכל  זמן  נתון גם כשאנו במלחמה  ואבדן  כמו שנהרג  חתני  אוריאל  כהן מפקד מילואים  ביסמ גבעתי  היד ה יעזור.
.הכלי  יקר.’כי מה שאמרתי אעברה נא היינו את  הארץ  הטובה לצורך הקנאת כל  הארץ בכללה אל ישראל  ומה שאמרתי ואראה היינו  ההר  הטוב  הזה והלבנון כי השלמות  הרוחני שבו נקנה  בראיה ..
‘ויש  אומרים שמשה  ביקש ראיית  הארץ שלא יהיה בכלל וכל מנאצי לא יראוה…’
כמה אנו צריכים  להיות  כאן  במדינת העברים ולזכות  להיות  בן  הבונים  אותה בכל תחום  ולא לאלה שלא  באים ואז  הם  במצב של לא  יראוה. אנו זוכים במעשינו ובחסד  האל להיות  בן  הרואים את השלימות  הרוחנית כדברי  הרב הראותינו במיוחד  הדרים בירושלים  ועוד לאלה  הקרובים למקום  המקדש את גילוי  השכינה  האלוקית  ממש  בעיניים שלנו. ובה שה  זיכני בעת עשיית ריצה ספורטיבית  בבוקר לראות  מארמון  הנציב את  מקום  המקדש. תהילה לאל היושב  בציון.
.המהרל  מפראג.ספרו נצח ישראל פרק  טו. בתורתו הנצחית מלמד אותנו דישראל הינו עם על  טבעי אלוקי אי  לכך נרדף בגלות בעולם  הזה  הגשמי שעדיין  לא  הגיע לשלמות כוונת הבורא. ישראל שייך לעולם שבא לאחר העולם הזה  העכשוי ובא מיתוכו ובהשלמתו. ישראל שייך  למעל  הענינים החומריים ותפקידו התורה  ותיקון  המוסרי  אנושי מדיני אי  לכך  הוא נטע  זר  במאבקי המעצמות המחפשות  רק  את הצד  החומרי העושר  והשליטה האנוכית  גאותנית  תועלתית. ישראל  הינו ענין אלוקי מובדל  מהגישה  הזו.בוודאי שישראל צריך לפעול בעולם  המתהוה להשלמתו ועדיין  לא  מושלם  חשוך  וקשה אבל מציאותו  העצמית  הינה מעל כל  זאת וכך מיתוך  היותו  על  טבעי  הוא  מביא  את  הענין  האלוקי  דווקא  בעולם הטבעי המוגבל  החומרי  הלא  שייך לישראל. יהפוך  את  העולם למציאות של תיקון של  עולם שבא  מיתוך מוגבלות  העולם  הטבעי  החשוך מטבעו . לכן  הוא  נרדף .וכך אנו  כבר  בה  בתוך  עולם  הבא שהוא  בעיקר  ארץ  ישראל בממלכה של  מדינה עצמאית  שתגיע להיות  מדיניות חומרית של  קדושה לכן  רק  כאן  יש  לעם  הנבדל  מקום  בארץ  הנבדלת  עם  הפיכת  כל  ענייני  המסחר והפוליטקה להיטת  קדושים ואז זה  ישראל המהותי.וזה מורכב לכן  נדרש  רק  מישראל ומאיתנו  עם  כל  הנסיונות.ואנו  בה  76 שנה  במדינת  ישראל הפורחת למרות המלחמות והאובדן  כמו של  חתני  אוריאל  כהן  היד.
מהרל נצח ישראל פרק  טו.
‘כי מאחר שבארנו בראיות ברורות כי ישראל הם עיקר הנבראים בעולם הזה ובשבילם נברא  העולם הרי ראינו  כי רוב ימי עולם הם בצרה וגלות בעולם  הזה ואיך הם עיקר  העולם .והתשובה  על  זה  כי חכמינו זל בדבריהם הנאמנים  הגידו  לנו תעלומות חכמה כי העולם הזה אינו מיוחד לישראל ואם היו ישראל מוכנים לעולם הזה והיה חלקם בעולם  הזה היה שאלה  גדולה כאשר החטא שלהם היה גורם ככ  אריכות  הגלות .אבל ישראל אין ראוי להם  העולם  הזה ואין עיקר  חלקם בעולם  הזה  הגשמי רק  ישראל כל  מעלתם ומדרגתם שהם נבלים  מן  הגשמי ואיך יעלה על  הדעת  שהם  יורשים עולם  הזה  הגשמי..
.וישראל בזמן הזה אינם יכולים לקבל רוב טובה ורוב פורעניות …למה  אינם  יכולים..מה הוא  המונע .אבל  הפירוש שאם היו מקבלים רוב טובה  בעולם  הזה היה מדרגת  ישראל מדרגת הגשמיים אבל  אין  הדבר כך כי  ישראל  הם  דבקים במעלה אלוקית הבלתי  גשמי ולפי זה  אינם יכולים לקבל לקבל  רוב  טובה בעולם  הזה  הגשמי בשביל  המדרגה האלוקית אשר לא  יעזוב  אותם  לגמרי..ובעולם  הזה צריך  האדם לתקן עצמו אל  העולם  הבא לכן הם צריכים להיות  מקוימים  בעולם  הזה..
.והנה בארו חכמים סיבת אריכות  הגלות .. טצל  עולם  הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה פסחים.ענין עולם הזה ועולם  הבא  מחולקים כי זה  גשמי  וזה  נבדל  מן  הגשמי לכן  אין  כל אדם  זוכה לשני שולחנות..
.אמר רבי אבא לעולם תהא בן  הנרדפים ולא  מן  הרודפים  שאין לך  נרדף  בעופות  יותר  מן  התורים  ובני  יונים והכשירן  הכתוב לגבי  המזבח
במדרש  אלוהים  יבקש  את  הנרדף..רבי יוסי  בן  נהוראי לעולם  הקבה מבקש  הנרדף הבל  נרדף  מפני  קין..ישראל  נרדף  מפנימ האומות..
 . וזה  כי  כל  דבר שהוא  בעולם  הזה שהוא  עולם  גשמי אין לו שייכות  אל  הנבדל מן  הגשמי מפני שחלקו  בעולם  הגשמי  בלבד .  מפני סה  שהוא  נרדף  בעולם  הזה מוכח שאין לו  מדרגה  חשובה בעולם  הזה הגשמי אם היה לו  מדריגה חשובה  בעולם  הזה הגשמי לא  היה אחר רודפו מאחר שאין  מיוחד אליו  העולם  הגשמי הוא שייך  אל  השי ביותר שהוא יתברך  נבדל מן  העולם  הגשמי…’
.אעברה נא  ואראה את הארץ הטובה. הפרי  צדיק מלמד בתורתו של תיקון היסטורי עי  ישראל בכלל בפרשנותו  וכאן בכוח הראיה  היחודית של משה ראיה של  רק  של  הטוב בלי רע שדרכה  יוכל  יהושוע  וישראל לנחול את  מעלתה של הארץ שהיא  כוח  הראיה של  בראשית של משה  של  אלעזר  הכהן שדרכו מונחל  כוח  תורה שבע פה  שהיא  סוד  ארץ  ישראל והיא התורה שרק  דרכה  בארץ  אפשר  לנחול  אותה.זיהוי היסטורי דרך לימוד והבנת תורה  שבעל  פה של כל  ישראלי  דרך  חלקו  בארץ  ישראל. ואין  ראיה  כזו  בגלות ברגע שחזרנו  ואנו  בתקופת  משיח  בן  יוסף לקראת  בן  דוד.
רבי צדוק  הכהן  מלובלין פרי צדיק מאמר יד
‘יש להבין הלא בקשתו היתה על כניסה לארץ  ישראל  ולמה  הזכיר  הראיה.והשם יתברך השיב לו עלה ראש הפסגה ושא עיניך וראה בעיניך..יש לדקדק כיון שאמר שא עיניך בודאי לראות בעיניו ולמה  אמר עוד  וראה  בעיניך.אחכ כתיב וצו את  יהושוע  והוא ינחיל אותם  את  הארץ אשר תראה גם  כן  מיותר.אך כבר אמרנו שמשה רבינו היה לו  כוח  הראיה שעי ראיתו היה  יכול  להכניס האור  כי  טוב…וכח זה הכניס משה רבינו עה לגדולי  ישראל  גם  כן כמו אלעזר  הכהן  דכתיב  ולפני  אלעזר  יעמוד..זה  שנא אתה  החילות  להראות  את  עבדך  הוה ליה לומר לעבדך  מיותר  תיבת  את אך הפירוש  להראות  לכלל  ישראל  את  עבדך  עי  עבדך  את  גדלך  שעי  משה זכו ישראל  לראיה  אעברה נא  ואראה  את  הארץ הטובה.ארץ הוא מדת מלכות פה תורה שבעל פה הטובה פירוש  האור  כי טוב.היינו  שעי כך אכניס האור כי טוב בהארץ  כדי שיזכו ישראל לאור תורה שבעל פה כל אחד לפי  כוחו.ההר  הטוב  הזה היינו  שיהיה  האור מפורש ככ עד  שיאמר  עליו כי  הוא  זה שיהה  כל  אחד  מראה  באצבעו… שיועיל  ראיתך שיוכל  יהושוע לחלק לכל  אחד  מישראל חלקו ושרשו בארץ  ישראל היינו  בתורה  שבעל  פה …כתיב  והוא יעבור והוא  ינחיל לשון  הוא מורה  על  בחינת עתיקא כמו  שאיתא אדרז רצ א עתיק  דאיתכסיא אקרי  הוא.
.ויש שזוכין עי בחינת עתיקא  קדישא  דאקרי גכ  הוא  עד שלא יתקלקל עוד כמו שיזכו להאור לעתיד בזמן משיח שיהיה בסוף אלף הו בתוספת  שבת .ושניהם  עי  מדת  יוסף  מדת  צדיק יסוד  עולם  שהוא  ו  זעירא  המחבר שמיא  וארעא שעל  ידו המשכה עד  בחינת כנסת  ישראל ויהושוע  שהוא  מזרעו הוא המחלק והמנחיל את  הארץ אשר תראה דייקא  כאמור.’
     מאיר ואקנין  ירושלים.

תגובות

עוד בנושא

עוד מהכותב

דילוג לתוכן