.מטרת יום הכיפורים דרך ניתוק מוחלט רק ליום אחת בשנה מהחומר הצריכה והכלכלה והאכילה האנושית להגעה ליעד של תיקון האכילה וצריכה ולהתאימה בהדרגה לממד הרוחני של העולם אכילה עם מוסר וקדושה במדיניות הכלכלית פוליטית ולא רק אכילה חומרית גרידא שהיא התשתית לכל הגאוה האישית, עד להגעת אפשרות כלימוד הפרי צדיק של חיים מדיניים גם בלי אכילה רק מעץ החיים של תורה בממלכה זו התורה הקדושה בחומר. זהו עולם הבא לאחר עולם הזה ומיתוכו. זו אכילת המן של דור דעה שרק להם נתנה תורה הקם לתחיה במציאות של ארץ ולא מדבר של דור הקוממיות של ישראל במדינתו שהיעד הינו מדינה קדושה עם ממד כללי של מן קדוש בצריכה הכלכלית.הענוה היא הפשיטות כלשון המהרל מפראג והתשתית הראשונית להגיע למסירות נפש של רצון ביעור הרע ועשיית עולם כמנהגו נוהג של רצון הבורא של עולם מתוקן .ענוה היא טיפול בכלל ולא דגש רק על אינטרסי הפרט שגם נחוצים במידה .
תשובה היא במידתיות בתהליך של תיקון מדוד שהיא תשובת האפשר ולא האוטופית עד לאפשרות רק עתידית בלבד של שלמות שהיא על טבעית ויעד רק לעתיד. וכך כלימוד ספר נפש החיים עקירת הרצון הוא עקירת החטא לשעבר.הובא עי בני חביבי בנימין שלום באזכרת אבי זל.
.נכתב עי מאיר משה ואקנין למנוחת נשמתו העליונה של חתני היקר באדם אוריאל כהן היד זל דניחן במדת הענוה במסירות נפשו להגעה לעולם מתוקן של דרגת אכילה בערב יום הכיפורים של עולם הבא מצדיע לך ומתגעגע!
.לנחמת כל המשפחות השכולות ובתוכן משפחות כהן ואקנין ובנחמת אלמנת צהל ביתי חנה שמחה שתחיה בתוך כל מאות אלמנות צהל במלחמה חרבות ברזל ובנחמת כל אלף היתומים של מלחמה זו ובתוכם נכדותי היפות והאהובות שיר וליה ובנחמת ציון וירושלים.
.רבי צדוק הכהן מלובלין.פרי צדיק .ערב יום הכיפורים.
‘בגמרא רה.ט. כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאלו התענה תשיעי ועשירי .’
..והוא דתענית יום הכיפורים אף שהוא רק תענית יום אחד מכל מקום מכפר הכל .לבד מה שעיצומו של יום מכפר בא התענית גם כן לכפרה. דעינין ראש השנה דאמרינן בו היום הרת עולם דהיינו שבמחשבה עלה להבראות בראש השנה. .תוספות רה כז.ואז במחשבה היה שיהיה כמו שנאמר אז והאלוהים עשה את האדם ישר רק אחר כן קלקל.ובכל ראש השנה הוא הרת עולם פירוש כמו שעלה במחשבה שעל ידי התקיעות שופר כשזוכין שהוא כהוגן אז נעשה מזה בחינת שופר גדול ומתקן הכל כמו שנאמר ביום ההוא יתקע בשופר גדול וגו.ומי שזוכה מתקן כל פגם אדם הראשון וצדיקים גמורים נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים .
.רק הבנונים תלוין ועומדין עד יום הכיפורים וביום הכיפורים נתקן הפגם הזה על ידי תענית ..רק איתא בספרים דאם היה ממתין עד שבת ואכילת שבת מאילנא דחיי ואז היה היתר.
אבל עי תענית יום הכיפורים שכל ישראל ממתינין מעת לעת שלם בלי שום אכילה . .. הוא תיקון לפגם אדם הראשון בשלימות.
.בערב יום הכיפורים עי האכילה הוא התיקון שיהיה האכילה בקדושה .וכמו כן אכילת שבתות וימים טובים הוא גם כן תיקון לפגם אדם הראשון וכמו שאמרו אלמלא שמרו ישראל שבת אחת כהלכתה מיד נגאלין .היינו על פי שאמרו כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו .כבר אמרנו דדייקו בגמרא כל המענג את השבת ולא המתענג בשבת שצריך שיהיה הכוונה רק לשם שמים …היה מיד בן דוד בא.
.וכן אכילת אינון דמשתדלין באורייתא דנקראים שבתות וימים טובים כמו שאמר בזוהר הקדוש.היינו שאכילתם הוא רק שיהיה להם קיום החיים לתורה הוא גם כן תיקון לאותו פגם שאכל מעץ הדעת טוב ורע ועל ידי זה גרם הוא שיהיה היפך החיים…שאמרו כל מזונותיו של אדם קצובין מראש השנה ואדם היינו ישראל כמו שאמרו אתם קרויים אדם ובפסוק מפורש כי חק לישראל הוא הפירוש שהשם יתברך קוצב וחוקק לכל אחד מישראל כמה מזונות שנצרך לו לקיום התורה והמצות ועבודת השם יתברך על כל השנה.והכהן הגדול ביום הכיפורים גם כן מתקן פגם אדם הראשון שיהיה האכילה רק לצורך החיים לתורה.
.ואכילת ערב יום הכיפורים הוא לתקן כל תענוגי הגוף שיהיה בקדושה..הראש כתב להרבות בסעודה ..וכן נראה ממה שדקדקו התוספות..הכל מודים בערב יום הכיפורים דבעינן נמי לכם כדאמר התם בעצרת …ששם יש מצות ענג ושמחה..
.אבל באמת שגם בערב יום הכיפורים יש מצוה בעונג ושתיה .בזוהר הקדוש מפורש למענגא נפשיה במיכלתא ומשתיא ובתיקונים איתא למחדי ביה.
.אך ענין אכילת ערב יום הכיפורים בא לתקן כל אכילת ועינוגי הגוף שיהיה בקדושה כמו קודם החטא שרק אחר הקלקול הכניס הנחש הנאת הגוף שלא לשם שמים.וזה שאמרו חכמינו זל כאלו התענה תשיעי שאכילת תשיעי לבד נחשב כתענית תשיעי ועשירי יחד .
שנחשב בכתבי הארי זל ב ימים רצופין ככז תעניות היינו יום הב ככז תעניות .והוא לתקן בערב יום הכיפורים הפגם מכל וכל.דעיקר מה שקצבו בספרי המקובלים התעניתים הוא לאשר יש עבירות חמורות שתשובה ויום הכיפורים תולין ויסורין ממרקין כמו שאמרו.
ושקלו המקובלים התעניתים שנצרך לכל חטא שלא יהיה צריך ליסורין שימרקו. ועל זה הוא אכילת ערב יום הכיפורים לתקן זה …אכילת ערב יום הכיפורים לתקן פגם אדם הראשון שיהיו רק ההנאות גם כן בקדושה.
.ויום הכיפורים הוא בחינת עלמא דאתי ואיתא העולם הבא אין בו אכילה ושתיה דשבת הוא רק מעין עולם הבא א משישם לעולם הבא .ובא בו המצוה בעינוגי הגוף בקדושה.
.ויום הכיפורים שהוא לגמרי מעלמא דאתי המצוה בתענית ואין בו אכילה ושתיה.ואכילת ערב יום הכיפורים כאלו התענה תשיעי ועשירי יחד מפני שהוא כמו כז תעניות אחד וכו כמספר שם הויה ,דמתקן כל הפגם של הנאת עצמו מאדם הראשון.
ומטעם זה נסדר ביומא בפרק יום הכיפורים מענין המן שאין זה בסתם רק שבכל מקום יש בו שייכות להענין..כן ענין אגדת המן בפרק יום כיפורים שהמן היה לחם מן השמים . וביום הכיפורים הוא המזונות הרוחני מהמן קודם שנתגשם .ובערב יום הכיפורים האכילה ושתיה הוא בהחינת מן אחר שנתגשם וירד לעולם הזה ‘
.דברי קדשו של הפרי צדיק מבהירים את מהות קדושת חג יום הכיפורים אשר הוא תיקון חוסר המתנה של אדם הראשון לאפשרות אכילה בדרגת שבת חיבור הגשמי עם מקורו הרוחני .זו העלאת העונג האנושי לעילויו בדרגה רוחניות אשר היא מקור כל ההתהוות הגשמית .כך הצום בכיפור הינו לתקן זאת העינוי המביא להכרת עומק הרוחני בעולם עצמו.
אכילת ערב יום כיפור הינה האכילה המתקנת כל ההנאות הלא טהורות ומעלה את העונג לקדושה.זהו עולם הבא עולם מתוקן של סדר הנכון של החיים שהם התאמה הכל לתורה ואז עץ הדעת יהיה מבורר מה בן טוב לרע ולא ערבוב ואי בירור הטוב מהרע .זו האכילה של ערב כיפור האכילה המבררת את העונג ואת החיים בחיבורם לתורה.ואז תענית יום כיפור יתקן את כל האכילות ויחבר אותן למקורם הרוחני מעין המן אוכל שבמקורו רוחני . חזרה לאכילה רק מעץ החיים התורה לפני כל אכילה גשמית.חזרה לאחר הצום כלימוד הפרי צדיק לאפשרות אכילה מוגדרת רק של פירות לפני הדרדרות של אכילת עשבים ואחכ עוד הדרדרות של בשר עד לאפשרות של חוסר אכילה בכלל ואכילה של לעבדה ולשמרה שהיא לפי הזוהר מצות עשה ולא תעשה. זומ דרגא של האדם כשנברא האם היא אפשרית? כן לפי הפרי צדיק אולי הצריכה תהיה רק מה שצריך ותו לא! כך גם לימוד הרב קוק שלעתיד כשהעולם יתוקן אז לא נאכל בשר.אגב יש היום גם דיאטות של צום חלקי שתואמות בריאותית. תיקון של אכילה זו הכלכלה הקדושה המפותחת אבל לא משעבדת ונותנת זמן לתורה ולמצוה .זו החכמה המחוברת למקורה .זו קבלת מלכות שמים של תיקון קבלת המצוה של ד ולא עשיית רצון האדם וקדימתו לצו הבורא.
כאן האכילה זה כל עשיה הנאה ורצון אנושי המחוייב להיות קשור לרצון הבורא ולמקור הרוחני העליון של כל עשייה זה עולם הבא.וזה רק דרך קודש הקודשים בירושלים ועי האיש המושלם הכהן גדול.
.זו הגדולה שהתגלתה בדורינו בכלל עי כל החלוצים שקדמו את החזרה של ישראל לארצו וגם אם בלי ידיעה החזירו את השכינה לבית מלונה שזה ארץ ישראל ואז כל הממד הכלכלי צרכני התקדם בעם ישראל לשלב ימות המשיח שהוא כלכלה וצריכה כללית של מערך של מדינה בארץ ישראל ולא רק צריכה ואכילה פרטית שהיתה בגלויות כולן. וכלכלת של עם של כלל היא הגדרה של קדושה כי הקדושה אפשרית אך ורק בכלל ולא בפרט לכן בתפילות כיפור אומרים בקול רם את פסוקי השמע ולמנהג מרוקו גם תפילה בלחש היתה נאמרת בקול רם זה ממד הכלל. לכן גם האכילה בערב, כיפור היא בדרגת של קדושה רוחנית של כלל.וכך אפשר לעניות דעתי להבין עוד יותר את תורת הפרי צדיק אשר מעלה את אכילת ערב יום הכיפורים לאכילה של עולם מתוקן של עולם הבא והפרי צדיק מביא שנושא אכילת המן ומדרגת דור דעה בכך נמצא במסכת יומא ולא בכדי,כי זה תיאור אכילת דור המדבר בתור כלל בתור עם עם דרגה רוחנית עליונה של דור שכבר הגיע למדרגת עולם הבא. וזאת כי אכל את המן בכדי להתחנך לאמונה לביטחון לקראת יישום מעלה זאת באופן פרקטי בתור מדינה בארץ ישראל שרק בה יהיה אפשרי להגיע לאחר התקדמות בשלבי הגאולה בתוכה לדרגא שכלכלת הכלל של המדינה העברית תהיה בדרגת מן דרך כל הפעילות האנושית הדרושה לבניית כלכלה של מעצמה אבל בדרגת אכילה וצריכה וכלכלה עם מוסר התורה וכך זו תהיה אכילה של דרגת ערב יום הכיפורים של האדם השלם לפני הטא. וכך המדינה הישראלית תהיה של טיפול בצדדים הרוחניים של האנושות דרך תורת הכלל כשהצד הכלכלי יעשה בצורה יזומית אנושית אבל בלי השתעבדות לחומר ואז יעשה בצורה טבעית אבל עם ממד ניסי של ברכת ה שהתעסקות עם מידה תספיק לתעשייה מפוארת שבה גם האומות יפתחו אותה. ואז כנא עי הפרי צדיק במאמר אחר נגיע לשלב שישראל יתן דוגמא של אפשרות לחיי תורה וקדושה גם בלי אכילה יתירה רק של פירות וגם אפשרות בלי אכילה בכלל ואז ישראל יהיה כהן הגדול של האנושות והם יעסקו בחומר כעשיו לפני קלקולו ויעקב בתורה . כל זאת כמובן עם שלבים של ראשית חזרה לכלכלה של מדינה עי ישראל ולאיטו עד הגעה לשלב של ברכת השם במעשה האדם כאן והתעסקות בממד האכילה בצידה העליון התואם לרוחניות עם לימוד התורה ונס של כלכלה עם ברכת ה במעשה.לכן יום כיפור הינו מצב של אדם היכול גם לא לאכול ולא לפעול ובכל זאת להיות .
.ובמלחמת חרבות ברזל ראינו את חיילי צהל גם במילואים כמו חתני היקר אוריאל כהן מצור הדסה אשר במסירת נפשו ממש עבור המדינה והעם והמסורת העברית הראו את היותם בדרגת נשמות התיקון של עולם הבא שבו האידאל הרוחני שהוא רק בכלל מתבטא היה בראש סדר העדיפות שלהם.והם עזבו את הצד החומרי שבחיים שלהם בכדי לידבק בממד הצלת הכלל כולו שזה אפילו יותר מממד האכילה הקדושה הרוחנית של ערב כיפור. זכיתי להיות חותן נשמה עליונה כמו של אוריאל כהן חתני.אי לכך בוודאי שהשנה ביום הכיפורים אנו חייבים להתחבר בתפילות ובהחחלטות התשובה לממד הקדושה של נשמות הקדושים של חיילי צהל שמסרו וממשיכים למסור הנפש לקיום הקדושה הישראלית במדינת ישראל , זו זהות העברית! וחייבים לדבר על ממד של תשובה שלהם שהיא הכי עליונה תשובה שהיא במעלתה העצמית מעל לתשובה על חטא; תשובה של רצון ביעור הרע והחזרת העולם למנהגו תשובה עצמית.ולא יכולים רק לומר תורה או תפילה כמו כל כיפור מבלי להרגיש זאת.עברנו פאזה!!לומר זאת!!! הם תקנו את פגם אדם הראשון הפכו את החומריות של חיים שהיתה גם קדושה לרוחניות של אכילה לפני ערבוב הטוב והרע של עץ הדעת הם הגיעו לאכילת עץ החיים הצלת המדינה שבה תורת הכלל מיושמת.הם היו במהלך התשובה של יעדה להחזיר את העולם למקורו הטוב זו תשובה שהיא השבת העולם לתיקונו זו תשובה של התקדמות גם בלי נושא החטא.
.הרב יהודה לאון אשכנזי זצל שיעורו בצרפתית שנת 1985 על ראש השנה התשובה וגם על לימוד של אחד ממאמרי הרב קוק בנושא מהות התשובה.
‘ישנה תשובת ההבעה שהיא להביע את מהות החטא ולהגדירו.יש תשובת המשקל עשו את תיקון החטא עי משקל הכנגד לו כדוגמא ישיבה בעירום על כוורת לתיקון .זו תשובה שחכמים אומרים שלא ברת השגה לכן לא לדורינו .ויש תשובת הכתוב שהיא לפי השולחן ערוך המתאים למצב האדם המוגבל .לכן תשובה זו היא בעצם בשמחה כי היא תשובת האפשרי במדידה ובתהליך.מושג חוזר בתשובה אינו מדויק כי לאן יחזור אם לא היה באף מקום לכן אנו עדים בדורינו ולא רק בישראל לרצון לחיבור לשורשים. אלא זו אולי חזרה לדתיות! ולא תשובה וכאן הרב קוק חידש את התשובה בתור חזרה לזהות העברית ולזהות האדם בכלל.
הרב קוק ‘ יסוד העריגה אל השלמות..’ וכאן יש מהות של לימוד מרכזי אין אפשרות להשיג בעולם זה שלמות מוחלטת רק שלמות מוגבלת לכל אקט עצמו ותחום מוגדר.ומשם לעוד התקדמות .לכן הנוצרים הביאו את מושג השלמות perfection לסילוף שאפשר להשיג רק במוות ואז אי אפשר התנהגות מוסרית בעולם הזה החומרי וגם כל התקדמות כנאמר מדודה לא רלונטית כי יהיה חטא אז נוריד את המצוות כי אין אפשרות לתיקון מלא! ממש הפיך התורה של התקדמות צעד צעד ואופטימיות לכן מצוה ותורה גם בעולם לא מושלם.אי לכך הם לא יכולים להיות מאושרים בעולם הזה המלא צרות.אבל אצל הרב קוק המתאר אמנם את השאיפה העליונה לשלמות מוחלטת אבל זה לעתיד ממש וכל השגת שלמות מוגבלת של תיקון כל פרמטר של החיים היא תשובה לכן אפשר גם לשמוח אבל בידיעה שלא הגענו עוד לשלמות האדם והעולם.
.לכן צריך ללמוד את ממד התשובה במהרל וברב קוק ובפרי צדיק ואצל הרב אשכנזי בשיעוריו להבין את ממדיה השונים, כי יש תשובה עצמית של התקדמות העולם להיות כרצון הבורא דהיא היעד לא רק התשובה על החטא שהיא רק התשובה הראשונה. כנאמר עי הרב בן עזרא רב בבית כנסת אורות יהודה בירושלים שהביא את הרב אשכנזי זצל שעולם כמנהגו נוהג שצריך להחזיר את העולם למנהגו הטבעי של רצון האל עולם מתוקן זו התשובה מאהבה של רצון התעלות האנושות לאחר ביעור הרע שהיא יעד תשובה על החטא החיונית לפני.הם היו ביעד כבר .וזו תורת המהרל על התשובה המעליא. תשובת כל העולם והם הקדושים גיבורים היו הכוח במסירות נפשם לקידומו דרך קיום מדינת היהודים שהיא תהיה הדגם של האדם השלם האוכל מעץ של חיי אדאל ערכי וכך מנהל את מדינתו ישראל זה כסא ה בעולם כדברי הרב קוק.ובוודאי שדרושה לפני ותוך כדי כל נתיבות התשובה שהמהרל מלמד בספריו נתיבות הענוה והפשיטות ראשית כל הלשון התורה ועוד עד התשובה המתוארת בכאן שהם השיגו בבת אחת!
.המהרל מפראג פרק ב.נתיב התשובה.
‘ כי התשובה הוא שייך מצד השי דוקא כי היא בלבד מקבל שבים ..כי לעתיד האדם מוכן אל העולם הבא כדכתיב וייצר בשני יודין יצירה בעולם הזה ויצירה בעולם ולעהב כאשר יהיה ראוי לו עהב והוא אינו מקבל עולם הבא דבר זה אין למעלה הימנו בחסרון והחסר הוה בצער .
ובפרק יום הכיפורים יומא פו א.אר חמא בר חנינא גדולה תשובה דמביאה רפואה לעולם …דע לך כי התשובה היא לאדם מצד כי האדם נברא בהתחלתו בלא חטא וכאשר הוא שב אל השי אז האדם חוזר אל התחלתו ומפני זה ראויה התשובה להביא רפואה לעולם כי הרפואה גם כן שהוא שב להיות כבתחלה.וכאשר בני אדם עושים תשובה וחוזרים אל התחלתם העולם גכ חוזר אל התחלתו לתקן כל קלקול שהוא בעולם. ולפיכך אמר גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם כאשר העולם מתדבק בהתחלתו והבן זה…
.ההפרש שיש בן העובד מאהבה ובין העובד מיראה כי העובד מאהבה יש לו אהבה ודביקות אל השי מצד עצמו אבל העובד מיראה היראה הזאת מצד השי לכך רפואתו מן השי לא מצד האדם עצמו ודבר זה צריך להבין מאוד…שובו בנים שובבים ארפא משובתם.. דמשמע שהתשובה היא מצד עצמו של האדם וכתיב כי אנכי בעלתי בכם דמשמע התשובה אינה מן האדם והיא מצד הקבה שגורם לו בעל כרחו שישוב כמו שנאמר ואנכי בעלתי בכם..
.ומעתה יש ג בעלי תשובה המדריגה העליונה ביותר שהם שבים מאהבה ואחכ אותם שהם שבים מחמת יראה מן השי המדרגה השלישית שהם שבים מחמת היסורים אשר מכח צרה חוזרים לשוב אל השי כמו שעשה מנשה שמחמת יסורין היה שב אל השי …כי התשובה הוא שחוזר אל התחלתו והתחלת האדם מן תחת כסא כי משם הנשמה חצובה ועד שם מגיע הפשיטות כי תתשובה הזאת היא הפשיטות.
.אמנם עיקר הפירוש כי התשובה מה שהוא שב אל השי בכל לבבו ובכל נפשו ודבר זה הוא סדר העולם שהעולם הזה שב אל השי ואין לו קיום מצד עצמו רק שהוא שב אל השי אשר ממנו הוא נמצא ואליו שבים כל הנמצאים וזהו קיום שלהם…שהעולם יש לו השבה אל השי והוא קיומו …ודבר זה שהוא סדר העולם כך ברא השי את העולם וזה עצמו זכות האדם כאשר האדם נמשך אחר סדר העולם אשר סידר השי .
כי זהו ענין כל התורה שהיא סדר העולם שסידר השם יתברך את העולם …’
.נתיב הענוה.פרק א
‘…כאשר הוא בעל ענוה אי אפשר שלא יהיה ירא שמים …כי בעל הענוה לא יוגדר ולא יוגבל כלל ודבר זה מורה על פשיטות הגמור שהוא פשוט והפשוט הגמור לא מוגבל…הוא עושה משפט יתום ואלמנה וזהו מצד הפשיטות שבו…עושה משפט אל הכל ..זוהי המעלה עליונה על הכל ..ומדת הפשיטות כאשר מסולק מן הגוף הגשמי…והאלוהים יבקש את הנרדף אתה מוצא כל מי שנרדף מאחר הקבה בוחר בו כי יעקב נרדף מעשיו ואוהב את יעקב …’
.כך בתורת המהרל המתאר את העל טבעיות של התשובה שרק ה יכול לקבל ולעשות לאדם החוזר לטבעיותו עם תשתית הענוה אשר האדם גם לא רואה רק את עצמו ומקבל ליותר עשיה את רדיפות היסורין שבחיים למעלה יותר גדולה
.כך הפועלים עם אל בכל תחום לקידום העולם ובוודאי חיילי צהל שמתו על קידוש השם שהם ממש מדת הענוה שהיא הפשיטות שהוא נמסרת מעל האישיות האישית להצלת הכלל זו ענוה אמיתית של ידיעת מה הערך העליון של החיים. ובוודאי שאנו מקדשים את החיים אבל יש שלב של קידוש השם שהוא לפני שעושים אותו רק אלו .
מאיר משה ואקנין ירושלים.
.שבת שלום חתימה טובה חג שמח וחג סוכות שמח.
תגובות