שבת הגדול של הגאולה השלישית של הכוס החמישי בדורנו

נרות שבת
לומדים בפרשה
נכתב  ע”י מאיר משה  ואקנין חותנו של אוריאל  כהן הי”ד היקר שמסר נפשו על יישום יציאת  מצרים גאולת  דורינו.

.

.נכתב  עי מאיר משה  ואקנין חותנו של אוריאל  כהן היקר שמסר נפשו על יישום יציאת  מצרים גאולת  דורינו.
 .מצורע  של בחירת  מצה ולא  רע כלימוד רבי דוד  אביחצרא זצל ושבת  הגדול . חכמים קראו לשבת של לפני מועד  חג  הפסח בשם יחודי שבת הגדול כמו השבתות המיוחדים של לפני פורים לפני חודש ניסן ועוד.ולא בכדי!
.שבת שלפני מועד חג האביב שהמועד תואם במיוחד לארץ ישראל שבו אביב,פריחת ארצינו נמצא בשיאו והחורף עובר.מזג האויר של ארצינו תואם מהותית את חג הפסח. ולא בניכר לפחות באירופא ועוד.
. המהרל  מפראג בספריו גבורות ד ודברי נגידים פרשנותו הקדושה על הגדת פסח מביא ששבת זו כמו כל שבת הינה היעד של השגת  הגאולה  העתידית השלמה  מעין מהות עולם שבא אחרי עולם הזה עולם של השלמת היעוד האנושי.ונקרא הגדול בעיקר  על שם שבת של עולם הבא העתידי של הגאולה השלמה השלישית ולא על  שבת של  גאולת  מצרים !.אנו מציינים את שבת לפני פסח בהכרזה ובשם של גדלות מעשי ד שהוציאנו ממצרים אבל לגאולה ולתיקון עולמי שלם לכן אנו מציינים בשבת  זו  את השאיפה לעתיד של  גאולה שבה הימיאה מן  הגלות  תצליח וזה לא  המקרה ביציאת  מצרים.יציאת מצרים הסתברה בעקבות שמונים אחוז שלא רצו לצאת וגם דור המדבר הנשאר במדבר  חוץ משנים כלב  ויהושוע כהתחלה של שחרור האדם מהיצר הרע  הכללי של השיעבוד לאני העצמי והשיעבוד לאחר או לעם אחר שזה  אותו  יצר.לכן  הזוהר  מגדיר את  היצר  הרע  שאור חמץ כך מביא הפרי צדיק !לכן שבת  הגדול  להגיע ליום הגדול לגאולה  השלמה פרקטית הגאולה השלישית שאנו בה .לכן חיבור בין ההגדה  וחג העצמאות של  יציאת  מצרים  של  דורינו נגאולה השלישית.
.רבי  בוגיד חנינא סעדון זצל מענקי  חכמי זרבה ורבה  של  זרבה ותוניס רבו המובהק היה הגאון רבי רחמים חי חוותא הכהן זצל .הוציא  ספרים על  כל תחומי התורה שס שותי הלכה ופרשנות על התורה כמו כבוד  הרב  על מסכת   מכות פרחי כהונה על  השס  הגיד  לעמו על  ההגדה  ועוד  רבות,  ופרשנות ההגדה  והתורה היתה מנת  חלקם של  כל  חכמי גרבה תוניס  וצפון אפריקא בכלל כי  תורה כוללת לאומית  ומחוברת למציאות הדור!  .וזה  היישום  של  ההגדה היציאה  מן  גלות  אחרונה   לכן  דרשה  זו  בפרשנותו על  ההגדה  של  פסח פרטיקה  יישומית !היה מחובר לקוממיות ישראל בארצו .
.בפירושו על הגדת  פסח הגיד לעמו דרשה בפני בני  עדתו בפאריס.:
‘זה היום עשה ה נגילה ונשמחה בו.תיבת זה  נוטריקון  זיו ה  ותיבת זיו רמז  לחודש, אייר…הדור  הזה  שזכו בשנת התשח יום ה באייר שכבשו את ארץ ישראל והתחילה עצמאות  העם היהודי  שזכה למלכות ומדינה.והגם שלא זכינומ עדיין  לביאת המשיח ובנין בית  המקדש, אך על כל פנים זכינומ לאתחלתא דגאולה .זכינו היום לשלשת דברים חשובים והם קיבוץ גלויות תחיית  השפה ומלכות ישראל.ואפילו שאין המלכות  מתאמת לםםי  הדת  והמשפטים של תורה וכל שכן שאין לנו סנהדרין אך על  כל פנים  שם מלכות ישראל  נתקיימה  בעולם ויצאנומ מהיאוש  של  אבידת טמיעה  באומות  בגופני וברוחני  ושם עם ישראל חי  וקיים לעד..ולכן בדורות אלו שנתדלדל כבוד  התורה והחופש לא הניח דבר טוב חשש,לנו  הקבה מטמיעה והקים לנו אתחלתא דגאולה כמו שאמרו והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו  האובדים  בארץ  אשור (ארץ המאושרת חופש מאת האומות  כדמות  אחים  ומאבדים זמנם  בלימודי חול ושוכחים דת  תורה חו) והנדחים בארץ  מצרים ( מצד  הצרות  והכפיה  כגירוש  ספרד בעוהר).אולם כאשר התחיל  החופש משנת  התר  לכך התחילה  ההתעוררות לעלות  לציון כמש אוהב  ה  שערי ציון  מכל  משכנות  יעקב שאוהב ה לעלות  לציון  ולפתוח שעריה  דהיינו  קיבוץ  גלויות  מכל  המקומותמ שישבו  בהם ישראל בגלות  עד  היום מי האיר עלינו …הוא  רק  התורה  ןממנה נפחה  רוח התחיה  וחיו עצמותינו ועצמות  אבותינו  בכל  הגולה  כמש מנין לתחית המתים מן  התורה  זאת אומרת  שהיו כמתים בגולה  וכן השפה  שהיתה  כמתה עד דנתחברו  אלפי ספרים בשפות  לועזיות אידיש ערבית. היום חזרה שפת  לשון  הקודש  לתחיה  איך חזרה .. מספרי התורה  מהתנך  משניות…וכן תחיית  העם וקיומו  על  ידי אדיקותו בתורה  ולכן ראוי לנו  להחזיק  בתורה . קיבוץ  גלויות הוא  עיקר תחיית  האומה  .וכמש במבכת  מגילה פרק  ב שתקנו ברכת תקע בשופר גדול לחירותנו  תחילה  על  הגאולה  שהיא קיבוץ  גלויות ואמרו בחתימה מקבץ נדחי עמו  ישראל  ולא אמרונ מקבץ  עמו ישראל  לרמוז  לבעלי תשובה הנדחים שכשיהיה  קבוץ גלויות  ישתדלו  לחזור  בתשובה  ורמוז גם כן  במה שאמרו כלו נכל  הקיצין ואין  הדברה תלוימאלא  בתשובה  לחזור  לארץ  ישראל ושם יתקנו בעלי  תשובה ‘.
.וכך גם בתורתו החיונית של  המהרל.הקידום לגאולה  במציאות הכוס החמישי בסדר חובה הלכה ולא תיאוריה!
.חג האביב חג החירות חג הפסח חג המצות . נכתב  עי מאיר  משה  ואקנין חותנו המתגעגע של הקדוש הגיבור אוריאל  כהן  היד שמסר נפשו במלחמה העזה בעמלק לפדות נפשינו בארצינו של כל ישראל.  נדמה לי שאין לנו מועד כל כך משופע מכינויים שונים כמו חג ענק זה .לדעתי לשמות השונים האלו יש קשר כמובן הדוק למהות  הגאולה . לדברי מרן הרב קוק “יציאת מצרים תשאר לעד האביב של כל העולם כולו “.כמו שהאביב מביא פריחה לכל הטבע שהחורף הרדים .כך ישראל חוזרים לטבעם העל טבעי ביצאה מין  כל המצרים והגלויות ומבשרים בשורת אביב ופריחה של חופש אמיתי לאנושות .חופש של שיעבוד לאין סוף להקבה המביא את ישראל להיות עם הנצח. ומכאן חג הפסח על שם הקרבת קרבן פסח המסמל לפי המהרל והרב קוק את האחדות המוחלטת של הקבה ושל ישראל לכן אוכלים צולים את הקרבן במקשה אחת ונאכל בבית אחד ועצם לא נשבר בו כל הפרמטרים ההלכתיים האלו מראים על עניין האחדות הישראלית הנובעת מאחדות האל . ומכאן לחג המצות לפי חכמים “אל תקרא מצות אלא מצוות כשם שאסור להחמיץ את המצות כך אסור להחמיץ את המצוות” כי החמצה של.מטרת המצות  שהיא היציאה מין הגלות זה בעצם החמצה גדולה של קיום כל התורה והמצוות הואיל וכל המצוות קידוש ציצית תפילין חגים הם זכר ליציאת מצרים .ולכן אנו לא קטדרה או דת כנסייתית או אפילו דת של בית כנסת רק אלא מטרת היציאה מין הגלויות כולם עד הגלות האחרונה הינם למטרת הקמת עם המבטא את התורה והמצוות בתוך היסטוריה פעילה  ואין אפשרות כזו בלי מדינה ריבונית .לכן לא להחמיץ את מטרת המצה והמצוות ולהפוך אותם רק לתאוריה בלי פרקטיקה מעשית של הקמת ממלכת כהנים וגוי קדוש :ממלכה ולא דת תלושה ממציאות מדינית הרי רוב רובה המכריע של התורה הם מצוות התלויות בארץ וכדיברי הרב צבי יהודה קוק המצוות תלויות בארץ ולא הפוך!!. ומכאן ליג החרות אל תקרא חירות אלא חרות חרות על הלוחות .חירותינו מובילה אותנו לכניעה חיובית להקבה ולקיום מצוותיו ולא לחירות מזוייפת השקועה בכל תאווה שמשעבדת ולא משחחררת
 לכן חשוב מאוד לחזור למנהג הקדום של שתיית הכוס החמישי בליל הסדר .  המהרל בפירושו להגדה “לשון לימודים”וגם בספרו”גבורות ד”מביא כך:”מסכת פסחים דף קיח עמוד א :”תנו רבנן רביעי גומר עליו את ההלל  חמישי אומר עליו הלל הגדול דהרי רבי טרפון ויש אומרים ד רועי לא אחסר כך היא גרסת כל המפרשים ..ומצווה מין הצובחר .גם רבינו ניסים כתב מצווה מין המובחר לשתות כוס חמישי ולומר עליו הלל הגדול כך דברי הרמבם  וגם הרב אברהם בין דוד הראבד לפי התלמוד הירושלמי שסמכו ד כוסות כנגד ארבע לשונות של גאולה והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי ולקחתי כך סמכו כוס חמישית כנגד והבאתי “המהרל אומר עוד “שאחר הד כוסות שנתקנו על חסדי ה של הגאולה תקנו כוס חמישי על חסדי ד אשר הוא עושה עים בריותיו שהוא הקיום והפרנסה שמחלק לכל העולם יותר מהגאולה ..הפסוק והבאתי אותכם אל הארץ מבשר בשורת הישועה של המזונות שיפרנסם בארץ הכנעני אחרי הגאולה ..”
 הלל הגדול זה המזמור “הודו לד כי טוב …המסתיים ב”נותן לחם לכל בשר ..”.מדהימים דברי המהרל אחד הלכתית חייבים אנו היום במדינתינו לשתות כוס חמישי אם לא זה כפיות טובה על המאורעות של הגאולה הענקיים שאנו חיים  בדורינו!!.וגם לפי דברי רבי טרפון מגדולי התנאים בסוף בית שני הפסוק והבאתי  הוא כנגד הפרנסה שיכלכל ד את עמו כשיחזיר אותם לארת אז זו גם כפיות טובה כשרואים מדינה עים עוצמה כלכלית כזו ועוד נשארים בכוס הרביעי ולוא  שותים את כוס החמישי ולא מממשים את האפשרות בחסדי הבורא ובמאמץ האישי להיות כלול בברכת הכוס החמישי .
. אומר שאים אחרי הסדר  עוד נשארים בסדר הקודם ולא עושים מאמץ להשתנות ולצאת מכל המצרים הנפשיים והגופניים  לחיות בסדר הנכון של עמינו שהוא “מעל הסדר” לחוות את הנס של מדינת ישראל אז  כל הסדר והחג הוא הצגה .  אז לכולנו חג חרות אמיתי בסד ולבני הגולה  המסקנה היא אחת ויחידה לקנות כרטים  במטוס אל על מיד אחרי החג עדיף לפני היום!
 וכך מלמד  רבי  דוד אביחצרא אחיו הבכור של הבבא סאלי זצוקל בספרו על התורה בפרשת מצורע שהיא השבת גם ויצא אל מחוץ למחנה של הכהן לראות את מצב נגע  הצרעת מחוץ אותיות  חמץ!וגם מצורע אותיות מצה רע יצר הטוב ויצר  הרע! אלא שיציאה זו הינה תשתית בסיסית חיונית  ליציאה מושלמת לעתיד לבוא לכן יש  דיון  בהגדה  האם לציין את  יציאת  ממרים  לעתיד  לבוא כי אז זה  העיקר! אם לאו אז ליל הסדר  הופך לטקס פולחני מבלי יישום פרקטית הלכתית במציאות שהיא להגיע  לירושלים. אנו מציינים בליל הסדר את לשנה הבאה בארעא דישראל בני חורין.ההגדה אכילת הלחם העברי המצה של עוני השעבוד בחיי גלות תחת שילטון זר ולא משנה ידידותי או לא, היא  עם המרור .כל המצוות  של פסח ובכלל יעודם הינו ליציאה עתידית שלמה.יעוד של רצון להתקדם הלאה מיתוך המציאות העכשוית להתקדמות נוספת לחזר של העם בארץ ישראל עם תורה ממלכתית מערכתית בכל המערך של ניהול מדינה ולא רק בתוך בית כנסת!  ולכך  חמושים שמונים אחוז בפירוש  רשי לא רצו אחריות  זו ויציאה זו ותורה  זו  ההמשך  ההיסטורי  לצערינו  עד  היום  ידוע !זה הסבר המהרל.בה אנו חזרנו לארץ ישראל ואנו בתוך הגאולה  השלישית בפריחת ערי אלוהינו ובפריחת לימוד תורת ד של ציון עם  כל  המורכבות בפנים ובחוץ. ובוודאי שאנו צריכים להתקדם עוד הלאה בהמשך קיבוץ הגלויות וחיזוק התורה הכללית המשמעותית הזהותית המחברת המאירה.וכאן תפקיד החכמים לאחד בתורתם את כל העם .ויקהל משה שבדור את כל עדת בני ישראל.וכל מה שקורה במדינתינו ו הינו בכדי שנתקדם הלאה.לכן ישברורים מי באמת אוהב את ארץ ישראל ותורת  ישראל וצהל וכלכלתה ושילטונה וחכמיה האמייתיים  ולא מאיים לפרקה חלילה וחס.ומי באמת רוצה לכבד את תורת ישראל שאך ורק בזכותה אנו מדברים בלשון הקודש ומסיבים בסדר אלפי שנים וחזרנו לארץ ולתורתה.לכן כל ארבעת הילדים ביחד כולל הרשע גם אם נקה שיניו יבררו את זהותם על ידי אביהם שילמד אותם  מי אנו ומה ארצינו מה תפקידנו זה  עיקר  הסדר ולא רק קריאת  טקסט שאמנם שמר עלינו  בגלות  אבל  עכשיו חיעבים  להבינו  וליישמו!.ואז וביחד כל הרוצים לפעול עם אל נתקדם לבית המקדש ולסנהדרין
.ובה נודה לד על הנס הענק שנתן אפשרות לכוחות התורה והציונות האידאלית להיות ממשלת ישראל.אז בואו לא נהיה כפויי טובה בנס זה ונפעל בכל הכוח לבנות את מדנתינו ותורתינו וכלכלת ישראל על אדני המוסרהעברי ואז ימשיכו להגיע מכל העולם כמו שמגיעים לכבד את ארץ ישראל ועמה. ונוכל לאחד את כל הכוחות החיוביים שרוצים לבנות ולא להרוס שזה רוב העם שחוגג את  ליל  הסדר.
 .
.רבי דוד אביחצרא :זאת העולה היא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה ..ה א  אותיות של אות היא ,זו לפי הסוד בחינת מלכות שהיא יישום  ותשתית כל מידות השגחת הקבה בעולמו הנברא.עולה היא עולה מגלותה של הלילה.עלייה זו על ידי הכהן וישראל.ארבע פעמים כתוב עולה בפסוקים נגד ארבעת הגלויות עד הגלות האחרונה שבה המלכות השכינה ומלכות ישראל המיצגת אותה יעלו מדברי הלילות כביטוי מר גורדין  רבו של הרב  אשכנזי.
  .וכך מלמד אותנו רבי חיים בן עטאר הקדוש  שהעולה היא ישראל אשר תהיה בגלות קשה מבחינת מוקדה על המזבח ואש המזבח.. כל הלילה  הדברים ברורים ומחרידים אבל קראו במציאות לצערינו..ולבש הכהן זה הקבה שנקרא כהן מדו בד מדת הרחמים ..והרים את הדשן אשר תאכל האש..הרים את ישראל .’.אור החיים הקדוש ממשיך ללמדנו שהקבה יוציא אותנו מהגלות  של טומאת ארץ העמים ויביא אותנו אל ירושלים ..ראה פירושו על הפסוק.
 המקובלים העריכו שישראל יצאו מהגלות בעתה ולא אחישנה כך מלמד גם הרב  אשכנזי  זצל ואז עם קשיי השיעבוד שדורינו חוה.
.
.רבי  צדוק  הכהן מלובלין.פרי צדיק מאמר כא על פסח ‘כבר דקדקנו שבתורה נקרא חג המצות ובלשון חכמינו זל חג הפסח ולמה שינו מלשון התורה ,ולבד  זה הפסח  נקרב ביד ונאכל רק לילה הראשונה ולמה קראו לכל החג  פסח .גם הפסח אינו קרב רק בזמן  שבית המקדש  קיים ולמה  נקרא חג הפסח  אחר החורבן  ויותר יתכן לקרותומ חג המצות דנוהג אף בזמן הזה.גם כל שם פסח על שם שפסח הקבה  על בתי בני ישראל במצרים ויתכן שנקרא הקרבן על שם זה אבל למה יקראו לכל החג כן  …דחג הפסח נקרא יום ה הגדול והנורא מדת אברהם ויעקב .גוף החג  היה בזכות אברהם  ומדתו חסד  לאברהם וזהו  הגדול.קדושת יעקב שיוקבע האהבה לעולמי עד..
.ומצד השם יתברך  זכו לשעה לעקור יצר הרע מלבםצ וזה שנאמר בערב תאכלו מצות  שמורה שאין עוד שאור  בעיסה כלל רק בשנה ראשונה אין חימוצו נוהג אלא יום א פסחים צו:.ומכל מקום  הופיע  אחר  כך  על ידימ מצות הפסח  לכל  הז ימים  שבעת ימים תאכל   עליו  מצות  עליו דייקא שמצות  הפסחמ הופיע בכל השבעת  ימים ועיקר המצוה שיעקר  היצר  הרע  מכל  וכל  כמו אדם הראשון  קודם הקלקול  קדושת  יעקב  אבינונ עה ..ובלילה ראשונה  זכו מצד השם יתברך  ואחר  כך בקריעת  ים סוף
.והנה מצד השם יתברך  הוא  הפסח שפסח ד  לבער  היצר  הרע .. ומצד  ישראל  על  ידי אכילת  מצה  זוכין  עי  העומר שיוקבע קדושת  אכילת  מצה  בלב  ישראל  לבער  היצר  הרע  לעולם…’
.הרב כנפו מגדולי חכמי עיר מוגדור במאה ה18 מרוקו פירושו על ההגדה.עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ד בידחזקה. ואילו לא הוציאנו עדיין היינו משועבדים לפרעה. ואפילו כולנו עבדים כולנו חכמים ..מצוה עלינו לספר ביציאת מצרים וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח.הרב מסביר על הקשר בן חלקי המשפט עבדים היינו נכנסנו בתוך העבדות ראויים לעבדות.לכן ד הוציא אותנו לפני הזמן  ביד  חזקה אם לא היינו נכנסים בחמישים שערי טומאה וחלילה לא יוצאים כבר ולא תהיה לא תורה ולא חכמה.אי לכך למרות שישראל יצטרכו להשלים לפי החכמים את מכסת הגלות שלא הסתיימה במצרים כי היציאה לא היתה שלמה.בכל זאת החכמים שיודעים נקודה זו מצוה עליהים לספר ביציאת מצרים שגם היציאה הלא מושלמת הובילה לקבלת תורה.
 .דווקא חכמי ישראל הם היכולים לומר שהיציאה הלא מושלמת  היתה כדאית.לכן צריך לספר שכן בשמחה  כי זה תהליך שיוביל בסופו של דבר עם הקשיים  כנאמר על ידי הפרי צדיק לכל הגדולות של קבלת תורה שבכתב ותורה שבעל פה. תורה שבכתב  יוצאת מגלות מצרים ושבעל  פה מבהל דווקא! אין הכל או כלום! שזו בריחה מאחריות.יש הליכים  שיובילו  להשלמה היסטורית .כמובן כמה שנוכל להשלים אותן  מהר! זהו פירוש יסודי לגאולת דורינו ולכל חיינו. מחשוכא לנהורא כך הזוהר.לכן אכילת מצה  מצוה מן התורה  היא  בלילה כבר עוד כשהכל נראה לחלק  חשוך..ודל!
..שבת הגדול .הכנה להחיל את העולם הבא של גאולת ישראל והעולם שבא בהדרגה מיתוך עולם של התחלת הגאולות שהוא יציאת מצרים .לכן הגדול להחיל בו מיתוך מהות השבת  בליל הסדר  את התקוה לגאולה שלישית שלמה של קיבוץ הגלויות.
הרב  יהודה לאון אשכנזי מניטו : ההגדה מביאה ממסכת פסחים על מועד אמירת  ההגדה  עי   האב לבנו  של יציאת מצרים האירוע והתוצאה עד יציאת  ימינו. .יכול מראש חודש ניסן נזכיר זאת תלמוד לומר ביום ההוא נזכיר ביד בניסן.אי ביום ההוא אם כן מבעוד יום לא רק בליל טו בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך.וכך מסביר הרב אשכנזי זצל .האם ישראל מתעורר ויוצא מהגלות מבעוד מועד כבר מתחילת האירועים מראש חודש זה לא קורה.גם לא ביד..ישראל יוצא רק כשזה כבר בתוך צרות הגלות הקשות בשעה שסימני הגלות הקשים מונחים כבר במציאות בשעה שמצה ומרור  שהם אכילת  הגלות מונחים לפניך.
.כך אנו בה נתכונן מהשבת כבר עד חג הפסח כולו ליזום את השינויים האישיים והלאומיים מבעוד מועד.הסרת השאור שבעיסה היצר הרע מתוך האישי והלאומי של כולנו.להיות באחדות אמיתית של איחוד הדעות הלגטימיות ולא ההרסניות.ולדעת להודות רבות על הגאולה שאנו בה  ,מבלי  להיות עורים דבמחנה  העברים  כביטוי   הכלי  יקר  מפראג, על כל החסד והטוב הענק שד נתן לדורינו זה בכל המישורים עם  כל  הקשיים  של  אחריות  הקוממיות שלצערי  גם  משפחתינו  חותה  נפילת  חתני  אויראל  כהם  במלחמה. לחיות עצמאית בארץ ישראל הפורחת לנשום אוירה לפעול בה בכל המישורים וללמוד תורתה.ויישר כוח לממשלת ישראל על כל הנעשה לכוחות הביטחון ולמאן מלכי רבנן שאנו לומדים את תורתם בארץ. ולא נהיה חלילה כפויי טובה על כל הטוב, שגמלנו כל טוב.הודו לד כי טוב אז כי לעולם חסדו יתן לאחר ההודאה עוד חסד.מרן החידא. ולאלה  הלא  מודים על חג  העצמאות אשאל אותם למה הם  אומרים הלל בפסח שלוש פעמים ביום אחד בלילה  בתפילה  עם  ברכה  ולא אומרים בלילה בליל הסדר בשולחן ולמחרת בשחרית?שלוש  פעמים!! הרי גאולת מצרים היתה ממש  רק  אתחלתא  דגאולה הרי שמונים אחוז  לא  יצאו מתו במצרים שואה! וגם רצו לחזור  וגם דוד דעה של  המדבר מאותו  עשרים אחוז  שיצא  גם לא רצו ליכנס לטרץ  ישראל חוץ מכלב ויהושוע! על זאת אונרים הלל 3 פעמים?? כן וכן מודים על הצלה לכיוון מדימה  גם  אם  חלקית! לכן לא מובן לי לגמרי על הכופרים בהודאה לה  הרי  כל  הסדר  הוא לשבח לעלה לקלס.בה שזכינו לומר שירה  חדשה  בה  אייר זה תוצאת הסדר לא תיאוריה של  מצות בכשרות  מהודרת .ודי לחכימא ברמיזה.
.המהרל גבורות ד על הגמרא בפסחים מתחיל בגנות ומסיים בשבח.כי ישראל היו בגנות לכן הוצאתם עי הקבה היא מהותית רצונית ולא במקרה.זה יסוד השגחת ד בגאולה.זה רצון עצמי של  ד  ולא מקריות חלילה. וגם  יש  חושך  לפני  אור זה תהליך  הבריאה  שד  קבע  אישי  ולאומי לכן  מספרים על  הגלות  והגאולה זה  מכלול של סגולה  ישראלית כלשון  המהרל.ראה שם בספרו גבורות  ד.
.חג המצות.
.האדמור מגור זצל ספרו שפת אמת.
מצה נקרא לחם עוני בעקבות השעבוד מהות המצה היא לחם עוני היסטורי של ישראל בגלות מצרים  ובכל  הגלויות מכל הבחינות עד כדי שהקבה היה צריך להוציא את ישראל גם בלי זכות.לכן זה בתחילת המהלך עוני . וחיים  תחת  שלטון זר  גם כשאין  פוגרומים זה  שעבוד  זה  מצת  הגלות  כך  המהרל מלמד.אלא  שהמצה עצמה של העוני עם השגחת  ד  ורצון  החלוצים  לצאת  עד  היום תתהפך לויאפו את הבצק טרם יחמץ יציאה מהגלות מצת  האמונה  החופש מצת  מצוה . המצה של העוני היא עצמה בליל  הסדר  של  הגאולה הופכת ללחם  החופש עד ועם תהליך של ספירת העומר תהפוךכבר  ללחם רגיל בלי  צורך  במצה של  שבועות  החירות האמיתית. לכן החמץ  חימוצו  רק  יום צאחד  בדור  מצרים  כך  בגמרא לא  זכינו מאז  כל  השבוע  רק  מצה עד ,שנגיע ללחם .לכן כל התחלה של גאולה של עשיה חיובית של יוזמה גם אם ידרש תהליך ויהיו כשלונות כמו ביציאת מצרים עצמה בכל זאת  מזכירים יציאת מצרים גם לימות המשיח ואוכלים מצת  החירות גם כשיציאה זו  לא  צלחה.ובה  בימינו צלחה אנו מכאן  במדינת  ישראל.
.ליל הסדר הוא תחילתו על יציאת מצרים ואחרי חשיבות הבנת ההתחלות שהם הכי קשות רק אחכ אפשר להתקדם לגאולה האחרונה.
.לכן המצה עצמה הופכת ללחם חירות וגם אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן.חייבים להשאיר בפה את טעם מצת יציאת מצרים של  התחלת  התהליך גם בסיום התהליך.גם עם  מורכבות היום מלחמה אבידות  כמו  חתני היד  אוריאל  כהן אנו מודים  לד  עם  הכאב  על  פדות  נפשינו.
 יש נטיה לזלזל בהתחלות ובהישיגים חלקיים.כל התחלה כל הישיג הוא משמעותי! כל עשייה כל דיבור כל מתנה גם קטנה כל צעד גם אם אחר כך תהיה נסיגה זה חשוב.
.לכן זכירת יצאת מצרים גם אם כל הדור מת במדבר ולא נכנס לארץ מזכירים אותה היא אתחלתא דגאולה.ובוודאי שדרוש תהליך של התקדמות לקראת בנית מדינת ישראל שזכינו לה בה.
 הזוהר מביא שהמילה מצה היא התחלה והיא תהפוך למצה עם אות ו שזה מצוה.ליל הסדר מעביר אותנו עם שביעת רצון של התחלות והצלחות קטנות של מצה לחם עוני למצוה שהיא לקיחת אחריות להיות עבד ד מחוייב תורתו וזה הצלחה גדולה.לכן רק ד שהוציא אותנו ממצרים עם תהליך של עוד גלויות וגאולות עד דורינו הוא נותן את התורה ולא  האל  שברא  העולם כדברי  הכוזרי.  כל לימוד התחלתי הוא חשוב.
 נותן החיים בהדרגה . אין קוסמות! רשע אינו מוכן לתהליך לכן מורידים ממנו רת הרע מהמילה רשע.את רע הראיה של הכל עכשיו!! לכן גם הגאולה הלאומית והאישית היא להפוך את אותה מצה מעוני לעושר בהדרגה ממצה  ללחם של  תורה במדינה!ובה זכינו להרבה טוב  בדורינו.ומתוך ההדרגה נגיע להצטיינות בכל מרחבי העשיה בארצינו.פסח עד שבועות.
 מועד  טוב של  פסח של  דורינו שמח למדינתינו לכל צהל ממשלת  ישראל וחכמי  התורה.

תגובות

עוד בנושא

עוד מהכותב

דילוג לתוכן