השבת אנו קוראים את פרשת זכור בפרשת כי תצא בספר דברים .אנו קוראים את הציווי של מחיית עמלק לפני פורים הואיל והמן הינו מזרע עמלק . נבאר את מהותו והתנגדותו של עמלק ראשית בתור עם בתחילת היסטורית ישראל ובמשך ההיסטוריה עד ימינו בתור אידאולוגיה עמלקית .
מיהו עמלק ?
הרב אשכנזי :’פרשת וישלח: ( פרק לו’ פס’ ט- יב)
‘ואלה תלדות עשיו אבי אדום בהר שעיר .אלה שמות בני עשיו אליפז בן עדה אשת עשיו רעואל בן בשמת אשת עשיו .ויהיו בני אליפז תימן אומר צפו וגעתם וקנז. ותמנע היתה פילגש לאליפז בן עשיו ותלד לאליפז את עמלק ..’
רש”י :‘להודיע גדולתו של אברהם כמה היו תאבים לידבק בזרעו .תמנע זו בת אלופים היתה שנאמר “ואחות לוטן תמנע” ולוטן מאלופי יושבי שעיר היה, אמרה איני זוכה להנשא לך הלואי ואהיה פילגש’.
לומדים אנו מהפסוקים שעשיו הוא האב של האומה הנקראת אדום .וגם שתמנע בת נסיך -אלוף- החורי רצתה להידבק בזרעו של אברהם ולכן היתה פלגש לאליפז בן עשיו . חמיה היה עשיו.
הגמרא בסנהדרין אומרת :
‘ואחות לוטן תמנע’ פסוק כב פרק לו בבראשית. מה הפסוק בא ללמד אותנו. הגמרא אומרת שגם מפסוק הנראה טריוויאלי לחלוטין ישנו מסר עצום .ומהו המסר?
הגמרא מסבירה: שתמנע בת אלופי החורי רצתה להיות פילגש ראשית כל לאבות, לאברהם, יצחק ויעקב. האבות סירבו. מה מטרת הבקשה של תמנע?
היא רצתה להידבק באבות באברהם בכדי להיות הרחם של הולדת העם העברי ושהיא תביא לעולם את ישראל אבל לפי השקפתה.. בבקשתה הייתה לה מטרה לאומית ;להוליד את האומה העברית , אבל להוליד אותה דרכה דרך השקפתה ,ולזה חשש אברהם וסירב כי הוא החליט שהלידה של האומה העברית מבחינת אומה תהיה רק משרה וזו עובדה לאומית דרך האימהות.שרה תהיה הרחם של הולדת האומה העברית ,דרך הגישה הטהורה של תחילת היווסדה של האומה העברית. יצירת אומה דרך המידות של אברהם ושרה ולאחר מכן של יצחק ורבקה ולאחר כך של יעקב ולאה ורחל.
זאת אומרת שלא תהיה נגיעה בשלב הראשוני של היווסדות האומה לאף השקפה ורחם של אומה אחרת. לעומת זה עשיו צאצא של אברהם בחר להינשא לבנות כנען ולבנות ישמעאל ואליפז לעדה החורית.
האבות התחתנו רק עם נשים ממשפחת העברים הקדומה ולא עם בנות המקום. נקודה זו חשובה ביותר לכן התורה מאריכה בסיפור לקיחת הנשים אצל האבות ובזיהוי הנשים שעשיו ואליפז לקחו.תמנע בסופו של ענין נדבקה בכל זאת בזרע אברהם אבל דרך אליפז שנולד לעשיו מנשות כנען .
ומזה יצא עמלק?
הלימוד הוא שהיה רצון של האומות הקדומות כמו תמנע שישראל יצא מהם .רצון זה הוא חיובי כי הם מזהים שזרע העברים הוא הצלת האנושות ולכן רוצים להוליד אותו בעצמם. אלא שהם רוצים להוליד את האומה העברית דרך השקפתם שהיא לא ההשקפה של המידות של האבות .בעצם הם רוצים להחליף את ישראל ולהיות הם בעצמם ישראל .
אנו רואים זאת אצל הנצרות והאסלם. בנצרות הם קוראים לעצמם Verus Israel הישראל האמתי, הם טוענים שהם ישראל והאיסלם בהתנגדותו למדינת ישראל אומר בעצם שהוא ישראל האמתי.
רואים כאן שעמלק היוצא מעשיו ומנכדו שהם זרע אברהם אבל דרך נשות כנען ותמנע אחות אלוף החורי.
עמלק מתנגד לישראל ובעצם מגיע מההשקפה של נשות סבו עשיו ואשתו של בן עשיו אליפז ,להחליף את ישראל. רצון זה שלא מצליח בעקבות סירוב האבות להתחתן עם תמנע מוביל לשנאה תהומית של אידאולוגית עמלק להשמיד חלילה את ישראל. רצון זה מונע מההבנה שישראל הוא הזרע האמתי של האבות והם עם נשותיהם הכנעניות ואחרות נפסלו מזרע ישראל. רואים כאן שהמאבק הוא לאומי ולא דתי; עמלק מתנגד ללאומית של האמונה הישראלית הבאה מהאבות דרך האישיות של האימהות העבריות ולא הזרות. בעצם הלאומיות העברית מגיעה מהאימהות. לעומת זאת רות הבאה מלוט גם משפחת אברהם חוזרת לעם העברי ומולידה את המשיח.נחש ומשיח אותה גמטריה. עמלק זה הנחש ורות משיח. תלוי בטהרת היוזמה.
המאבק הזה כאמור הוא בכל הדורות ,ושלא נטעה הוא מאבק לאומי .ההתנגדות היא לכלל ישראל והיום למדינת ישראל .וכמובן מתווספת להתנגדות הלאומית המאבק נגד תורת ישראל. ונבין שהתנגדות של אידאולוגית עמלק אז והיום הינה למנוע את כניסת ישראל לארץ ישראל . חייבים להבין שארץ ישראל זה תורת ישראל .
הגמרא בשבת :‘מלמד שכפה עליהם הר כגיגית אם תקבלו את התורה מוטב ואם לא שם תהא קבורתכם’. אלא שדור דעה דור המדבר בסופו של ענין לא נכנס לארץ ,זאת אומרת שבאמת המדבר היה קבורתו, אז לא קבלו את התורה באמת. כי אם היו באמת מקבלים היו נכנסים לארץ והמדבר לא היה קבורתם .’ (שיעור של הרב אשכנזי שנת 1979 על פורים).
מאבק זה עם עמלק קורה בכל צומת היסטורית של העם .
הכלי יקר (פרשת בשלח): ‘ויהי ידיו אמונה עד בא השמש’ – כי עמלק בא עליהם בימי משה שהיה זמן בוקרן ותחילת זריחתם של ישראל .ואח”כ כך בימי מרדכי ואסתר בקום עליהם המן מזרע עמלק והוא זמן הערב שמשם של ישראל .’
ביציאת מצרים שמטרתה הייתה כינון מדינה ישראלית עמלק מגיע למנוע זאת .אותה תופעה קוראת בשיבת ציון בחזרה מגלות בבל המן ואחשוורוש מגיעים ומנסים למנוע זאת. בחזרה השלישית של דורנו עמלק בצורת היטלר מנסה למנוע זאת.
הגמרא (מגילה דף יא עמוד א) :‘אחשוורוש, אמר רב אחיו של ראש ובין גילו של ראש, אחיו של ראש של נבוכדנצר הרשע שנקרא ראש, שנאמר ‘אנת הוא רישא די דהבא’, ובן גילו של ראש הוא הרג והוא בקש להרוג. הוא החריב והוא ביקש להחריב שנאמר (עזרא ד) ‘ובמלכות אחשוורוש בתחילת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלים’.
אומר התורה תמימה (הרב ברוך הלוי עפשטיין מגדולי חכמי הונגריה ואשכנז)
‘:הוא בקש להחריב’ .יסוד שיסד זרובבל בבית המקדש השני בימי כורש לפני אחשורוש כמבואר בעזרא ד’.
הגמרא (מגילה דף יא עמוד ב)
‘כשבת המלך אחשורש .וכתיב בתריה (אחר כך)בשנת שלש למלכו .אמר רבא מאי כשבת? לאחר שנתישבה דעתו. מסביר התורה תמימה :‘שמתחילה היה דואג שמא יצאו ישראל מתחת ידו וכשנשלמו שבעים שנה לגלות בבל נתישבה דעתו שאמר שוב לא יצאו’.
המדרש על הפסוק כשבת המלך אחשוורוש: ‘ובישראל הוא אומר בשבת ישראל בחשבון ובבנותיה, לפי שישיבת אומות העולם אינה ישיבה אבל ישיבת ישראל ישיבה’ הגמרא (מגילה דף יב עמוד א)
‘יקר תפארת גדולתו. אמר רבי חנינא מלמד שלבש בגדי כהונה (אחשורש) כתיב הכא יקר תפארת וכתיב בבגדי כהונה (הפרשה שלנו תצוה) לכבוד ולתפארת’ התורה תמימה מסביר :
‘יתכן הביאור על פי הדרשה דלעיל בפסוק הוא אחשורש שהחריב את בית המקדש (הפסיק בנייתו)והיה מתגאה בזה ובגאותו הראה את בגדי כהונה שרכש לו שהם היו ידועים לכל ביקר ערכם‘.
המדרש :’בהראותו את עושר כבוד מלכותו .רבי יהודה בר סימון אומר סעודת ארץ ישראל הראה להם. התורה תמימה מסביר :‘דכל תכלית הסעודה היתה להכשיל את ישראל ולכן השתדל להכין כל צרכי הסעודה ממאכלי ארץ ישראל כדי לשמח ליבם וכתב הרד”ל (הרב דוד לוצאטו) דסמיך בזה על לשון ואת יקר על פי מה שדרשו במדרש איכה ‘בני ציון היקרים ‘…
כדי להבין את כל המדרשים והגמרות האלו חייבים למקם את פורים על ציר הזמן ההיסטורי.
בני שבט יהודה ובנימין שהוגלו ממלכת יהודה על ידי נבוכדנצאר גלו לבבל .
הסתיימה לה תקופה של שבעים שנה של גלות בבל בהצהרת כורש :’מי בכם יהי השם עמו ויעל’ .כורש מלך פרס שירש את מלכות בבל נותן אישור לעלות. כמה עולים? כחמישים אלף ככתוב בספר עזרא ונחמיה .
כל השאר כולל החכמים נשארו במלכות פרס אצל אחשוורוש שלקח את השלטון אחר מיתת כורש.
זאת אומרת שרוב העם לא חזר לארץ .העם בחר להיות נתיני ממלכת פרס בני דת היהדות ,לכן זו פעם ראשונה שהמילה יהודים מופיעה בתנך במגילת אסתר,ואחשורוש אחכ עצר את העליה ואת בנית המקדש..
הגמרות והמדרשים שצוטטו לעיל הם מקצת מהדוגמאות שמראות מסר ברור מהחכמים :איך יתכן שהייתה אפשרות לעלות בימי כורש ובכל זאת היהודים העדיפו להיות פרסים בני דת משה. ולא רק זה, הם השתתפו בסעודת אחשוורוש שלבש בגדי כהונה הסמל של ממלכת הכוהנים .הוא והמן בקשו לעכב את העלייה ולסתום את הגולל על הקמת מדינת ישראל השניה. וחייבים לומר שיהודים באופן לא מודע שיתפו פעולה עם הפסקת הבניה ע”י אחשוורש. העיקר כמאמר המדרש שאכלו מוצרים כשרים המיובאים מארץ ישראל . ואז הגיעה גזירת המן.
את ההקבלה היסטורית זו אנו מוצאים בדורנו שלאחר הצהרת הלורד בלפור לבית יהודי בארץ ישראל שבה הרוב המכריע בחר להישאר בחוץ לארץ. הישארות זו של היהודים בחו”ל הייתה מנוגדת לפעולותיה של התנועה הציונית, ולכן מגיע העמלקי צורר היהודים היטלר בשיתוף כל העמים .
המצווה של החכמים של ‘חייב איניש לבסומי עד דלא ידע בין ארור מרדכי לברוך המן’ ,היא מלמדת לפי הרב אשכנזי :שאם יזכו אז הגאולה תהיה על ידי ברוך מרדכי שגם הוא תפקידו יהיה להעלותם לארץ ואם לא זה יעשה לצערנו על ידי ארור המן. זהו פירושו לפי הרב אשכנזי של ‘רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ,זאת אומרת או שהישועה תהיה דרך אסתר ומרדכי או דרך המן שהוא המקום אחר .האם זה לא הסיכום של ההיסטוריה שלנו? .העיכוב של היהודים לעלות לארץ תמיד הסתיים בקטסטרופת
ולא תמיד אסתר המלכה נמצאת. כן ישנו חיוב לשמוח בפורים כי בעצם זה חג עצוב מאוד שבו היהודים יכלו להיות מושמדים ,בכל זאת בעקבות הנצחיות של ישראל הקב”ה הציל אותנו. מהר”ל.
לכן חכמים אומרים שכל המועדים יהיו בטלים חוץ מפורים .כי ברגע שתגיע הגאולה האחרונה שאנו חיים אותה תכלית ההיסטוריה תגיע ואז יציאת מצרים שהיא התחלת ההיסטוריה תהיה משנית, כי אנו נצא מכל הגליות, אבל סיפור פורים הוא נצחי כי הוא חוזר על עצמו בגאולת דורנו .
חכמים אומרים שהמן בחר בחודש אדר להשמיד את היהודים כי משה רבינו מת בחודש זה והוא חשב שאין עתיד להיסטוריה שלנו ובואו נודה שיהודים שלא עלו אז לארץ מאששים טענה זו .אלא שהוא שכח שגם באדר נולד.
המהר”ל בספרו על פורים מסביר על המילים הפיל פור :’ודבר זה דומה לגמרי למשה כי אף שהיה מיתת משה מצד עצמו בחדש אדר שהוא סוף החדשים (ניסן הוא ראש החדשים של ישראל ולכן אדר זה הסוף)מכל מקום כיון שנולד בו היה ימיו בהשלמה ואין כאן סוף באשר דבק סוף אל ההתחלה ומצד זה יש כאן השבה אל השם יתברך והוא הקיום הנצחי וכך בישראל ..ו השלמה הזאת הוא אל השם יתברך ומצד השם יתברך יש להם קיום נצחי’.
הרב אשכנזי מסביר את המהר”ל ואומר שכמו שמשה פעלו היה נצחי גם ישראל הם נצחיים ויש בהם הקיום הנצחי כדברי המהר”ל או העניין הא-לוהי כדברי רבי יהודה הלוי בכוזרי .ולכן המודל של חיקוי ערכי תורת ישראל ע”י הגויים הוא נובע מההערכה והרצון להידבק בנצחיות של עם ישראל, ארצו ותורתו. וזה מה שעומד מאחורי החיקוי המסולף של הנצרות והאסלם של תורת ישראל.
לכן בעצם זה מה שאנו חוגגים בפורים הנצחיות של העם שלנו .אלא שצריכים להפנים את המסר הנוסף שלא להישאר בגלות ולא לחזור למדינת ישראל כי אז אנו מסתכנים בהמנים ובהיטלרים ימ”ש.
אז אנו נשמח בפורים שאנו ברוך ד’ נמצאים בארץ ישראל ובירושלים ושעצת העמלקים של אז ושל היום לא צלחה .זוהי השמחה העצומה של פורים שהוא חג המגיע במקור הכי עליון של הישועה שבאה מהנסתר הא-לוהי היותר עליון מגאולות הגלויות .וזו בדיוק גאולת דורנו שבאה מתהליכים לכאורה טבעיים דרך התנועה הציונית .
‘ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר’ .
ולכן נצחיותנו היא נצחיות משה רבינו ונצחיות תורתו .
‘
ויקחו אליך שמן זית זך’ … נשאלת השאלה למה מצוות הבאת השמן להדליק את המנורה מובאת דווקא למשה ומיוחסת אליו?… רבי חיים בין עטאר הקדוש מסביר שכל גלות שבה נגאלנו בזכות אישיות אחרת והגאולה מהגלות האחרונה היא בזכות משה שמהותו היא תורה שנמשחה לשמן שמאיר לעולם .אז אנו תורתנו וארצנו נצחיים ומשום כך באה השמחה העצומה.
שבת שלום. ופורים שמח .
מאיר משה ואקנין vakninemm@gmail.com
תגובות